وکیل نجفی: دادگاه به شبه عمد بودن قتل میترا استاد ورود نکرد

کد خبر: 992987

وکیل مدافع محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران از ارائه لایحه آخرین دفاع در پرونده قتل میترا استاد خبر داد و گفت: شعبه دادگاه در رسیدگی‌های خود به موضوع شبه عمد بودن قتل مرحومه استاد ورود نکرد و این یعنی دادگاه در حکم خود، موضوع را قتل عمد خواهد دانست.

وکیل نجفی: دادگاه به شبه عمد بودن قتل میترا استاد ورود نکرد

خبرگزاری تسنیم: حمیدرضا گودرزی درباره رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در شعبه دهم دادگاه کیفری یک به عنوان شعبه هم‌عرض اظهار کرد: جلسه رسیدگی به این پرونده روز چهاردهم اردیبهشت برگزار شد که در این جلسه دادگاه قتل عمد را به موکل تفهیم کرد و آخرین دفاع نیز از نجفی تحت عنوان قتل عمد اتخاذ شد.

این وکیل دادگستری افزود: در جلسه نخست، به عنوان وکیل متهم، دفاع اولیه خود را ارائه کردم و برای آخرین دفاع، دادگاه سه روز مهلت داد که لایحه آخرین دفاع ارائه شود که روز سه‌شنبه هفته گذشته لایحه آخرین دفاع به دادگاه تقدیم شد.

وی اضافه کرد: دادگاه در حال حاضر در وضعیتی قرار دارد که یا بر اساس دفاعیات ارائه شده تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند یا جلسه دیگری برگزار خواهد کرد.

گودرزی در پاسخ به این سوال که تفهیم اتهام به نجفی تحت عنوان قتل عمد چه معنایی می‌تواند داشته باشد گفت: این مسئله قرینه‌ای است بر اینکه دادگاه موضوع را قتل عمد می‌داند و سوال بزرگ ما همین است که چرا به حکم دیوان عالی کشور که موضوع را شبه عمد دانسته دادگاه اصلاً ورود نکرده است و در دفاعیات در این مورد سوال و پرسشی انجام نشد و دادگاه فقط در محوریت قتل عمد حرکت کرد؟

وکیل مدافع محمدعلی نجفی افزود: این در حالی است که دیوان عالی کشور دو مرتبه بر شبه عمد بودن قتل تاکید و رأی دادگاه را نقض کرده و موضوع را در چندین بند به تفصیل شبه عمد دانسته است و بر همین اساس دادگاه باید به موضوع شبه عمد بودن وارد می‌شد و سوالات و بررسی‌هایی در این ارتباط انجام می‌داد و به هر نتیجه‌ای می‌رسید، رای صادر می‌کرد.

گودرزی گفت: وقتی دادگاه فقط قتل عمد را تفهیم اتهام می‌کند معنایش این است که دادگاه در حکم خود نیز موضوع را قتل خواهد دانست و به طور قطع اگر حکم دادگاه در تضاد با نظر دیوان عالی کشور باشد، ۱۰۰ درصد فرجام‌خواهی خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، میترا استاد همسر محمدعلی نجفی روز هفتم خرداد ۹۸ در منزلش با شلیک چند گلوله به‌قتل رسید؛ بررسی‌ها برای شناسایی قاتل در حال انجام بود که نجفی با معرفی خود به پلیس آگاهی تهران، ضمن اعتراف به قتل، انگیزه خود از قتل را اختلافات خانوادگی عنوان کرد.

پرونده نجفی پس از تکمیل تحقیقات از سوی دادسرای جنایی به دادگاه ارسال شد و دادگاه پس از سه جلسه محاکمه، نجفی را به اتهام قتل عمد به قصاص نفس و به اتهام حمل غیرمجاز اسلحه به دو سال حبس محکوم کرد؛ نجفی و وکلایش که معتقد بودند نواقصی در روند تحقیقات پرونده وجود دارد و اعتقاد به قتل شبه‌عمد داشتند به حکم صادره اعتراض کردند تا در دیوان عالی کشور مورد رسیدگی قرار گیرد، اما در همین حین بود که برادر مرحوم میترا استاد از اعلام رضایت اولیای‌دم از قصاص نجفی خبر داد.

در ادامه دیوان عالی کشور به تحقیقات پرونده ایراد گرفت و حکم را نقض کرد تا شعبه دادگاه، تحقیقات را تکمیل و جلسه محاکمه را دوباره برگزار کند.

با انجام کارشناسی‌های دوباره و بازدید از محل جنایت، کارشناسان نظریه جدید خود را صادر کردند و شعبه نهم دادگاه دوباره نجفی را محاکمه و بار دیگر او به قتل عمد محکوم کرد.

هر چند بحث قصاص در پرونده نجفی منتفی شده، اما او در صورت تأیید قتل عمد باید از بابت جنبه عمومی جرم، حبس را تحمل کند.

او در حکم جدید دادگاه به ۶ سال و نیم حبس محکوم شده بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها