کاهش ۳ تا ۸ درجه‌ای دما در شمال کشور

کد خبر: 952621

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از بارش باران در سواحل دریای خزر و دامنه‌های البرز مرکزی و کاهش ۳ تا ۸ درجه‌ای دما در شمال کشور خبرداد.

کاهش ۳ تا ۸ درجه‌ای دما در شمال کشور

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از بارش باران در سواحل دریای خزر و دامنه‌های البرز مرکزی و کاهش ۳ تا ۸ درجه‌ای دما در شمال کشور خبرداد.

احد وظیفه در مورد آخرین وضعیت شرایط جوی اظهارکرد: تحلیل نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی نشان می‌دهد که امروز پنج‌شنبه (۷شهریورماه) در سواحل دریای خزر، دامنه‌های البرز مرکزی در استان‌های البرز، تهران، سمنان و برخی مناطق شمال شرق و شمال غرب کشور ابرناکی و بارش باران گاهی رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان این‌که طی روز‌های جمعه و شنبه (۸ و ۹ شهریورماه) به همراه نفوذ جریانات شمالی به غرب سواحل، بارش در گیلان، اردبیل، دامنه‌های البرز در استان‌های زنجان و گیلان و در شمال غرب تقویت می‌شود، اظهار کرد: در شرق سواحل و دامنه‌های البرز مرکزی در استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان بارش پراکنده، گاهی رعد و برق خواهیم داشت و دوشنبه (۱۱ شهریور) بارش خفیف در این مناطق ادامه خواهد داشت.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ادامه داد: روز سه‌شنبه (۱۲شهریور ماه) فقط در سواحل دریای خزر و دامنه‌های البرز مرکزی بارش پراکنده رخ خواهد داد. امروز و فردا (۷ و ۸ شهریورماه) سواحل شرقی و شنبه (۹ شهریورماه) سواحل غربی دریای خزر مواج خواهد بود و طی روز‌های یکشنبه و دوشنبه (۱۰ و ۱۱شهریورماه) در نیمه غربی سواحل ۵ تا ۸ درجه سانتیگراد و در شرق سواحل دریای خزر و شمال غرب کشور ۳ تا ۶ درجه سانتیگراد کاهش دما پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: تا اواسط هفته آینده وزش باد شدید در نوار شرقی به‌ویژه در منطقه زابل و شرق کرمان افزایش می‌یابد و احتمال وقوع پدیده گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در منطقه زابل دور از انتظار نیست و در دوشنبه (۱۱شهریورماه) در خوزستان و شمال خلیج فارس نیز وزش باد شدید رخ خواهد داد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در مورد وضعیت هوای تهران نیز با بیان این‌که در روز جمعه (۸ شهریورماه) شاهد آسمانی ابری و گاهی وزش باد خواهیم بود، گفت: آسمان فردا و پس فردا (۸ و ۹ شهریورماه) صاف گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود و بیشترین دما در این دو روز ۳۴ درجه سانتیگراد خواهد بود و فردا کمترین دما ۲۳ درجه سانتیگراد و پس فردا ۲۲ درجه سانتیگراد خواهد بود.

افزایش موقتی آلاینده‌های هوای تهران بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با توجه به افزایش نسبی غلظت آلاینده‌ها در برخی ساعات هفتمین روز از شهریور ماه، شرایط نامطلوب کیفیت هوا به ویژه برای گروه‌های حساس به‌طور موقت در بیشتر مناطق شهر تهران افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، پیش‌بینی‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوا برای روز امروز (۷ شهریور) نشاندهنده کاهش میزان ناپایداری جوی در نخستین ساعات روز بود که شرایط برای تجمع موقتی آلاینده‌ها طی صبحگاه را فراهم کرد.

به‌تدریج با رشد ناپایداری روزانه برخی ساعات همراه با افزایش میزان ابرناکی و وزش باد خواهد بود همچنین همزمان با افزایش تابش نور خورشید و در دسترس بودن سایر عوامل مورد نیاز برای انجام واکنش‌های فتوشیمیایی، شرایط برای شکل گیری آلاینده ازن فراهم می‌شود و انتظار می‌رود بیشینه غلظت این آلاینده بین ساعات ۱۴ الی ۱۸ مشاهده شود که نسبت به روز چهارشنبه بیشتر خواهد بود.

همزمان با افزایش حجم ترافیک در شبانگاه، افزایش نسبی در غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه در مناطق پرتردد دور از انتظار نخواهد بود. از این‌رو با توجه به افزایش نسبی غلظت آلاینده‌ها در برخی ساعات هفتمین روز از شهریور ماه، برقراری شرایط نامطلوب کیفیت هوا به‌ویژه برای گروه‌های حساس به‌طور موقت در بیشتر مناطق شهر تهران دور از انتظار نیست. رفته رفته با کاهش میزان ناپایداری جوی تا صبحگاه روز آینده (۸ شهریور) شرایط برای افزایش غلظت آلاینده‌ها طی برخی ساعات صبحگاه جمعه مهیا می‌شود. هرچند با توجه به کاهش تردد خودرو‌ها در روز تعطیل، این وضعیت موقتی خواهد بود.

با برقراری جوی نسبتا آرام و آسمانی صاف در روز جمعه برای برخی ساعات بعدازظهر افزایش نسبی در غلظت آلاینده ازن انتظار می‌رود که در برخی مناطق سبب کاهش موقتی کیفیت هوا خواهد شد. همچنین وزش باد در برخی ساعات بعدازظهر احتمال افزایش موقتی غلظت ذرات معلق را به دنبال خواهد داشت. دما نیز تا روز پایانی هفته روند کاهشی دارد.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران کیفیت هوای ۲۴ ساعت گذشته پایتخت منتهی به ۸ صبح امروز با میانگین ۷۶در شرایط سالم قرار داشت و کیفیت هوای هم‌اکنون نیز با میانگین ۹۱ همچنان در شرایط سالم است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها