نجفی: کارشناسان از کجا می‌فهمند هنگام قتل سلامت روان داشتم؟

کد خبر: 963702

دومین جلسه دادگاه رسیدگی مجدد به اتهامات محمد علی نجفی آغاز شد.

نجفی: کارشناسان از کجا می‌فهمند هنگام قتل سلامت روان داشتم؟

خبرگزاری مهر: همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران- صبح روز سه شنبه ۷ خردادماه با شلیک گلوله به قتل رسید و عصر همان روز نجفی به قتل همسرش اعتراف و انگیزه خود را اختلافات خانوادگی عنوان کرد.

سه جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد.

نهایتا غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری هشتم مرداد ماه ۹۸ با اشاره به صدور رای پرونده قتل میترا استاد و ابلاغ آن به وکلای طرفین پرونده، گفت: در کیفرخواست، سه عنوان اتهامی برای متهم عنوان شده قتل عمد، ایراد صدمه غیرموثر در قتل و همچنین نگهداری اسلحه غیرمجاز. دادگاه در دو موضوع متهم را مجرم تشخیص داده؛ «قتل عمد» را محرز دانسته و با توجه به تقاضای اولیاء دم مبنی بر قصاص، چون حق الناس است حکم به قصاص صادر کرده است. دادگاه در مورد «ایراد صدمه غیر موثر در قتل» رای برائت صادر کرده، چون دادگاه بر خلاف دادسرا به این نتیجه رسید که صدمات وارده به مقتول «یک صدمه» بوده، دو تیر به او اصابت نکرده بلکه یک تیر ابتدائا به کف دست اصابت کرده از دست عبور کرده و در قفسه سینه مقتوله جای گرفته است. به موجب قانون هر گاه ضربه، ضربه واحدی باشد هر چند جراحات متعدد باشد یک حکم صادر می‌شود و، چون با اقدام واحد این عمل انجام شده، همان حکم اشد که «قصاص» است مورد حکم دادگاه قرار گرفته است. محمدعلی نجفی از اتهام دیگر تبرئه شده و در مورد «نگهداری سلاح غیر مجاز» هم دادگاه ایشان را به دو سال حبس محکوم کرده است.

۲۳ مردادماه برادر میترا استاد نیز با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از اعلام رضایت از قصاص نجفی خبر داد.

سی شهریور ماه یک منبع آگاه در دیوان عالی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با آخرین وضعیت پرونده نجفی در دیوان عالی کشور گفت: اعتراض مطرح شده در پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و شعبه ۴۱ دیوان‌عالی کشور نواقصی در پرونده اعلام کرده است.

وی افزود: در حال حاضر و با توجه به این نواقص، شعبه مذکور فعلا محکومیت قتل عمد را نقض کرده و باید بررسی‌ها و کارشناسی‌های لازم در این خصوص انجام و نقص مطرح شده رفع شود.

جلسه اول رسیدگی مجدد به پرونده روز چهارشنبه برگزار شد در آن جلسه نماینده دادستان تقاضای جمعا ۱۷سال حبس برای نجفی را داشت.

ایرادات نظر کارشناسان درباره قتل میترا استاد از زبان نجفی محمدعلی نجفی در جلسه امروز محاکمه خود به نقد نظر کارشناسان سلاح درباره نحوه قتل میترا استاد پرداخت.

به گزارش تسنیم؛ دومین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد؛ همسر دوم محمدعلی نجفی، برای تعیین عمد یا شبه‌عمد بودن صبح امروز با حضور وکلا، متهم، عوامل بررسی صحنه جرم و کارشناسان رسمی دادگستری آغاز شده است.

در ابتدای این جلسه قاضی محمدی کشکولی؛ رئیس دادگاه از محمدعلی نجفی خواست با حضور در جایگاه به دفاع از خود بپردازد که نجفی ضمن حضور در جایگاه، اظهار کرد: ابهامات و پیچیدگی حادثه ایجاب می‌کند مطالب به صورت مبسوط برای روشن شدن ماجرا، بیان شود.

وی با بیان اینکه من و وکلایم اصرار داریم تمام ابعاد ماجرا روشن شود، ادامه داد: این اصرار، به دلیل اهمیت، حساس بودن موضوع و تک‌تک کلماتی است که در گزارشات بیان می‌شود و گمان می‌کنم غیر از بحث‌های حقوقی، بخشی از مسائل مربوط به مباحث علمی است.

شهردار اسبق تهران به مطالب ارائه شده توسط هیئت کارشناسان رسمی دادگستری در این پرونده و در جلسه قبل پرداخت و گفت: برخی از مباحث مطرح شده توسط کارشناسان در جلسه قبل از نظر بنده ابهاماتی دارد که به این ابهامات می‌پردازم، کارشناسان گفتند مرحومه حین کشمکش عقب عقب رفته، به وان افتاده و سپس گلوله شلیک شده است، اما این مطلب نادرست است، مرحومه در وان افتاد، اما من با وی داخل وان نیفتادم، ما با هم فاصله داشتیم و براساس گفته کارشناسان، اسلحه در ۵ سانتی‌متری دست خانم استاد بود که من شلیک کردم. آیا این امکانپذیر است؟ اگر تا آن میزان جلو می‌بودم چرا به سینه وی شلیک نکردم، در این مورد علم حضوری دارم، وقتی گلوله آخر شلیک شد، وی به وان افتاد و دیگر گلوله‌ای شلیک نشد.

متهم قتل پرونده میترا استاد درباره اظهارات کارشناسان مبنی بر وجود خون داخل وان و بیرون آن نیز گفت: کارشناسان گفتند به دلیل عدم خروج گلوله از بدن، در وان خون کمی مشاهده می‌شود؛ درست است، اما نتوانستند توجیه کنند چرا خون قابل توجهی در کف حمام ریخته، قابل تصور نیست مرحومه در وان به پشت افتاده و بعد دستش را تکان داده باشد.

نجفی همچنین درباره مطالب مطرح شده توسط کارشناسان مبنی بر زاویه حرکت گلوله داخل بدن نیز گفت: بنده در زندان کامپیوتر نداشتم و اگر در اختیارم بود می‌توانستم درباره این مطلب (نحوه زاویه حرکت گلوله داخل بدن) دقیق توضیح دهم.

شهردار اسبق پایتخت همچنین به مسئله تغییر شکل گلوله و کاسته شدن سرعت آن به نحوی که از آن طرف بدن خارج نشده اشاره و خاطرنشان کرد: کارشناسان گفتند به دلیل برخورد گلوله به استخوان‌های بالای جناق سینه این تغییر شکل روی داده، اما در هیچ کجای پرونده آسیب‌دیدن استخوان بالای سینه ذکر نشده بنابراین، این مطلب نیز از نظر علمی صحت ندارد.

وی درباره تعداد محل اصابت گلوله‌ها نیز گفت: یک گلوله به کابینت زیر روشویی حمام برخورد کرده و در این شکی نیست. در سقف حدود ۷ تا ۸ نقطه اصابت گلوله داریم و به نظر من در نگاه اعضای هیئت کارشناسی تعداد گلوله کم می‌آید. می‌خواهم بگویم یک گلوله پس از برخورد به دست به وان اصابت کرده و گلوله‌ای که به سینه خورده نیز کمانه کرده است و لذا قتل عمد منتفی است.

نجفی همچنین با بیان اینکه هیچ تعمدی برای حمل سلاح بدون مجوز نداشته، گفت: اگر قصوری درباره تمدید حمل سلاح نیز از من صورت گرفته و جرم محسوب می‌شود، با توجه به اینکه اسلحه را خودم تحویل پلیس آگاهی دادم، مشمول تخفیف است.

احتمال نبش قبر میترا استاد برای معاینه دوباره جسد قاضی از کارشناس پزشکی‌قانونی درباره عدم آسیب به استخوان جناق میترا استاد با وجود اصابت گلوله سؤال کرد که وی گفت: به گفته پزشکی که اولین‌بار جسد را معاینه کرد، ممکن است به‌علت خون‌آلود بودن جسد ثبت نشده باشد که می‌توان با نبش قبر آن را بررسی کرد.

به گزارش تسنیم؛ دومین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد؛ همسر دوم محمدعلی نجفی، برای تعیین عمد یا شبه‌عمد بودن صبح امروز(شنبه) با حضور وکلا، متهم، عوامل بررسی صحنه جرم و کارشناسان رسمی دادگستری آغاز شده است.

در ادامه جلسه قاضی کشکولی از کارشناسان پزشکی قانونی پرسید "با توجه به صحبت‌های محمدعلی نجفی چرا استخوان جناق آسیبی ندیده است؟" که وی پاسخ داد: بنده از دکتر میرویسی (اولین کسی که جسد را معاینه کرد) دلیل این اتفاق را پرسیدم که وی پاسخ داد "احتمالاً به دلیل خون‌آلود بودن جسد دقت زیادی صورت نگرفته است و ممکن است تَرَکی برداشته شده، اما ثبت نشده باشد"؛ لذا می‌توان با نبش قبر و بررسی جسد، آسیب جناق سینه را بررسی کرد.

نجفی: کارشناسان از کجا می‌فهمند هنگام قتل سلامت روان داشتم؟ محمدعلی نجفی گفت: به هیئت کارشناسی گفتم چطور با این سوالات می‌فهمید که زمان قتل تعادل روانی داشتم یا نه؟ که در جواب به من گفتند ما نمی‌گوییم در شرایط روانی متعادل بودید بلکه می‌گوییم عدم تعادل روانی شما احراز نشد.

به گزارش تسنیم؛ دومین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد؛ همسر دوم محمدعلی نجفی، برای تعیین عمد یا شبه‌عمد بودن صبح امروز با حضور وکلا، متهم، عوامل بررسی صحنه جرم و کارشناسان رسمی دادگستری آغاز شده است.

در ادامه جلسه دادگاه محمدعلی نجفی گفت: از روز نخست خدمت بازپرس پرونده و سرپرست دادسرای امور جنایی که خود در جلسات بازپرسی حضور داشت، گفتم قابل درک است، شما به عنوان دادستان و مدعی‌العموم هستید و امیدوارم تا روز آخر به عهد خود بایستید.

متهم پرونده قتل میترا استاد افزود: هر دو طرف قضیه (دادستان، بنده و وکلایم) باید گوشه چشمی بر دادگاه عدل الهی داشته باشیم، اینکه حب و بغض بر مواضع ما اثر بگذارد، خطرناک است، این دادگاه بالاخره می‌گذرد.

در ادامه قاضی محمدی کشکولی خطاب به محمدعلی نجفی گفت: شما گفتید بعد از اصابت گلوله متوجه سقوط خانم استاد به داخل وان شدید، پزشک روانشناس و هیئت ۳ نفره سلامت روانی شما را تأیید کردند و گفتند که در زمان قتل متوجه رفتار خود بوده‌اید، اما شما در دفاع می‌گویید در زمان اصابت گلوله در شرایط بی‌ارادگی قرار داشتید که این اظهارات با توجه به نظریه کارشناسان متعارض است.

نجفی پاسخ داد: من به هیئت کارشناسی گفتم که چطور ممکن است که پس از ۴۸ یا ۷۲ ساعت با سوالاتی که می‌کنید تشخیص دهید آن زمان بنده در تعادل بودم یا خیر که آن‌ها گفتند این را بیان نمی‌کنیم که در شرایط روانی متعادل بودید بلکه می‌گوییم به طور مثال احراز نشد که شرایط روانی، غیرمتعال بوده است؛ دقیقا مانند آنچه شورای نگهبان در احراز صلاحیت می‌گوید.

متهم پرونده قتل میترا استاد افزود: نمی‌گویم از نظر روانی مشکل داشتم، غیر از گلوله نخست که بدون اراده من شلیک شد، شلیک مابقی گلوله‌ها (۴ گلوله) چند ثانیه بیشتر طول نکشید و در حالی بود که خانم استاد دستم را گرفته بود.

شهردار اسبق تهران ادامه داد: یادم می‌آید به خانم استاد گفتم دستم را رها کن و اراده شلیک یا عدم شلیک از من گرفته شد و هیچگاه با هدف، شلیکی انجام ندادم، زیرا فاصله کم بود.

قاضی کشکولی در ادامه از نجفی پرسید که بعد از شلیک چندمین گلوله فهمیدی خانم استاد مورد اصابت گلوله قرار گرفته که وی پاسخ داد: بعد از شلیک آخرین گلوله دیگر هیچ گلوله‌ای شلیک نکردم، اسلحه را روی روشویی گذاشتم، لحظاتی درنگ کردم و وقتی سمت میترا رفتم و روی بدنش دست کشیدم، فهمیدم آثار حیات ندارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها