ایران رکورد کشفیات موادمخدر را در دنیا زد

کد خبر: 990729

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: ایران توانست سال گذشته با کشف بیش از ۹۵۰ تن انواع موادمخدر آمار بیشترین کشفیات را در دنیا داشته باشد.

ایران رکورد کشفیات موادمخدر را در دنیا زد

خبرگزاری فارس: اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در نشست تخصصی با معاونان، مدیران کل ستاد و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان‌های سراسر کشور از طریق ویدئو کنفرانس اظهار داشت: سال ۹۸، دستاورد‌های بسیار بزرگی در عرصه مبارزه با موادمخدر داشتیم و در همه ابعاد درمان، پیشگیری و کشفیات موادمخدر اقدام‌های بزرگی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: ۹۵۰ تن موادمخدر در سال گذشته در کشور کشف شده است که در تاریخ ایران و در دنیا بی‌سابقه بوده و بالاترین کشفیات را سال گذشته ایران داشته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر بیان داشت: هنگامی که در سازمان ملل کشفیات ایران مطرح شد بعضی از کشور‌ها با تعجب اعلام می‌کردند که هزار تن موادمخدر در ایران کشف شده است.

مؤمنی بیان داشت: این در حالی است که در افغانستان کمتر از ۳۰۰ تن کشف موادمخدر اتفاق افتاده است.

مؤمنی ادامه داد: در حوزه درمان نیز اتفاق‌های بزرگی در کشور رخ داده است. موضوع موادمخدر یکی از چند چرخه بزرگ تولید در دنیاست و قاچاقچیان از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا به درآمد‌های سرشار در این حوزه برسند.

وی گفت: با شیوع ویروس کرونا شایعاتی مطرح شد که این ویروس به افراد مصرف‌کننده موادمخدر وارد نمی‌شود که پشت این شایعه قاچاقچیان موادمخدر بودند و دروغ بزرگ آن‌ها نیز فاش شد.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر بیان داشت: در دنیا حدود ۳۰۰ میلیون معتاد و مصرف‌کننده موادمخدر وجود دارد و ۴۵۰ هزار نفر نیز در سراسر جهان به واسطه مصرف موادمخدر جان خود را از دست می‌دهند. در آمریکا نیز بر اساس اعلام سازمان ملل بیش از ۷۰ هزار نفر از سوء مصرف موادمخدر جان خود را از دست می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: بین سه تا چهار هزار نفر هم در ایران سالانه بر اثر سوء مصرف موادمخدر جان خود را از دست می‌دهند البته در این حوزه یک نفر هم زیاد است.

مؤمنی یادآور شد: در حوزه درمان اقدامات خوبی صورت گرفته است و شاهد افزایش مراکز درمان سرپایی، متحرک و ایستگاه‌های شبانه‌روزی در این حوزه هستیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: این مراکز به حدود ۱.۵ میلیون نفر از معتادان سراسر کشور خدمات ارائه می‌دهند.

وی بیان داشت: حدود ۲۹ میلیون نفر معتاد در آمریکا وجود دارد که ۱۱ درصد از جمعیت کشور آنهاست و این رقم در کشور ما ۵ درصد است البته ما معتقدیم که این ۵ درصد هم زیاد است و باید به حداقل ممکن برسد و به این سمت حرکت می‌کنیم.

مؤمنی خاطرنشان کرد: به دستور رئیس‌جمهور قبل از شیوع ویروس کرونا تصویب شد که نسبت به بیمه معتادین اقدام شود و بودجه‌ای نیز در این خصوص اختصاص یافت.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر یادآور شد: خوشبختانه در سال ۹۸ در راستای مقابله با موادمخدر تعداد شهدای کشور ۵۶ درصد نسبت به سال ۹۷، کاهش پیدا کرد و تلفات اشرار در این حوزه افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۷۴ درصد کشفیات موادمخدر ناشی از اقدامات اطلاعاتی و بیش از ۷۶ درصد از کشفیات موادمخدر نیز در شرق کشور بوده است.

مؤمنی بیان داشت: همه این اقدامات در شرایطی شکل گرفته که ما تحریم بوده‌ایم و قطعاً دود این تحریم‌ها به چشم خود آمریکا و کشور‌های همپیمانش خواهد رفت.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر بیان داشت:‌طی ۵ سال گذشته جمعیت معتادین در زندان کشور آمریکا بیش از ۲ برابر شده است و این موضوع نشان می‌دهد دود این تحریم‌ها به چشم خودشان رفته است.

وی تأکید کرد: ما حتی در شرایط تحریم هم وضعیت خوبی داشته‌ایم و توانسته‌ایم بالاترین کشفیات را در دنیا داشته باشیم.

مؤمنی خاطرنشان کرد: از ۹۵۰ تن کشفیات موادمخدر ۸۰۰ تن توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، ۱۰۷ تن توسط وزارت اطلاعات، ۲۹ تن توسط بسیج و مابقی کشفیات هم توسط دیگر ارگان‌ها کشف و ضبط شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اینکه قیمت موادمخدر نیز ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: یکی دیگر از بزرگ‌ترین دستاورد‌های ستاد مبارزه با موادمخدر ساماندهی معتادین متجاهر در سال ۹۸ بوده است.

وی گفت:‌متأسفانه مناطقی مانند شوش و هرندی در اشغال خرده‌فروشان و معتادین بود که حتی در این مناطق استحکاماتی بنا کرده و سد‌ها و سنگر‌ها زده بودند و در چند لایه نسبت به خرید و فروش موادمخدر اقدام می‌کردند، ولی در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته توسط پلیس و دیگر دستگاه‌ها توانسته‌ایم ۸۵ درصد از معتادین متجاهر را ساماندهی کنیم و این مناطق که چند دهه در اختیارشان بود را تعطیل کردیم.

مؤمنی یادآور شد: این موضوع در حالی است که در ستاد مبارزه با موادمخدر تصویب شده بود که در سال ۹۸، ۵۰ درصد معتادین متجاهر ساماندهی شوند که ما از هدف‌گذاری بیشتر پیش رفتیم و توانستیم ۸۵ درصد از آن‌ها را ساماندهی کنیم.

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌هایی که در سراسر کشور اتفاق افتاد با نظر کمیته درمان و وزارت بهداشت قرار شد در اسفند معتاد جدیدی را جمع‌آوری نکنیم چرا که امکان شیوع ویروس کرونا وجود داشت و تصمیم درستی هم بود، اگر این اتفاق نمی‌افتاد با یک حجم بالایی از ابتلا مواجه بودیم.

*نگهداری معتادین متجاهر یکساله شد

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: از سوی دیگر افرادی که ۶ ماه از نگهداری آن‌ها گذشته بود بر اساس قانون آزاد شدند و بر اساس مذاکرات صورت گرفته با ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوب شد ۶ ماه دیگر به نگهداری معتادین متجاهر اضافه شود و از این پس نگهداری معتادین متجاهر یکساله می‌شود.

مؤمنی خاطرنشان کرد: در مبارزه با موادمخدر تنها چالشی که وجود دارد اصلاح قانون است که دادستان کل کشور هم به این موضوع اشاره کردند و اگر این نقض‌های قانون برطرف شود با هماهنگی خوبی که بین دستگاه‌ها وجود دارد می‌توان شاهد اقدامات بهتری در سراسر کشور بود.

وی بیان داشت: برای اینکه یک معتاد روند درمان خود را به خوبی طی کند و بتواند کار و پیشه‌ای را داشته باشد دو سال زمان نیاز است که این اتفاق بیفتد و امیدواریم این موضوع نیز در قانون دیده شود.

*۲ میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد در کشور داریم/ ۱۰۰ هزار نفر معتاد متجاهر هستند

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد در کشور داریم که حدود یکصد هزار نفر از آن‌ها معتاد متجاهر هستند.

مؤمنی خاطرنشان کرد: متأسفانه تنهاترین و جدیدترین مشکلی که داریم و ممکن است منابع کشور را به هدر ببرد روزآمدی قوانین است که این موضوع باید هر چه سریع‌تر لحاظ شود.

وی تأکید کرد: ما باید به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان ضربه بزنیم و همه دستگاه‌ها نیز در این خصوص وظایفی را بر عهده دارند.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر بیان داشت: اگر قوانین مبارزه با موادمخدر به روز و اصلاح نشود تمامی تلاش‌هایی که صورت گرفته منجر به نتیجه نهایی که کاهش افراد معتاد در کشور است نخواهد شد.

مؤمنی خاطرنشان کرد: مقرر شده است که جمع‌آوری معتادین متجاهر آغاز شود و در این خصوص نیز شیوه‌نامه بهداشتی جدیدی تصویب شده سازمان بهزیستی و پلیس هم نقش ویژه‌ای در این جمع‌آوری دارند.

وی درباره اجرای طرح یاری‌گران زندگی نیز بیان داشت:‌جا دارد از وزارت آموزش و پرورش برای اجرای این طرح تشکر کنیم و سال گذشته ۲۰ هزار مدرسه برای اجرای طرح یاری‌گران زندگی انتخاب شدند تا در حوزه پیشگیری اقداماتی صورت دهند از این تعداد ۱۲ هزار مدرسه تحت پوشش قرار گرفتند و مقرر شد برای سال ۹۹ هم تعداد این مدارس به ۶۰ هزار برسد.

ادامه دارد...

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها