احکام جدید معلمان در راه است

کد خبر: 990730

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش از صدور احکام جدید معلمان در آینده نزدیک خبر داد.

احکام جدید معلمان در راه است

خبرگزاری فارس: قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم از برگزاری برنامه‌های مجازی و ویدئوکنفرانسی در هفته معلم خبر داد و گفت: آیین کلنگ‌زنی اولین پروژه تأمین مسکن فرهنگیان فردا در پرند برگزار می‌شود.

برنامه‌های ویدئوکنفرانسی در هفته معلم/ کلنگ‌زنی اولین پروژه تأمین مسکن فرهنگیان

به گزارش فارس، علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش و قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم، برنامه‌های هفته معلم را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط خاص کشور به خاطر شیوع کرونا، هفته معلم در سال ۱۳۹۹ متفاوت است، اظهار کرد: معتقدیم اگر پرستاران و کادر درمانی در خط مقدم جبهه سلامت هستند، معلمان نیز در خط مقدم جبهه آموزشی قرار دارند.

الهیار ترکمن افزود: جهاد آموزشی به جلوه‌های معلمی، رنگ و بوی دیگری داده است و نگاه جدیدی به حرفه معلمان باز کرده است؛ مصادیق مختلف از جلوه‌های معلمی داشتیم به عنوان مثال نمونه‌های آن، معلمی است که از روی تخت بیمارستان به دانش‌آموزانش درس می‌دهد یا معلمی که روی درِ یخچال، تدریس می‌کند یا معلمی که در شرایط خطر کرونا به مدرسه می‌رود و یا معلمانی که در این شرایط ابزار آموزشی برای دانش‌آموزانش تهیه می‌کند.

وی با بیان اینکه ضریب نفوذ شغل معلمی از تمام شغل‌ها بالاتر است، اضافه کرد: هر معلم در طول ۳۰ سال خدمت، حدود هزار دانش آموز را آموزش می‌دهد و تا ابد در ذهن و یاد دانش‌آموز می‌ماند.

الهیار ترکمن افزود: معلمان به رغم کاستی‌ها و کمبودها، چقدر کار خوب و بزرگ انجام می‌دهند و اعتقاد راسخ داریم که روز معلم فقط مناسبتی برای گرامیداشت مقام معلم است وگرنه همه ایام سال، روز معلم است.

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم تصریح کرد: معلمان، جایگان ویژه بین دانش‌آموزان خود دارند و ما در آموزش و پرورش، قدردان همه معلمان هستیم و امیدواریم توانسته باشیم در راستای جایگاه واقعی معلمان کار کرده باشیم.

* برنامه‌های هفته معلم غیرحضوری برگزار می‌شود

الهیار ترکمن به موضوع کرونا اشاره کرد و گفت: مراسم هفته معلم را در شرایطی برنامه‌ریزی کردیم که شیوع ویروس کرونا و پروتکل‌های وزارت بهداشت، شرایط خاصی را رقم زده است؛ از از دی سال گذشته، بنای ما برنامه‌های حضوری بود، اما اکنون در راستای حفظ سلامت و امنیت معلمان به صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌ها با ظرفیت و امکانات غیرحضوری تعریف شده است، تصریح کرد: در درجه اول، نام‌گذاری هفته معلم را داریم که شروع هفته معلم با روز شهادت مرتضی مطهری است؛ روز ۱۲ اردیبهشت به عنوان روز «معلم و اندیشه‌های مطهر» نامگذاری شده است تا با اندیشه‌ها شهید مطهری آشنایی صورت گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه روز شنبه ۱۳ اردیبهشت «معلم، مسؤلیت حاکمیت، نسبت به نقش و جایگاه او در گام دوم انقلاب» نامگذاری شده است، ادامه داد: علی‌رغم پیشرفت تکنولوژی آموزشی، اما نقش محوری معلم کمرنگ نشده است و معلم یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌هاست و می‌تواند سند تحول آموزش و پرورش را محقق کند.

وی اضافه کرد: ۱۴ اردیبهشت روز «معلم، مرجعیت و رسالت علمی و اجتماعی او»، ۱۵ اردیبهشت روز «معلم، مسؤولیت پذیری و حراست از قداست معلمی»، ۱۶ اردیبهشت روز «معلم، پیشکسوتان و بزرگان تعلیم و تربیت»، ۱۷ اردیبهشت روز «معلم، جهاد آموزشی و مراقبت از سلامت خانواده» و ۱۸ اردیبهشت روز «معلم، زمینه ساز جهش در تولید علم و فناوری» نام‌گذاری شده است.

* کلنگ‌زنی اولین پروژه تأمین مسکن فرهنگیان

الهیار ترکمن با بیان اینکه معلمان در شکل‌گیری روحیه پژوهشگری و علمی در کشور نقش زیادی داشته‌اند، تأکید کرد: برای هفته معلم، یک سری برنامه‌ها در سطح ملی و یک سری برنامه‌ها در سطح استانی پیش‌بینی شده است که برنامه‌های استانی به استان‌ها تفویض اختیار شده است.

وی از برگزاری آیین کلنگ‌زنی اولین پروژه تأمین مسکن فرهنگیان در روز دهم اردیبهشت خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای در سال گذشته با وزارت راه و شهرسازی داشتیم و مقرر شد ۱۷۰ هزار واحد مسکونی طی ۳ سال برای فرهنگیان فاقد مسکن احداث شود.

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم اضافه کرد: در حوزه مسکن یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌ها، تأمین زمین است و توزیع زمین در استان‌های مختلف یکسان نیست؛ در این راستا تلاش کردیم و ۱۳ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی آماده ساخت هستند که فردا مراسم کلنگ‌زنی آن با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر آموزش و پرورش و وزیر راه و شهرسازی در شهر پرند استان تهران انجام می‌شود و البته همزمان هم در ۷ استان دیگر انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه هر سال دیدار نماینده معلمان با وزیر آموزش و پرورش برگزار می‌شود، اظهار کرد: امسال دیدار نمایندگان معلمان نمونه با وزیر آموزش و پرورش به صورت ویدئو کنفرانس خواهد بود و معلمان بی‌پرده و رودررو با وزیر گفتگو می‌کنند.

* پخش پیام تلویزیونی رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته معلم

الهیار ترکمن گفت: در روز ۱۲ اردیبهشت، پیام تبریک وزیر آموزش و پرورش از طریق پیامک برای همه معلمان ارسال می‌شود و پیام تلویزیونی رهبر معظم انقلاب هم از طریق رسانه ملی پخش خواهد شد.

وی افزود: همواره در هفته معلم، وزیر با خانواده چهره‌های ماندگار تعلیم و تربیت یعنی خانواده شهیدان باهنر، رجایی و مطهری و تعدادی از پیشکسوتان فرهنگی دیدار می‌کرد که امسال به دلیل شرایط خاص کرونا، گفت‌وگوی تلفنی انجام می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: روز شنبه ۱۳ اردیبهشت دیدار ویدئوکنفرانسی معلمان با رئیس جمهور برگزار می‌شود و روز یکشنبه هم برنامه‌های استانی اجرا خواهد شد؛ روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت دیدار ویدئو کنفرانسی معلمان با رئیس مجلس و روز سه شنبه ۱۶ اردیبهشت چندبرنامه تلویزیونی برای وزیر و معاونین وی پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت، برنامه‌های استانی در سطح استان‌ها برگزار می‌شود تا با برنامه‌های ملی تداخل نداشته باشد و همچنین روز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت هم ارتباط وزیر آموزش و پرورش با معلمانی که در عرصه تولید و فناوری فعالیت کرده‌اند را خواهیم داشت.

* ایجاد تالار گفتگو برای معلمان/ فراخوان پژوهش درباره نحوه تکریم از معلم

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم از فراخوان به دانشگاه‌های کشور برای پژوهش درباره نحوه تکریم از مقام معلم خبر داد و گفت: در این پژوهش می‌خواهیم مشخص شود که تکریم در چه سطوحی انجام شود، تجارب کشور‌های دیگر چگونه است و در کل چارچوب‌های علمی درباره تکریم از معلم را داشته باشیم.

وی افزود: در نظر داریم که تالار گفتگو در سایت وزارت آموزش و پرورش ایحاد شود تا معلمان در این تالار با ایجاد موضوعات، تجارب و ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند؛ همچنین در نظر داریم که یک شبکه اختصاصی برای معلمان منتخب استانی داشته باشیم.

الهیار درباره معلمانی که فداکاری انجام می‌دهند نیز گفت: این معلمان در برنامه‌های هفته معلم مورد توجه هستند و البته وزیر آموزش و پرورش هم طی روز‌های گذشته با برخی از این معلمان، گفت‌وگوی تلفنی داشته است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چقدر به معلمان حق‌التدریس و خرید خدمات در هفته معلم توجه شده است؟»، گفت: تکریم از معلمان شامل همه معلمان است و در برنامه‌ها تنوع معلمان در همه عرصه‌ها دیده شده است، اما درباره انتخاب معلم نمونه، پارامتر‌ها و ضوابطی مشخص است و بر آن اساس، انتخاب می‌شوند.

* افزایش ۴۰ درصدی بودجه هفته معلم در سال‌جاری

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره اعتبار بودجه هفته معلم، گفت: رقم ۱۴ میلیارد تومان به استان‌ها اختصاص دادیم که ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است و این اعتبار در کنار اختیارات استان‌هاست.

وی با بیان اینکه امسال از ۴۰ معلم در سطح ملی به عنوان نماینده معلمان تجلیل می‌شود، افزود: در هفته معلم برنامه حضوری نداریم و اعتبار پیش‌بینی شده برای تأمین زیرساخت‌های ارتباط ویدیو کنفرانسی، تهیه کتاب و هدیه برای معلمان است؛ این هزینه‌ها مورد مصرف قانونی دارد و ذی‌حساب نظارت می‌کند.

احکام جدید معلمان در راه است

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، از صدور احکام جدید معلمان در آینده نزدیک خبر داد.

وی در ابتدا به تاریخچه رتبه‌بندی پرداخت و گفت: رتبه بندی یک فرایند طولانی را طی کرد؛ بحث پیگیری ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه از مطالبات اصلی بود که توسط معلمان و نمایندگان آن‌ها از وزارت آموزش و پرورش پیگیری می‌شد.

الهیار ترکمن افزود: شکل این ماده به نحوی است که تفاوت نگاه به رتبه‌بندی را ایجاد می‌کند؛ بک نگاه این بود که آموزش و پرورش می‌تواند در قالب لایحه مطرح کند و نگاه دوم این است که با مصوبه دولت انجام شود؛ البته در این قانون عنوان شده است که دولت مکلف شده نظام رتبه‌بندی را تهیه کند و مجلس آن را در قانون بودجه سنواتی به تصویب برساند.

وی اضافه کرد: بحثی که در سال ۹۷ داشتیم این بود که رتبه‌بندی در قالب مصوبه به مجلس برود یا لایحه و در نهاست بعد از بررسی مقرر شد که از طریق مصوبه دولت انجام شود؛ در رتبه‌بندی سال ۹۴ یک آیتم از فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری یعنی فقط «حق شغل» در نظر گرفته شده بود که بعد‌ها حق شغل حرفه‌ای نام گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در سال ۹۸ سه آیتم «حق شغل»، «حق شاغل» و «فوق‌العاده شغل» برای اجرای رتبه‌بندی هدف‌گذاری شد و ۵ رتبه برای معلمان پیش‌بینی شد که عوامل امتیاز آور آن مانند سابقه خدمت و توقف در یک رتبه مشخص شد. همچنین از مهر ۹۸ اجرایی شد، چون در بودجه ۲ هزار میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی شده بود.

وی تأکید کرد: این موضوع مشکلی نداشت و حتی هیأت تطبیق مصوبات دولت در مجلس هم ایرادی به آن نگرفت تا اینکه بخشنامه‌ای در پایان بهمن از سوی سازمان برنامه و بودجه داشتیم مبنی بر اینکه آن دسته از دستگاه‌های اجرایی که به استناد مصوبه سال ۹۳ نتوانسته بودند امتیازات فصل دهم را برای پرسنل خود افزایش دهند، اکنون مجاز به این افزایش تا سقف ۵۰ درصد هستند.

الهیار ترکمن اضافه کرد: آن زمان دیدیم که ۳ آیتم فصل دهم را برای معلمان با پیش شرط و پیش‌فرض اجرا می‌کنیم، اما سایر کارمندان دولت از این امتیازات بدون هیچ پیش‌شرطی استفاده می‌کنند پس تصمیم گرفتیم یکبار برای همیشه امتیازات کارکنان آموزش و پرورش را به ۵۰ درصد فصل دهم مانند کارکنان دولت برسانیم یعنی ۳ آیتم معلمان بین ۱۵ تا ۵۰ درصد آن هم با شرط افزایش یافته بود، اما برای کارکنان دولت تا ۵۰ درصد و بدون شرط افزایش داشت.

وی تصریح کرد: وقتی افزایش فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برای همه معلمان و فرهنگیان اجرا شد، تفاوت‌های حرفه‌ای که ناشی از رتبه‌بندی بود، از بین رفت؛ یعنی معلمی که رتبه پایین‌تر داشت به همان ۵۰ درصد معلمی که رتبه ۵ داشت، رسید و در نتیجه مورد اعتراض معلمان شد که پس رتبه‌بندی چه شد؟ ولی معتقدیم این مصوبه در عملیات اجرایی به ضرر معلمان تمام نمی‌شود و حقوقشان در سال ۹۹ با سقف افزایش ۵۰ درصدی، تا ۱۵ درصد رشد می‌کند.

وی ادامه داد: دیروز موافقت سازمان برنامه به ما ابلاغ شده و در حال نهایی کردن بارمالی آن هستیم و صدور احکام جدید فرهنگیان در راه است.

ادامه دارد

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها