ارتباط بازیگر معروف با پرونده محیط زیستی‌ها چیست؟ +تصاویر

کد خبر: 967397

بازیگر برنده اسکار خود را حامی آزادی متهمان پرونده موسوم به جاسوسی از مراکز نظامی در پوشش محیط زیست معرفی می‌کند.

ارتباط بازیگر معروف با پرونده محیط زیستی‌ها چیست؟ +تصاویر

باشگاه خبرنگاران جوان: همزمان با بازداشت متهمان پرونده موسوم به جاسوسی از مراکز نظامی در پوشش محیط زیست در سال ۹۶ (در ایران)، فردی که در چند مقطع اقدام به حمایت از این متهمان کرد، هنرپیشه معروف آمریکایی "لئوناردو دی‌کاپریو" بود.

دی‌کاپریو خود یک فعال محیط‌زیست است و بنیادی محیط زیستی به نام خود دارد، وی همچنین از سال ۲۰۱۴ به عنوان نماینده افتخاری سازمان ملل در امور تغییرات جوّی برگزیده شده است.

ارتباط بازیگر معروف با پرونده محیط زیستی‌ها چیست؟

ارتباط بازیگر معروف با پرونده محیط زیستی‌ها چیست؟

لئوناردو دی‌کاپریو در ۶ فوریه ۲۰۱۹ مصادف با بهمن ماه سال ۱۳۹۷ پست توئیتری را منتشر می‌کند و از طرفداران خود می‌خواهد به کمپینی که "مرکز حقوق بشر ایران" (ICHRI) در حمایت از این جاسوس‌ها به‌راه انداخته است بپیوندند و بیانیه درخواست آزادی این افراد را امضاء کنند. "مرکز حقوق بشر ایران" (ICHRI) مستقر در آمریکا و متعلق به "ه. ق" از آشوبگران فتنه سال ۸۸ است.

حمایت این چهره هالیوودی از جاسوسان محیط‌زیست مورد توجه هنرپیشه‌های داخلی بوده و متعاقب اقدام وی افرادی مانند خانم "ه. ت" سعی در بازنشر این مطلب در داخل کشور داشته‌اند.

خانم "ه. ت" هم مانند این بازیگر آمریکایی خود را یک فعال محیط‌زیست معرفی می‌کند و تا پیش از دستگیری اعضاء موسسه جاسوسی "میراث پارسیان" فعالیت خود را با این موسسه و با همراهی متهم "امیرحسین خالقی حمیدی" به‌پیش می‌برده است.

ارتباط بازیگر معروف با پرونده محیط زیستی‌ها چیست؟

اما نکته مهم در رابطه با لئوناردو دی‌کاپریو ارتباط وی با "موسسه پنترا" است؛ موسسه‌ای متعلق به "توماس کاپلان" صهیونیست ضدایرانی که علاوه بر تاسیس چندین مرکز اطلاعاتی-امنیتی در آمریکا که مهم‌‎ترین آن "سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای" است، موسسه‌ای محیط زیستی هم در آمریکا با حضور عناصر ارشد اطلاعاتی-امنیتی تاسیس کرده که موسسه جاسوسی میراث پارسیان نماینده این موسسه در ایران بوده است.

لئوناردو دی‌کاپریو بخشی از هزینه موسسه محیط‌زیستی خود را از طریق یک تاجر مالزیایی‌تبار ساکن هنگ‌کنگ به نام "جو لو" (Joh Low) تامین کرده است. "جو لو" از دوستان نزدیک توماس کاپلان صهیونیست است و هزینه تاسیس موسسه پنترا علاوه بر توماس کاپلان که یک میلیاردر فعال در حوزه طلا، فلزات گرانبها و نفت و انرژی است؛ توسط جو لو و افراد دیگری مانند "محمد‌بن‌زاید" نائب الحکومه کشور امارات و "بدر بن محمد آل سعود" وزیر فرهنگ عربستان سعودی تامین شده است.

مطلب جالب توجه این است که "جو لو" در حال حاضر به‌دلیل رقم زدن بزرگترین رسوایی مالی تاریخ کشور مالزی فراری است. "جو لو" با همدستی نخست‌وزیر وقت مالزی یعنی "نجیب رزاق" دست به یک اختلاس بزرگ چند میلیارد دلاری از "صندوق دولتی توسعه مالزی" (۱ MBD) می‌زند و مبالغ حاصل از این دزدی را در آمریکا و به خصوص در شرکت متعلق به توماس کاپلان یعنی "شرکت الکتروم گروپ" سرمایه‌گذاری می‌کند.

اما یک خبرنگار انگلستانی-مالزیایی به‌نام "کلاره ریوکاسل" (Clare Rewcastle) به چند هزار ایمیل مربوط به این اختلاس بزرگ دست پیدا کرده و در سال ۲۰۱۶ اقدام به افشاگری در این رابطه می‌کند. پیرو این افشاگری یک زلزله سیاسی در مالزی اتفاق می‌افتد و تظاهرات گسترده‌ای علیه دولت نجیب رزاق برپا می‌شود.

برای نجات مالزی از این بحران، مهاتیر محمد ۹۴ ساله و نخست وزیر اسبق این کشور که از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ قدرت را در این کشور در دست داشت و توانست مالزی مدرن را پایه‌گذاری کند و مجددا وارد میدان شود. وی با کنار زدن نجیب رزاق در سال ۲۰۱۹ مجددا سکان‌دار نخست وزیری مالزی می‌شود.

در کشور مالزی از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۵۷ تاکنون بدون وقفه قدرت در دست حزب "ائتلاف جبهه ملی" بوده است، اما این رسوایی بزرگ مالی باعث شد این حزب بی‌آبرو شده و مهاتیر محمد هم برای بازگشت به کرسی نخست وزیری اقدام به تاسیس یک حزب جدید کرد.

با شروع نخست‌وزیری مهاتیر محمد، نجیب رزاق و اعضاء خانواده و دولت وی که در این اختلاس دست داشته‌اند بازداشت شده و "جو لو" هم متواری شده است.

گفتنی است که پس از برگزاری ۳۶ جلسه از دادگاه متهمان پرونده موسوم به جاسوسی از مراکز نظامی در پوشش محیط زیست که با حضور آن‌ها و وکلای مدافعشان در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد، رئیس دادگاه با توجه به استماع دفاعیات متهمان و وکلای مدافع آن‌ها رای خود را صادر و ابلاغ کرد.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در مورد حکم متهمان این پرونده گفت:مطابق دادنامه صادر شده از سوی رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، متهمان این پرونده به حبس از ۴ تا ۱۰ سال محکوم شده‌اند.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اینکه رای دادگاه بدوی و قابل تجدید نظر خواهی است با استناد به مواد قانونی از بیان جزییات حکم خودداری کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها