بالا و پایین هزینه‌های حج

کد خبر: 929081

اعلام هزینه متوسط ۲۵ میلیون تومان برای حج تمتع ۹۸ بسیاری از زائران این سفر معنوی را با مشکل تامین هزینه ثبت نام مواجه کرده است.

بالا و پایین هزینه‌های حج

خبرگزاری مهر: عملیات ثبت نام متقاضیان در کاروان‌ها برای اعزام‌های حج ۹۸ از روز دهم اسفندماه رسماً آغاز شد و بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت دارندگان فیش‌های ودیعه گذاری تا تاریخ ۳۰ بهمن ماه سال ۱۳۸۵ که نسبت به تکمیل اطلاعات و دریافت کد رهگیری از سامانه reserve.haj.ir اقدام کرده‌اند، می‌توانند برای ثبت نام اقدام کنند.

در سال جاری با توجه به افزایش نرخ دلار و مشکلات اقتصادی که برای مردم ایجاد شد هزینه حج تمتع نیز نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد به طوری که متوسط هزینه اعزام زائران ۲۵ میلیون تومان محاسبه شده است که البته باز هم برای بسیاری از متقاضیان زیاد است.

سازمان حج با توجه به افزایش نرخ ارز با رایزنی‌هایی که انجام داد توانست نرخ ارز را برای این سفر معنوی زائران ۷ هزار تومان اختصاص دهد که شاید بتواند بخشی از هزینه‌های زائران را کاهش دهد.

از سوی دیگر هزینه سفر در دو قسط از زائران دریافت می‌شود که در مرحله اول ۱۵ میلیون تومان باید واریز شود که علاوه بر این مبلغ سود مبلغ ودیعه گذاری زائران نیز محاسبه می‌شود و زمان پرداخت قسط دوم بعد از پایان یافتن مراحل ثبت نام و معاینات پزشکی خواهد بود.

علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: تلاش‌های فراوانی برای مدیریت قیمت حج ۱۴۴۰ انجام گرفت و خوشبختانه این زحمات با حمایت ریاست جمهوری و معاون محترم اول رئیس‌جمهور و ریاست شورای عالی حج و زیارت و اعمال سیاست‌های انقباضی با حمایت نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت و همراهی همگان به بار نشست تا حج آینده را ان شاء الله باقیمت مناسبی برگزار کنیم.

وی افزود: ثبت نام زائران در کاروان از روز دهم اسفندماه آغاز و دارندگان فیش‌های ثبت نامی تا روز ۳۰ بهمن‌ماه ۸۵ فرصت دارند تا نام‌نویسی برای اعزام به حج آینده را به مدت پنج روز انجام دهند و بعدازآن اولویت بعدی تا ۱۵ اسفندماه ۸۵ تا مرحله تکمیل ظرفیت اعلام می‌شود.

۲۱ و ۲۸ میلیون تومان حداقل و حداکثر هزینه حج ۹۸

کم‌ترین قیمت حج ۹۷، حدود ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و بالاترین قیمت نیز حدود ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود این در حالی است که حداقل قیمت کاروان‌های حج سال آینده ۲۱ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۷۵۰ تومان و حداکثر قیمت حج نیز ۲۸ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام شده است.

در شرایط امروز کشور، مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت‌ها باعث شده که پرداخت هزینه‌های حج برای تعدادی از متقاضیانی که زمان ثبت نام آن‌ها فرا رسیده بسیار بالا باشد به طوری که آن‌ها توانایی تأمین هزینه‌های اعلام شده را ندارند به همین دلیل احتمال اینکه ثبت نام‌ها به حد نصاب نرسد وجود دارد؛ و حتی در برخی موارد باعث می‌شود تا زائران انصراف دهند.

مشکلات اقتصادی در هزینه حج تأثیر داشته است

علیرضا ابراهیمی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد نرخ ثبت نام در کاروان‌های حج ۹۸ گفت: شرایطی که در حال حاضر در کشور رخ داده و مشکلات زیاد اقتصادی برای مردم ایجاد شده است این مشکلات در سفر معنوی حج نیز اثرگذار بوده است بطوری که باعث شده هزینه‌ها افزایش زیادی داشته باشد.

وی در مورد اینکه کم کردن طول سفر تأثیر در قیمت حج دارد یا خیر گفت: با توجه به اینکه زمان ثبت نام فرارسیده، در این شرایط امکان کم کردن مدت سفر نیست و قیمت اعلام شده به گفته رئیس سازمان حج و زیارت حداقل قیمتی است که عنوان شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: قطعاً هزینه‌ها فشار زیادی را به مردم وارد می‌کند و اینکه زائران بخواهند به سفر معنوی حج بروند یا خیر تصمیم‌گیری با خود آن‌ها است و ما نمی‌توانیم در این خصوص اظهار نظری انجام دهیم.

ابراهیمی با اشاره به اینکه، چون ثبت نام‌ها شروع شده نمی‌توان کاری برای تسهیلات به زائران انجام داد، گفت: در کمیسیون فرهنگی نیز بعید میدانم این مساله مطرح شود.

بی توجهی مسئولان حج به راهکار‌های کاهش قیمت

نصرالله پژمان فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد حج ۹۸ و راهکار‌هایی که می‌شود ارائه کرد گفت: در مورد هزینه‌های بالای حج تمتع هم با وزیر ارشاد و هم با رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت صحبت کرده و نظارت خود را بیان کردم، اما متأسفانه راهکار‌هایی که می‌تواند هزینه حج را کاهش دهد در دستور کار رئیس سازمان حج قرار ندارد.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد هزینه حج مربوط هزینه‌های مسکن حجاج است، تاکید کرد: چنانچه بخواهند حجاج را در هتل‌های گران قیمت اسکان دهند هزینه‌ها زیاد می‌شود، اما چنانچه از منازل ارزان قیمت استفاده شود و زائران توان انتخاب داشته باشند به طور حتم ۵ میلیون تومان هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: این موارد را به عنوان راهکار کاهش هزینه‌ها به رئیس سازمان حج اعلام کرده‌ام، اما متأسفانه بی توجهی شد.

پژمان فر اظهار داشت: مسئولان سازمان حج می‌خواهند به تنهایی بر اساس نظرات خود مسائل را جلو ببرند، اما این موضوع باعث خسارت و ضرر و زیان خواهد شد.

وی افزود: حاضرم با آقای رشیدیان در یک برنامه زنده تلویزیونی حضور پیدا کرده و با عدد و رقم ثابت کنم که تغییر در سیاست انتخاب هتل و غذای زائران، می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد.

وی همچنین در مورد کاهش طول سفر زائران حج نیز گفت: در این خصوص باید شرکت‌های هواپیمایی بر اساس زمان پرواز و ورود و خروج زائر پاسخ دهند اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم که امکان این موضوع وجود دارد یا خیر.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها