چرا به امام جواد (ع) لقب کوثر ثانی دادند؟

کد خبر: 980795

امام جواد (ع) در دوران کوتاه امامتشان کار‌های بسیار درخشانی به نفع شیعیان انجام دادند که به مهمترین آن‌ها پرداخته ایم.

چرا به امام جواد (ع) لقب کوثر ثانی دادند؟

باشگاه خبرنگاران: حجت الاسلام محمود ریاضت گفت: امام جواد (ع) در هفت سال آخر عمر شریف امام رضا (ع) به دنیا آمدند و تا ۵ سالگی هم در محضر امام بودند.

وی افزود:بعد از اینکه امام رضا (ع) به مرو برای ولیعهدی تبعید شدند امام جواد علیه السلام یکی از کارگزاران ایشان بودند و پس از شهادت امام رضا (ع) در سن هفت سالگی به امامت رسیدند، شاید به امامت رسیدن ایشان در سن پایین برای خیلی‌ها قابل هضم نباشد، اما در قرآن ما مصداق داریم، قرآن کریم می‌فرماید دو نفر از انبیاء الهی در کودکی به پیامبری رسیدند؛ اولین نفر، حضرت عیسی (ع) بود که در گهواره فرمودند: «قَالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتَانِیَ الْکِتَابَ وَجَعَلَنِی نَبِیًّا» (سوره مریم آیه ۳۰) و دیگری نیز حضرت یحیی (ع) که دوازدهمین آیه سوره مریم، «یَا یَحْیَىٰ خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّةٍ ۖ وَآتَیْنَاهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا‌ای یحیی حکم نبوت را بگیر» گواه بر این موضوع است.

شگفتی علمای فرقه‌های مختلف از مناظره‌های علمی امام جواد (ع)

وی افزود: امام جواد (ع) در دوران کوتاه امامتشان کار‌های بسیار درخشانی به نفع شیعیان انجام دادند، بسیاری از مردم به مامون اعتراض می‌کردند که تو یک بچه را بر ما برتری می‌دهی، اما اگر در تاریخ دقت کنید متوجه می‌شوید همانطور که امام رضا (ع) با بزرگان مکاتب مختلف به بحث می‌پرداختند. امام جواد علیه السلام هم در طفولیت و در سن ۹ یا ۱۰ سالگی مناظره‌هایی با بزرگان و علما در فرقه‌های مختلف داشتند که گاهی اوقات آن‌ها تحمل این موضوع را نداشتند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امام جواد (ع) از لحاظ علمی بر همه آن‌ها غلبه پیدا می‌کرد گاهی اوقات آن‌ها یک سوال می‌کردند، در جواب امام به گونه‌ای آن‌ها را قانع می‌کرد که بهت زده می‌شدند؛ در روایات داریم «یحیی بن اکثم» در بحث با امام جواد (ع) یک سوال پرسید که حضرت جواد (ع) فرمودند این سوال تو (اگر کسی در حرم و در ایام حج شکار کند، کفاره اش چیست؟) خیلی کلی است، تو کدام حالت سوال را می‌خواهی؟ و پس از آن امام ۱۷ سوال از آن یک سوال خارج کردند، که یحیی بن اکثم تعجب کرده بود چه جوابی به امام جواد (ع) بدهد. براین اساس امام جواد (ع) نقش بسیار برجسته‌ای در غلبه کردن بر کسانی که مدعی علم و دانش و اندیشه بودند، داشتند. بسیاری از متفکران که دراین مناظره قانع شدند به دست امام جواد (ع) مسلمان شده اند.

بسترسازی برای غیبت امام زمان (عج)

حجت الاسلام ریاضت گفت: بالاترین کاری که امام جواد (ع) در زمینه‌سازی و بسترسازی برای غیبت امام زمان (عج) انجام دادند؛ ایجاد شبکه وکالت بود، یعنی شیعیان از طریق نمایندگان امام معصوم با امام ارتباط برقرار کردند البته در زمان امام رضا (ع) این موضوع شکل گرفته بود و در زمان امام جواد (ع) کاملا نهادینه شد یعنی حضرت در نقاط مختلف وکیل‌هایی را انتخاب کردند و مردم شهر‌ها را به وکلا ارجاع می‌دادند؛ تا بسترسازی برای غیبت امام زمان (عج) را بین شیعیان ایجاد کنند.

ایجاد شبکه وکالت یکی از کار‌های بسیار اصلی و نقطه عطف در امامت امام جواد (ع) محسوب می‌شود.

وی با اشاره به خفقان آزار دهنده آن زمان گفت: مامون برای این‌که بتواند فشار شهادت امام رضا (ع) را برطرف کند، امام‌جواد (ع) را مجبور به ازدواج با دختر خود ام فضل کرد. بسیاری از بنی عباس به مامون ایراد گرفتند که بعداً معلوم شد این نوعی سیاسی‌کاری مامون عباسی بوده برای اینکه آتش شورش شیعیان بر علیه خودش را کنترل کند از این رو امام جواد (ع) را به دامادی خود انتخاب کرد و امکانات زیادی در اختیار امام قرار گرفت، ولی بهترین تعبیر، تعبیر خود حضرت جواد (ع) است هنگامی که یکی از اصحاب می‌گوید خواستم خدمت حضرت جواد (ع) برسم من را از اتاق‌های مختلف رد کردند تا به ایشان رسیدم، به ذهنم رسید امام جواد (ع) با این امکانات به مدینه برنمی گردد؛ وقتی خدمت حضرت رسیدم، سلام کردم حضرت فرمودند به خدا قسم که بودن من کنار جدم پیغمبر (ص) با خوردن نان و نمک، از این قفس زرین که دیدی، لذت بخش‌تر است، به شدت حضرت را تحت کنترل داشتند که مبادا در مقابل حکومت، کاری انجام دهند.

حجت الاسلام ریاضت ادامه داد: حضرت با مناظره و شبکه وکالت که در آن پرسش و پاسخ‌هایی بین وکلا و امام و مردم رد و بدل شده بود، بسیاری از معارف را تدوین می‌کردند از این رو بسیاری از روایات زیبا همین مکاتبات و مناظرات ثبت شده در تاریخ است. چرا نام جواد برای امام نهم انتخاب شد؟

وی با اشاره به علت انتخاب نام جواد برای ایشان افزود: مراودات و پناه بردن مردم به امام خیلی زیاد بود. حتی کسانی هم که امام جواد (ع) را به عنوان امام قبول نداشتند و دشمنی می‌کردند، زمانیکه با مشکل مواجه می‌شدند به ایشان مراجعه می‌کردند، گاهی اوقات بعضی اعتراض می‌کردند که چرا کار دشمنان را حل می‌کنید. امام می‌فرمودند ما مظهر رحمت خدا هستیم، خداوند به همه موجودات روزی می‌دهد چه کسانی که ما را قبول دارندو چه کسانی که ما را قبول ندارند. توصیه مهم امام رضا (ع) به شیعیان برای حاجت روایی

وی ادامه داد:امام رضا (ع) به شیعیان می‌فرمایند زمانی که به من متوسل می‌شوند من را به جواد قسم دهید چرا که با برکت‌تر از فرزند من به دنیا نیامده است. اگر می‌خواهید حاجتتان برآورده شود بهترین توصیه این است که در این ایام ابتلا و بیماری با متوسل شدن به امام رضا (ع) ابتدا صلوات خاص بخوانیم و سپس حضرت را به حق فرزندشان قسم دهیم، یا ابا الجواد به حق جواد الائمه این ویروس را از جامعه بشریت نابود کن.

حجت الاسلام ریاضت ادامه داد: ما هم اگر راه اهل بیت (ع) را ادامه بدهیم انتخاب می‌شویم، نوع انتخاب سرباز‌ها بر اساس عمل و رفتار است یعنی حضرت از بین آن‌ها که درست عمل کردند و فقط ادعا نداشتند و تقوا داشتند، یاران حقیقی را انتخاب کردند. چرا لقب امام جواد (ع) کوثر ثانی بود؟

حجت الاسلام ریاضت گفت:یکی از القاب امام جواد (ع) کوثر ثانی است همانطور به پیغمبر ابتر می‌گفتند به امام رضا (ع) هم ابتر می‌گفتند، زیرا امام رضا (ع) در اواخر عمر صاحب فرزند شدند حتی نزدیکان حضرت هم به امام رضا (ع) ابتر می‌گفتند اصلاً یک عده که امامت را قبول نداشتند، می‌گفتند امام رضا (ع) اگر امام هشتم باشد باید پدر امام نهم باشد و فرزندی ندارد که بخواهد امام باشد، اما وقتی که امام جواد (ع) به دنیا آمدند امام رضا (ع) فرمودند با برکت‌تر از این مولود وجود ندارد وایشان را کوثر ثانی نامیدند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها