پیشنهاد جدید وزیر علوم برای جایگزینی کنکور

کد خبر: 939594

وزیر علوم گفت: کارنامه معتبر و قابل سنجش می‌تواند جایگزین کنکور شود.

پیشنهاد جدید وزیر علوم برای جایگزینی کنکور

خبرگزاری تسنیم: منصور غلامی وزیر علوم در گفت‌وگوی درباره تغییر نحوه پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه با استناد به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص لزوم اصلاح کنکور، گفت: مخاطب بحث رهبر انقلاب بیشتر وزارت آموزش و پرورش بود که دانش‌آموزان را برای اینکه بر اساس عملکرد‌های تحصیلی دوره دبیرستان ارزیابی شوند، آماده کند، زیرا وزارت علوم درخصوص انتخاب دانشجو برای دانشگاه حتماً باید شاخص‌هایی داشته باشد که بر چه اساسی یکی را بر دیگری ترجیح دهد.

وی افزود: افراد باید در دوره تحصیلی در آموزش و پرورش در هر مقطعی، کارنامه‌هایی داشته باشند که قابل مقایسه با یکدیگر باشند و بتوان به عنوان شاخص تشخیص استعداد‌ها و توانمندی‌های علمی از آن استفاده کرد لذا این نکته حتماً باید در آموزش و پرورش انجام شود.

وزیر علوم ادامه داد: در شرایط فعلی برای رشته‌های پرطرفدار هنوز روشی غیر از آزمون سراسری کنکور نداریم و برای رشته‌هایی که ظرفیت آن‌ها متعادل و متناسب با داوطلبان است، بر اساس سوابق تحصیلی به صورت بررسی اثر مثبت در حال انجام است.

غلامی در گفتگو با خبرگزاری خانه‌ملت درباره تدوین طرحی برای تغییر کنکور در مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: ایرادی ندارد؛ ما به عنوان پذیرنده دانشجو به دنبال شاخص‌های واقعی برای ارزیابی و سنجش و انتخاب افراد هستیم تا در هنگام انتخاب افراد مطمئن باشیم که با یک درجه اطمینان بالا، فرد با اولویت انتخاب شده است تا حق افراد ضایع نشود.

وی در پاسخ به این پرسش که پس کنکور به این زودی‌ها حذف شدنی نیست، توضیح داد: اگر جایگزینی وجود داشته باشد، انجام می‌شود، ولی آن چیزی که در مورد آموزش و پرورش وجود دارد، این است که کارنامه تحصیلی دانش‌آموزان باید استاندارد و همسان باشد.

وزیر علوم با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش باید شرایط را آماده کند، تأکید کرد: در جلسات شورای سنجش و پذیرش که وزیر آموزش و پرورش حضور دارد، این موضوع بحث شده و قول‌هایی داده‌اند که برای یک بازه زمانی سه ساله برخی از این موارد انجام شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این کار سختی‌هایی دارد، افزود: برگزاری آزمون یکسان و تصحیح، نمره‌دهی و ارزشیابی یکسان در سراسر کشور کار آسانی نیست که بگوییم آن‌ها می‌توانند به این سرعت آن را انجام دهند.

غلامی اظهار داشت: آنچه ما به عنوان دانشگاه انتظار داریم این است که کارنامه هر داوطلب ورود به دانشگاه را به ما بدهند تا ما بتوانیم بین افراد بر اساس این مدرک، مقایسه و انتخاب کنیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها