پیشگیری از ۷ هزار مورد خودکشی توسط مراکز اورژانس اجتماعی

کد خبر: 919372

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور گفت: با فعالیت ۳۶۰ مرکز اورژانس اجتماعی در کشور ضمن تماس بیش از یک میلیون نفر از مردم با این مراکز با دادن مشاوره از ۷هزار اقدام به خودکشی جلوگیری شد.

پیشگیری از ۷ هزار مورد خودکشی توسط مراکز اورژانس اجتماعی

خبرگزاری مهر: حبیب الله مسعودی فرید درسفر یک روزه به استان قزوین اظهارداشت: در حال حاضر ۶۵۰ مرکز نگهداری کودکان بد سرپرست و بی سرپرست در بهزیستی داریم که تعداد ۶۱۰ مرکز توسط خیرین اداره می‌شود و بقیه شیرخوارگاه‌ها توسط دولت مدیریت می‌شود که خیرین در این زمینه هم نقش مهمی دارند.

وی بیان کرد: در این مراکز ۱۰ هزار و ۲۰۰ کودک نگهداری می‌شود و ۱۶ هزار مرکز هم در خانواده‌ها تشکیل شده و بعنوان امین خانواده به ما کمک می‌کنند و سازمان بهزیستی هم با پرداخت یارانه از آن‌ها حمایت می‌کند تا اداره شوند که ماهانه ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان برای هر فرد یارانه داده می‌شود.

فرید تصریح کرد: چند سیاست در مراکز نگهداری بهزیستی دنبال می‌شود که ابتدا تلاش می‌کنیم تعداد افراد را در مراکز کاهش دهیم که متوسط افراد نگهداری شده درحال حاضر ۱۲ نفر در هر مرکز است که این تعداد را به ۱۰ نفر کاهش خواهیم دادتا مفهوم شبه خانواده عملی شود.

وی بیان کرد: همچنین در بخش فرزند خواندگی زیاد کار کرده ایم و حداقل ۳۰ درصد افزایش فرزندخواندگی ثبت شده که این افراد از سنین نوزاد تا ۱۶ ساله هستند ودر حال حاضر به ازای هر ۹ نوزاد یک خانواده متقاضی دریافت کودک داریم که باید این افراد صلاحیت لازم را داشته باشند تا پس از تائید به دستگاه قضایی معرفی شوند و روند کار قانونی صورت گیرد.

معاون اجتماعی بهزیستی کشور یادآورشد:، چون تعداد فرزندان بهزیستی محدود و متقاضی زیاد است لذا پشت نوبتی داریم که در این میان اکثر کسانی که برای فرزندخواندگی مراجعه می‌کنند متقاضی نوزاد دختر هستند که پاسخ به همه این نیاز‌ها مقدور نیست.

فرید یادآورشد: پیشنهاد می‌کنیم تا خانواده‌ها فرزندان سنین بالاتر را هم برای فرزند خواندگی قبول کنند تا پشت نوبتی کمتر شود و مطمئن باشند در سنین بالاتر هم انس گرفتن محقق می‌شود و این کودکان در هر سنی بسیار زود انس می‌گیرند و خانواده را در صورت محبت می‌پذیرند.

وی اضافه کرد: خانواده‌ها نباید فقط دنبال نوزاد باشند و کودکان سنین بالاتر را هم می‌توانند به فرزند خواندگی قبول کنند بگیرید، زیرا در حال حاضر پشت نوبتی برای نوزاد زیاد است و تعداد کودک با خانواده‌ها متناسب نیست.

راه اندازی ۳۶۰ اورژانس اجتماعی در کشور

فرید اظهارداشت: موضوع اورژانس اجتماعی از سال ۷۷ در کشور شروع شده و تا سال ۹۵ تعداد ۱۵۰ مرکز اورژانس اجتماعی راه اندازی شد، اما در سال ۹۶ با تصویب برنامه ششم توسعه مقرر شد همه شهر‌های بالای ۵۰ هزار نفر از اورژانس اجتماعی برخوردار باشند لذا ۱۵۰ اورژانس اجتماعی دیگر در سال گذشته راه اندازی شد و در حال حاضر تعداد این مراکز به ۳۶۰ مرکز رسیده است.

وی اضافه کرد: امسال هم ۱۵ اورژانس اجتماعی جدید راه اندازی می‌شود تا مشاوره و خدمات لازم به آسیب دیدگان داده شود.

یک میلیون تماس با اورژانس اجتماعی

فرید یادآورشد: درسال گذشته یک میلیون تماس و مراجعه به اورژانس‌های اجتماعی سراسر کشور داشتیم که بیشترین تماس‌ها مربوط به دریافت اطلاعات و مشاوره و مسائل خانوادگی بود.

وی بیان کرد: آمار‌ها نشان میدهد تقریبا حدود ۱۱ هزارمورد کودک آزاری و ۱۰ هزار مورد همسرآزاری در فعالیت اورژانس‌های اجتماعی ثبت شده که مشاوره لازم به افراد مراجعه کننده داده شده است.

معاون اجتماعی بهزیستی کشور تصریح کرد: وقتی مردم با ۱۲۳ تماس می‌گیرند باید ارزیابی خطر صورت گیرد تا اگر لازم بود همانجا خدمات سیار روان شناسی داده شود.

پیشگیری از ۷ هزار مورد خودکشی توسط مراکز اورژانس اجتماعی

معاون امور اجتماعی بهزیستی اظهارداشت: با فعالیت مراکز اورژانس اجتماعی از ۷ هزار مورد اقدام به خودکشی پیشگیری شد و در کنار آن سایر خدمات مشاوره‌ای و روان شناسی همبه افراد داده شد.

وی اضافه کرد: پارسال در اورژانس اجتماعی با همکاری وزارت بهداشت برای کودکان در معرض اعتیاد و یا نوزادانی که از مادران معتاد متولد می‌شوند توانستیم ۸۲۵ کودک را پذیرش کنیم که ۷۰ درصد آن‌ها نوزاد بودند که اگر این طرح اجرا نمی‌شد معلوم نبود این افراد چه سرنوشتی پیدا می‌کردند.

با همکاری اورزآنس و وزارت حدود ۵۰ درصد به خانواده‌هایی که صلاحیت داشتند سپرده شدند و ۵۰ درصد در مراکز نگهداری می‌شوند.

فرید گفت:رویکرد و سیاست ما بازگشت افراد به خانواده است و کسانی که به دلیل کودک آزاری و همسر آزاری دچار مشکل هستند فرزندانشان به خانواده‌های دارای صلاحیت سپرده خواهد شد.

افزایش اعتبارات اورژانس اجتماعی

وی اظهارداشت: اعتبارات اورژانس اجتماعی در سال‌های اخیر افزایش یافته و تا چند سال قبل این اعتبارات ۵ میلیارد تومان بود که به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده البته حجم فعالیت‌ها هم زیاد شده است.

وی بیان کرد: قبلا در ۱۰۰ شهر و امروز در ۳۶۰ شهر خدمات اورژانس اجتماعی داده می‌شود و همچنان نیازمند توسعه و گسترش این مراکز هستیم.

شناسایی فرزندان نخبه بهزیستی/ راه اندازی مراکز رشد

وی بیان کرد: یکی از کار‌های خوبی که اخیرا کلید خورده شناسایی فرزندان نخبه و مستعد بهزیستی است که با معرفی آن‌ها به مدیران برای استفاده از ایده‌های آن‌ها اقدام کرده ایم.

فرید گفت: تاکنون با ۱۰۰ فرزند موفق سازمان که نخبه و فرهیخته هستند جلسه داشتیم و آن‌ها را شناسایی کرده ایم تا از ظرفیت آن‌ها استفاده شود.

فرید بیان کرد: در بهزیستی برای ۱۰ فرزند بهزیستی حکم مسئولیت زدیم که مدیرکل بهزیستی استان قزوین هم موافقت کرده از این فرزندان برای خود مشاوری انتخاب کند و از سایر مدیران استانی هم انتظار داریم از این افراد به عنوان مشاور در تصمیم سازی و تصمیم گیری استفاده کنند، زیرا این افراد می‌توانند بازوی مدیرکل باشند.

وی تصریح کرد: در بخش زنان سرپرست خانوار ۲۴۰ هزار نفر تحت پوشش هستند که در گذشته ۱۸۰ هزار نفر بودند و ۶۰ هزار سرپرست خانوار اضافه شده است که با حمایت دولت توانستیم پشت نوبتی‌ها را به افراد تحت پوشش اضافه کنیم.

افزایش ۳.۶ برابری مستمری‌ها

فرید در ادامه در خصوص افزایش میزان مستمری افراد تحت پوشش اظهارداشت: در سال گذشته میزان مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد ۳.۶ برابر شد و امسال هم ۲۰ درصد افزایش اعمال شده است.

وی بیان کرد: با همه مشکلات اقتصادی که داریم همچنان به حمایت بیشتر نیازمندیم و از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم در بودجه‌های سنواتی نگاه ویژه داشته باشند و اختصاص ۱۰۰ درصدی در بهزیستی را مورد توجه قرار دهند.

فرید افزود: مسئولان کشوری در حوزه‌های حمایتی باید توجه ویژه داشته باشند و با تخصیص ۱۱۰ درصدی و ۱۲۰ درصدی ما را در انجام برنامه‌ها کمک کنند زیرابا افزایش خدمات و افراد مددجو ودر معرض آسیب باید بسرعت تحت پوشش قرار گیرند و در دایره خدمت باشند.

وی اظهارداشت: برای اقشار آسیب پذیر منابع پایدار باید پیش بینی شود و منتظر تحقق بودجه نباشیم و انتظار داریم اعتبارات بهزیستی بموقع داده شود.

معاون اجتماعی بهزیستی کشور همچنین خدمات بهزیستی استان قزوین را مطلوب دانست و یادآورشد: استان قزوین همواره در ردیف استان‌های خوب و فعال کشور و روند خدمات روبه رشد است و تعامل مدیرکل با خیرین موجب شده زمینه تسهیل گری و ارائه خدمات بیشتر در این منطقه به مددجویان بخوبی فراهم شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها