کدام نوزادان در معرض ابتلا به دیابت هستند؟

کد خبر: 933311

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان گفت: عواملی مانند رشد داخل رحمی بر بروز دیابت بر نوزادان متولد شده تأثیر گذار است.

کدام نوزادان در معرض ابتلا به دیابت هستند؟

باشگاه خبرنگاران: فهیمه سهیلی پور فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان درباره تأثیر چاقی بر ابتلا به دیابت، اظهار کرد: افزایش شیوع چاقی و تغییر شیوه زندگی که تم تحرکی و غذاهای ناسالم را به همراه داشته است، می‌تواند تأثیری بالا در ابتلا به دیابت داشته باشد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان با اشاره به در نظر گرفتن چاقی و شیوه زندگی به عنوان یک عامل محیطی، گفت: افزایش وزن و زندگی کم تحرک ۲ عامل محیطی هستند که می‌توانند در ابتلا به دیابت نقش داشته باشند و نکته جالب آنجاست که هنوز هم بعد از سالها مطالعه مشخص نشده است که چاقی به چه علت منجر به ایجاد مقاومت به انسولین و در نتیجه آن ابتلا به دیابت می‌شوند.

سهیلی پور تشریح کرد: بنا بر مطالعات انجام شده چاقی باعث ایجاد نوعی التهاب در بدن می‌شود که این التهاب در نهایت مقاومت بدن نسبت به انسولین را به همراه دارد؛ وجود سلول‌های چربی در بدن فقط باعث افزایش وزن و سایز نمی‌شود بلکه سلول‌های چربی در بدن به عنوان یک غده متشرحه داخلی عمل می‌کند.

وی ادامه داد: این سلول‌ها مانند یک غده داخلی ترکبیات بی‌شماری را تولید و وارد سلول‌های خونی می‌کند که در نهایت می‌تواند باعث ایجاد التهاب و مقاومت بدن نسبت به انسولین شود. ارتباط چاقی با مقاومت به انسولین

این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان گفت: نقش‌ها و تعریف‌های متفاوتی را برای سلول‌های چربی در بدن در نظر گرفتند اما بررسی‌ها نشان می‌دهند که بافت‌های چربی ترکیباتی مثل آدیپونکتین، لپتین، اینترلوکین‌ها و غیره را در بدن آزاد می‌کند که این ترکیبات باعث ایجاد مقاومت نسبت به انسولین می‌شود؛ در واقع چاقی از این طریق باعث ایجاد التهاب و در نهایت مقاومت نسبت به انسولین می‌شود.

سهیلی پور بیان کرد: عواملی دیگر هم مانند رشد داخل رحمی بر بروز دیابت تأثیر گذار است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد ریسک ابتلا به دیابت در نوازدان نارس، کم وزن و یا نوزادانی که بالای ۴ کیلو وزن دارند، بالاتر است.

وی ادامه داد: چاقی عاملی تعیین کننده‌ در ابتلا به دیابت نیست و نمی‌توانیم بگوییم که هر کسی به چاقی مبتلا باید، به دیابت مبتلا می‌شود، افراد زیادی را شاهد هستیم که علاوه بر داشتن اضافه وزن، در سلامت کامل به سر می‌برند و افرادی هم وجود دارند که با بیماری دیابت درگیر هستند اثری از چاقی در آنها نیست به عبارتی چاقی از عوامل ابتلا به دیابت محسوب می‌شود اما تنها علت آن نیست.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان تشریح کرد: وقتی راجع به دیابت صحبت می‌کنیم، مجموعه‌ای از عوامل تیزیوپاتولوژی را در نظر بگیریم، تمامی عوامل مقل ژنتیک، سبک زندگی، انجام فعالیت‌های بدنی، تغذیه و اضافه وزن بر ابتلا به دیابت تأثیر گذار هستند و باید این عوامل را کنار هم ببینیم نه جدای از هم.

سهیلی پور گفت: بسیاری از عوامل مثل وابستگی‌های نژادی، سابقه فامیلی و درکل عوامل ژنتیکی را نمی‌توانیم کنترل کنیم اما عواملی مثل سبک زندگی کم تحرک و تغذیه ناسالم قابل اصلاح هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها