مدارس کشور به حالت نیمه تعطیل درآمدند!

کد خبر: 931272

در شرایطی که وزیر آموزش و پرورش از چند روز پیش اعلام کرده بود که مدارس تا آخرین روز کاری سال دایر هستند، امروز تعدادی از مدارس کشور تعطیلند.

مدارس کشور به حالت نیمه تعطیل درآمدند!

خبرگزاری فارس: باز هم به پایان سالی دیگر نزدیک شدیم و مانند هر سال در روز‌های پایانی منتهی به نوروز، مدارس کشور به حالت نیمه تعطیل درآمدند.

انگار قرار است ماجرای اصرار آموزش و پرورش به دایر بودن مدارس در روز‌های پایانی سال و نیمه تعطیل بودن مدارس در این روز‌ها هر سال تکرار شود؛ کلاف سردرگمی که نقش بی رمق نظام آموزشی را به نمایش می‌گذارد.

همین چند روز پیش بود که سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش یعنی فرد اول در دستگاه تعلیم و تربیت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «مدارس تا آخرین روز کاری سال‌جاری باز است».

وی ادامه داد: «مشکلی که هست این بوده که خانواده‌ها یکی، دو روز زودتر سفرهایشان را تنظیم می‌کنند و مدرسه را از حد نصاب می‌اندازند و وقتی نیمی از دانش‌آموزان سر کلاس نباشند، معلم نمی‌تواند درس دهد، چون دوباره مجبور است درس‌ها را تکرار کند».

بطحایی اضافه کرد: «از والدین خواهش می‌کنم که بچه‌ها تا آخرین روز مدرسه سرکلاس بروند و همکاران بنده هم این هم و غم را خواهند داشت».

* دوگانگی در رفتار آموزش و پرورش و بلاتکلیفی والدین

امروز برخی والدین در تماس با خبرگزاری فارس از تعطیلی مدرسه فرزندشان خبر دادند؛ مادر یک دانش‌آموز دبستانی در منطقه ۱۰ تهران گفت: «صبح که فرزندم را مانند همیشه به مدرسه بردم، مرد جوانی که از کارکنان مدرسه نبود، جلوی در ایستاده بود و عنوان می‌کرد که مدرسه تعطیل است».

وی ادامه داد: «به حرف مرد جوان اهمیت ندادم و وارد مدرسه شدم و البته هیچ دانش‌آموزی در مدرسه نبود؛ معاون مدرسه هم می‌گفت که وزارتخانه اجازه داده است که یک روز معلمان برای خانه‌تکانی بروند و امروز ۶ معلم نیامدند».

این مادر اضافه کرد: «به معاون مدرسه گفتم من شاغلم و اقوامی هم ندارم که فرزندم را به مدرسه بسپارم و این رفتار اصلا درست نیست؛ معاون مدرسه که دید خیلی ناراحتم گفت که می‌توانی فرزندت را در مدرسه بگذاری و من مواظبم».

وی افزود: «راستش خیلی ناراحت شدم؛ فقط بحث مراقبت از فرزندم نبود؛ چرا اعلام می‌شود مدارس تا آخرین روز کاری سال، باز است، اما این رفتار با خانواده‌ها می‌شود؟ یا تعطیل کنند یا دایر باشند، این دوگانگی چه معنایی دارد؟».

* حتی برای یک دانش‌آموز هم کلاس برگزار شود

به نظر می‌رسد ماجرای تعطیلی مدارس در روز‌های پایانی سال، از آن دست اتفاقاتی است که می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد واقعاً چرا وزیر آموزش و پرورش اعلام می‌کند که وقتی کلاس از حدنصاب خارج می‌شود، معلم اگر درس دهد، مجبور است دوباره درس دهد و در نتیجه این دلیل را عامل تعطیلی مدرسه می‌داند؟

چرا حق دانش‌آموزی که به مدرسه می‌آید نادیده گرفته می‌شود؟ حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی چندی پیش در گفتگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس درباره وضعیت مدارس در روز ۲۱ بهمن که بین دو روز تعطیل شنبه ۲۰ بهمن (شهادت حضرت فاطمه الزهرا «س») و دوشنبه ۲۲ بهمن قرار داشت، گفت: «یک هنرستان در مسیر بنده است؛ صبح که از خانه می‌آمدم دیدم که بچه‌ها جمع شدند و می‌خواهند داخل مدرسه شوند، اما مسؤول هنرستان می‌گوید به خانه‌تان برگردید؛ گفتم چرا باید بگوید به خانه‌تان بروید؛ یک هنرجو هم که آمده است باید برایش کلاس تشکیل شود و این موضوع قطعاً مشکل است؛ وقتی می‌گویم مدرسه محوری مهم است، برای همین است؛ اگر مدیر مدرسه برای مدرسه‌اش هویت و اعتبار قائل باشد، می‌گوید من موظفم حتی برای یک دانش‌آموز و یک هنرجو از بین ۲۰۰ نفر که آمده است را کلاس برایش برگزار کنم و بچه‌هایی که نیامده‌اند، احساس کنند که عقب مانده‌اند، این نکته مهم است».

* نقش مدرسه‌محوری در خود تعطیلی‌ها

وزیر آموزش و پرورش مدت‌هاست از مدرسه‌محوری صحبت می‌کند و از اینکه برنامه ویژه مدرسه اجرا شود یعنی مدارس دو ساعت از زمان آموزش را خودشان با توجه به شرایط و مقتضیات برای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کنند.

چرا برنامه ویژه مدرسه و مدرسه محوری به موضوع بین‌التعطیلی‌ها و تعطیلات این چنینی ایام نوروز اشاره ندارد و چرا مسؤولان مدارس برای جذاب و شاداب کردن مدارس از فرصت‌های خوب آموزشی استفاده نمی‌کنند و اینگونه زمان آموزش و پرورش بدون بهره‌وری می‌گذرد!

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها