روایت رحیم صفوی از دستکاری هواپیمای ۴ فرمانده مطرح نظامی

کد خبر: 1022823

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: من و شهید باقری و سایر فرماندهان در خط مقدم بودیم و این طور نبود که از پشت جبهه با بی سیم عملیات را هدایت کنیم.

روایت رحیم صفوی از دستکاری هواپیمای ۴ فرمانده مطرح نظامی

ایرنا: سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی در نشست واکاوی عملیات ثامن الائمه که روز شنبه پنجم مهر ماه در محل نمایشگاه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: در زمان ریاست جمهوری بنی‌صدر، فرماندهی ستاد عملیات جنوب را بر عهده داشتم و برای نخستین بار طرح شکستن حصر آبادان توسط بنده، شهید حسن باقری و سردار رشید با کمک فرماندهان میدان، حسین خرازی، مرتضی قربانی، جعفر اسدی و شهید جهان آرا و احمد کاظمی این طرح پایه‌ریزی شد.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا درباره جزییات این طرح افزود: در جبهه دارخوین هدف ما این بود که دو پل در این منطقه را تصاحب و موفق به اسارت لشکر عراق شویم زیرا با تصاحب این دو پل امکان فرار عراقی‌ها نبود.

صفوی ادامه داد: این طرح در جلسه‌ای در پایگاه هوایی دزفول که بنی‌صدر به عنوان رییس جمهوری و فرمانده کل قوا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، به عنوان نماینده امام(ره)، مرحوم آیت‌الله هاشمی، شهید فلاحی، مرحوم زهیرنژاد، شهید فکوری و علی‌اکبر پرورش و محمد منتظری دو نماینده از مجلس حضور داشتند که طرح تصویب شد. البته بهانه‌جویی‌هایی هم گرفته شد.

وی ادامه داد: مرحوم زهیرنژاد گفت این طرح سپاه است در حالی که لشکر ۷۷ خراسان در منطقه مستقر است و باید با لشکر ۷۷ هماهنگ شود و مصوب شد تا طرح با هماهنگی لشکر ۷۷ اجرا شود.

سردار صفوی ادامه داد: عراقی ها ۸ روز پاتک زدند ولی نتوانستند موفق به عقب نشینی نیروهای ما شوند و روز نهم یک گردان زرهی از لشکر ۷۷ نیز به ما را کمک کرد. اما از آن ۳۴۰ نفر نیرو، ۱۰۰ نفر شهید و بیش از ۱۰۰ نفر مجروح و زخمی شدند و سرانجام منطقه را حفظ کردیم.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با تاکید بر اینکه همه فرماندهان این عملیات در خط مقدم می جنگیدند، تصریح کرد: من و شهید باقری و سایر فرماندهان در خط مقدم بودیم و این طور نبود که از پشت جبهه با بی سیم عملیات را هدایت کنیم. حتی در همین عملیات ثامن الائمه از ناحیه سر مجروح شدم.

رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس افزود: ۳ تیپ از لشکر ۷۷ پیروز خراسان و حدود ۱۶ تا ۱۸ گردان که هر گردان ۳۰۰ تا ۳۵۰ تا نیرو داشت برای عملیات ثامن آماده بودند. ‌همچنین پشتیبانی نیروی هوایی، نیز برای این عملیات آماده بود و ساعت ۳۰ دقیقه بامداد حدود ۲۰ تا ۳۰دقیقه آتش تهیه ریخته شد و ۲ تا پل منفجر شد.

سردار صفوی ادامه داد: در این عملیات قرارگاه اصلی لشکر ۷۷ که محروم زهیر نژاد و یوسف کلاهدوز که قائم مقام کل سپاه بودند، این عملیات را فرماندهی می کردند و قرارگاه اصلی با چادرهایی که در نخلستان زده بودند، هدایت می شد و بهترین هماهنگی بین ارتش و سپاه صورت گرفت.

وی با اشاره به شهادت شهید فلاحی، نامجو، جهان آرا، یوسف کلاهدوز که با هواپیمای c ۱۳۰ از اهواز به تهران می آمدند و نزدیک ورامین در ۷ مهرماه سقوط کرد، گفت: از نظر من هواپیما دستکاری شده بود اما شکست حصر آبادان آغاز تغییرات استراتژیک در جنگ و پیروزی های نظامی کشور از ۵ مهرماه سال ۶۰ بود و تا ۳ خرداد ۶۱ تعداد ۴ عملیات مشترک بین سپاه و ارتش انجام شد و در کمتر از ۹ ماه، ۸ هزار کیلومتر آزاد شد و نیروی عراق را منهدم کردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها