چه قرصی داخل کیکهای خوراکی جاسازی شده بود؟

کد خبر: 965981

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: پس از بررسی و آزمایشات تخصصی مشخص شد که قرص های موجود در کیک های خوراکی قرص هیوسین بوده است.

چه قرصی داخل کیکهای خوراکی جاسازی شده بود؟

خبرگزاری مهر: به نقل از سایت خبری پلیس، سردار مسعود زاهدیان در خصوص وجود قرص های مشکوک در کیک های خوراکی اظهار داشت: پس از بررسی و آزمایشات پلیس مبارزه با مواد مخدر مشخص شد که این قرص ها ماده مخدر نبوده و قرص هیوسین بوده است.

وی با بیان اینکه قرص های موجود در کیک های خوراکی در ۴ استان کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی مشاهده شده، ادامه داد: انبار مربوط به این فعالیت در سیستان و بلوچستان مورد بازرسی قرار گرفت و هیچ گونه مورد مشکوکی مشاهده نشد البته در کرمان و هرمزگان مواردی دیده شده که در حال بررسی است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در ادامه عنوان کرد: اینکه این کار با چه هدفی انجام شده در حال بررسی است و قطعا نتایج آن اعلام خواهد شد و پلیس تمام تلاش خود را در این راستا به کار گرفته است.

سردار زاهدیان گفت: شرکت هایی که این کیک ها را تولید می کنند دارای پروانه فعالیت از وزارت بهداشت هستند و قطعا جاسازی این قرص ها خارج از شبکه های تولید و توزیع انجام شده است.

وی به خانواده ها توصیه کرد: حتما تغذیه فرزندان خود را از منابع مورد تایید تهیه کنند و با توجه به اینکه اطلاعات دقیقی از میزان توزیع این کیک ها نداریم، خانواده ها اگر با موارد مشکوک مواجه شدند، حتما به پلیس گزارش دهند.

جزئیات کیک‌های آلوده به قرص در برخی از نقاط کشور؛ دستگاه قضائی در حال بررسی موضوع ماجرا از چند روز پیش با انتشار خبری در تسنیم مبنی بر پیدا شدن قرص سفید رنگ در کیکی بسته بندی شده آغاز شد، در آن موقع هیچ کس باورش نمی‌شد که این اتفاق ابعاد گسترده و امنیتی پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سیستان و بلوچستان، وجود قرص در کیک در ابتدا تنها یک تصویر بود که در فضای مجازی دست به دست شد و کم کم تصاویر بیشتر و حتی فیلم‌هایی که صحت و سقم آن مشخص نبود به ماجرا دامن زد تا اینکه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان که حوزه استحفاظی‌اش شهرهای شمال و بخشی مرکز سیستان و بلوچستان است در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم موضوع را تایید کرد و گفت در حال بررسی مورد ارسالی هستیم اگرچه به اصل ماجرا یعنی پیدا شدن قرص در کیک بسته‌بندی شده مشکوک بودند.

بعد از انتشار این خبر در تسنیم و بررسی‌های بیشتر مشخص شد که این تنها یک نمونه نبوده و در ادامه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر که حوزه استحفاظی‌اش شهرهای جنوب و مرکز بلوچستان است، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با تایید ارسال چند نمونه قرص کشف شده بین کیک‌های مشکوک اصل ماجرا را تایید کرد و گفت این ماجرا تنها به این استان مربوط نیست.

7 کودک در کرمان مسموم شدند

21 آذر،رئیس اورژانس کرمان از مسمومیت هفت کودک در کرمان و بافت خبر داد و گفت: در بسته‌بندی‌های کیک و کلوچه‌ها ارائه شده قرص وجود داشته است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه این بیماران با درمان سرپایی مرخص شدند گفت: بنا به اظهارات خانواده‌های این بیماران فرزندان آنها پس از خوردن کیک حالت مسمومیت و خواب‌آلودگی پیدا کردند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی، مدیر حوادث و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با ابراز اینکه داخل این کیک و کلوچه‌های که به ما ارائه شده قرص بوده است افزود: اما همه این بسته‌بندی‌ها باز شده بوده و مشخص نیست که این قرص‌ها در کجا در داخل کیک و کلوچه‌ها گذاشته شده است.

در ایلام مورد مشکوک مشاهده شد

22 آذر در دهلران ایلام گزارش‌هایی مبنی بر وجود کیک‌های مشکوک منتشر شد؛ محمد کریمیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام مستند به اعلام مرکز بهداشت دهلران ضمن تائید خبر اظهار داشت: مسئولان بهداشتی و نظارتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در حال بررسی موضوع هستند و به مجرد معلوم شدن نتیجه اخبار از طریق رسانه‌های رسمی منتشر می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام هم‌چنین گفت: شهروندان برای اینکه درگیر مشکلات ناخواسته نباشند علاوه براینکه کیک‌ و کلوچه‌های بسته‌بندی مورد نیازشان را بهتر است از فروشگاه‌های معتبر برندهای شناخته شده این نوع خوراکی‌ها را خرید کنند و قبل از مصرف حتما داخل آن را بررسی کنند.

در آبدانان ایلام هم شبکه بهداشت این شهرستان اعلام کرد: با توجه به بازرسی‌های به‌عمل‌آمده توسط بازرسان بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان‌کیک‌های آلوده به قرص در این شهرستان مشاهده‌ و کشف و ضبط شده‌اند.

پس از این‌ها، روابط عمومی یکی از برندهای معروف تولید کننده کیک‌های بسته بندی شده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ادعا کرد: اولین بار گزارش چنین موضوعی از هرمزگان واصل شده و این موضوع به دلیل انصراف شاکی خصوصی از شکایتش، ختم به خیر شده اما در همان پرونده هم تجسس و بررسی‌های زیادی توسط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام شده اما هیچ مورد مشابه دیگری کشف نشده بود.

همچنین، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفته بود: وزارت بهداشت تعدادی از انبارها را در ارتباط با کیک‌های مشکوک در چابهار پلمپ کرده تا از جان مردم محافظت شود و به مردم نیز توصیه می‌شود تا مشخص شدن اصل موضوع به شایعات توجه نکنند.

مهران امینی فرد تاکید کرد: ما فقط نمونه‌هایی را دریافت کرده‌ایم که برای آزمایش آنها را به عنوان آزمایشگاه مرجع در تهران ارسال کرده‌ایم و کارهای تخصصی در آنجا انجام می‌شود.

فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم از ارسال 30 نمونه قرص یافت شده از درون 12 نمونه کیک به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خبرداد و گفت‌: موارد مشکوک به سازمان غذا و داروی کشور ارسال شده و منتظر نتیجه آزمایشات هستیم.

در حالی که همچنان فضای مجازی از عکس‌های قرص‌های آلوده پر شده بود و مردم از سراسر سیستان و بلوچستان، هرمزگان و حتی شرق ایران به تسنیم عکس و فیلم ارسال می‌کردند؛ بالاخره روابط عمومی وزارت بهداشت به این مسئله واکنش نشان داد و در گفت‌وگو با تسنیم مدعی شد: سه استان با این مسئله درگیر هستند که با وجود بررسی‌های گسترده وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هیچ نمونه واقعی و قابل باور که قرص از میان کیک بسته بندی شده بیرون آمده باشد کشف نشده و همه موارد به این شکل اتفاق افتاده که بعد از باز شدن بسته فردی گزارش کرده در میان کیک چند عدد قرص پیدا کرده است.

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در ادامه از مردم خواسته بود بعد از دیدن هر مورد مشکوکی شهروندان با این وزارت‌خانه و یا خود او تماس بگیرند؛ اما این ماجرا تمامی نداشت و بالاخره مشخص شد موارد مشابه دیگری همچون این کیک‌ها کشف شده که وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی کرده و رئیس مرکز روابط عمومی‌اش اظهار داشته: تمامی موارد مشکوک در حال بررسی هستند اما همچنان هیچ موردی نبوده که از میان کیک بعد از باز شدن بسته بندی توسط ماموران این وزارتخانه قرصی کشف شده باشد.

نتیجه آزمایش: قرص‌ها مواد مخدر نیستند/ استامینوفن و بروفن پس از تولید تعمدا جاسازی شدند

در بحبوحه این اخبار بود که محمد مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور درباره ماجرای وجود قرص در کیک خوراکی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بر اساس گزارش واصله از پلیس مبارزه با مواد مخدر هرمزگان، از یک دستگاه خودرو نیسان چند عدد کیک که حاوی تعداد معدودی قرص بود، کشف شد که برای تعیین ماهیت به آزمایشگاه پلیس مبارزه با موادمخدر ارسال شده و تحقیقات در این رابطه از سوی پلیس ادامه دارد.

در همین حال سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت : موردی از قرص برنج یا مواد مخدر در نمونه های مکشوفه مشاهده نشده است. وقوع یک اقدام خرابکارانه سازمان یافته و هدف دار علیه صنایع غذایی کشور مشهود است.

کیانوش جهان‌پور افزود: وجود قرص و کپسول کاملا سالم و دست نخورده و بدون تغییر رنگ یا تغییر در قوام آن در محصولات مورد اشاره نشان می دهد که این موارد تعمدا و بعد از تولید، در سطح عرضه به انحای مختلف در برخی بسته ها قرار گرفته است.داروهای بررسی شده اغلب داروهای خانگی از جمله استامینوفن، بروفن، ستیریزین، هیدروکسی زین، متوکلوپرامید و حتی بلیستر خالی بوده است.

انبارها پس از بررسی رفع توقیف شد

بنابر گزارش تسنیم از چابهار، نکته جالب این بود که اولین مورد مشکوک کیک‌های حاوی قرص در هرمزگان کشف شده بود و بالاخره یکی از مقامات قضائی در گفت‌وگو با تسنیم صراحتاً در این باره اظهار نظر کرد؛ دادستان شهرستان چابهار طی گفت‌وگویی با تسنیم در این باره اظهار داشت: هیچ عاملی که در توزیع کیک‌های آلوده سهیم بوده باشند شناسایی نشده اما مصرانه تحقیقات نهادهای امنیتی و انتظامی در این زمینه ادامه دارد و پرونده قضائی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شده و انبارهای پلمپ شده نیز رفع توقیف شده‌اند.

رحمان ملکوتی‌فر در ادامه گفت: دستورات قضائی صرفاً جهت برخورد و مجازات صادر نمی‌شوند و بسیاری از آنها جنبه پیشگیری و حتی حمایتی و صیانتی دارند؛ به نظر می‌رسد چنانچه موضوع آلودگی تعداد معدودی از کیک‌ها به قرص صحت داشته باشد با توجه به شرایط مصادیق تلاش جهت لطمه زدن به تولیدات معتبر داخلی در جریان است.

تسنیم همچنان در حال پیگیری موضوع است و آخرین جزئیات و اخبار را در اختیار دنبال‌کنندگان و خوانندگانش قرار خواهد داد؛ لازم به ذکر است تصاویر مختلفی از شهرهای مختلف ایران به ویژه در استان‌های شرق و جنوب شرقی به دست تسنیم رسیده که در صورت تایید اصالت منتشر خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها