چرا باید از جهش کرونا ویروس بترسیم؟

کد خبر: 1039863

تحقیقاتی نشان می دهد که افراد با آنتی بادی های موجود ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کووید شدید باشند.

چرا باید از جهش کرونا ویروس بترسیم؟

کروناویروس ‌ خانواده بزرگی از ویروس‌ها است. کروناویروس ‌ در دههٔ ۱۹۶۰ کشف شد. کروناویروس به‌طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند. کروناویروس معمولا با آنفولانزا و سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شود. کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ (SARS-CoV-2)، در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

دکتر ربکا آیکلر درباره علل ابتلای شدید افراد به کووید ۱۹ گفت: اینکه یک فرد مبتلا به کووید ۱۹ به فرم شدید این بیماری مبتلا می شود یا خیر به نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا بستگی دارد اما دانشمندان هنوز نمی دانند که چرا برخی از افراد به بیماری شدید مبتلا می شوند در حالی که دیگران فقط علائم خفیف را داشته یا هیچ علائمی ندارند.

وی به مطالعه جدیدی از دانشگاه "ییل" که تاحدودی این موضوع را روشن کرده است اشاره کرد و گفت: در این تحقیق که هنوز بررسی نشده و در ژورنالی نیز منتشر نشده است، نشان می دهد که در بیماران با کووید شدید، بدن "آنتی بادی" تولید می کند که این آنتی بادی ها به جای حمله به ویروس مهاجم؛ به سیستم ایمنی بدن و اندام های خود بیمار حمله می کنند.

61787509 این مدرس ارشد ایمنی شناسی دانشگاه کاردیف متروپولیتن افزود: محققان در این تحقیق دریافته اند که افرادی که به کووید شدید مبتلا می شوند، آنتی بادی هایی دارند که به پروتئین های حیاتی در شناسایی، هشدار و پاکسازی سلول های آلوده به ویروس کرونا متصل می شوند. این پروتئین ها شامل سیتوکین ها و کموکاین هایی که پیام رسان های مهم در سیستم ایمنی بدن می باشند، بوده که این امر با عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن تداخل ایجاد کرده و باعث جلوگیری از دفاع ضد ویروسی بدن شده و بیماری را به شدت تشدید می کند.

آیکلر با اشاره به اینکه در اوایل سال جاری، دانشمندان گزارش دادند که بیمارانی که هیچ سابقه بیماری خود ایمنی ندارند، پس از ابتلا به کووید در بدن آنها آنتی بادی ایجاد می شود تصریح کرد: در این مطالعات، مشخص شد که آنتی بادی ها اهداف مشابهی را که در سایر بیماری های خود ایمنی شناخته شده مانند پروتئین هایی که به طور معمول در هسته سلول ها یافت می شوند، را تشخیص می دهند . مطالعات بعدی همچنین نشان داد که افراد مبتلا به کووید ۱۹ شدید می توانند آنتی بادی به اینترفرون ها (پروتئین های ایمنی بدن که نقش اصلی در مبارزه با عفونت های ویروسی دارند) ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه دانشمندان دانشگاه ییل که آخرین مطالعه را در این زمینه انجام داده اند، از تکنیک جدیدی استفاده کرده که در این روش آنتی بادی هایی را که علیه هزاران پروتئین بدن کار می کنند را غربال می کند افزود: دانشمندان این دانشگاه در ۱۷۰ بیمار بستری در بیمارستان به جستجوی آنتی بادی پرداختند و آنها را با آنتی بادی هایی که در افراد مبتلا به بیماری خفیف یا عفونت بدون علامت و همچنین افرادی که به ویروس آلوده نشده بودند، مقایسه کردند.

این مدرس ارشد ایمنی شناسی دانشگاه کاردیف متروپولیتن با اشاره به اینکه محققین در خون بیماران بستری در بیمارستان، آنتی بادی هایی یافتند که می تواند به اینترفرون ها حمله کرده همچنین آنها آنتی بادی هایی را مشاهده کردند که می تواند با سایر سلول های مهم سیستم ایمنی بدن مانند سلول های کشنده طبیعی و سلول‌های T تداخل داشته باشند تصریح کرد: یافته های آنها نشان داد که آنتی بادی ها یک ویژگی بسیار شایع در بیماران مبتلا به کووید شدید است.

آیکلر با بیان اینکه محققان ییل آزمایشات بیشتری را بر روی موش ها انجام دادند که نشان داد وجود این آنتی بادی ها می تواند باعث بدتر شدن بیماری شود که حاکی از آن است که این آنتی بادی ها می تواند به شدت کووید در انسان کمک کنند افزود: اگرچه بیماران کووید آنتی بادی های زیادی دارند که پروتئین های سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می دهند، اما محققان هیچ آنتی بادی اختصاصی کووید را پیدا نکردند که بتواند برای تشخیص بیماران کووید به شدت مریض، استفاده شود

وی با تاکید بر اینکه آنچه تعیین می کند آیا فردی به کووید ۱۹ شدید مبتلا می شود یا خیر قطعا به موارد زیادی بستگی دارد و آنتی بادی ها تمام داستان نیستند افزود: این تحقیق نشان می دهد که افراد با آنتی بادی های موجود ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کووید شدید باشند. این افراد ممکن است در هنگام ابتلا به ویروس کرونا در نقص پاسخ ایمنی خود دچار کمبود شده و یا مستعد ایجاد آنتی بادی های جدید هستند که می تواند مانع پاسخ ایمنی آنها به ویروس شود.

این دکترای ایمنی شناسی دانشگاه کاردیف متروپولیتن با اشاره به اینکه محققان به طور فزاینده ای بر ارتباط بین کووید شدید و پاسخ های ایمنی سو جهت گیری شده ‌ای که بافت های سالم و پروتئین های بدن را هدف قرار می دهند، تمرکز کرده اند اظهار کرد: وجود آنتی بادی ها نشان می دهد که برای برخی از بیماران، کووید می تواند یک بیماری خود ایمنی باشد که توسط ویروس کرونا ایجاد می شود اما درک آنچه که باعث تولید آنتی بادی می شود، به دانشمندان کمک خواهد کرد تا درمان های جدیدی برای این بیماری ایجاد کنند.

کرونا+در+جهان وی خاطر نشان کرد: دانشمندان نمی دانند که این آنتی بادی ها پس از پاک شدن عفونت چه مدت در بدن دوام خواهد آورد اما یک سوال مهم و بی پاسخ این است که آیا آسیب طولانی مدت ناشی از آنتی بادی می تواند برخی از علائم کووید طولانی را توضیح دهد.

آیکلر در بخش دیگری از گفت و گوی خود با ایسنا درباره سویه جدید کرونا ویروس که به عنوان عامل گسترش سریع ویروس در لندن و جنوب شرق انگلیس مطرح شده است گفت: گزارش های تأیید نشده نشان می دهد که نوع ویروس کرونا جدید که به سویه N۵۰۱Y معروف است سبب افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید از ماه آگوست در این کشور بوده است.

این دکترای ایمنی شناسی دانشگاه کاردیف متروپولیتن با تاکید بر اینکه اصطلاح جهش معمولاً تصاویری از ویروس های جدید خطرناک با توانایی های پیشرفته را در سراسر کره زمین به ذهن متبادر می کند، در حالی که جهش ها دائماً پدیدار می شوند و گاهاً نیز از بین می روند افزود: جهش ها یک قسمت کاملاً طبیعی از هر ارگانیسم از جمله ویروس ها هستند. اکثریت قریب به اتفاق این جهش‌ها هیچ تاثیری بر توانایی ویروس در انتقال یا ایجاد بیماری ندارند.

وی با اشاره به اینکه ایده ویروس جهش یافته و ایجاد سویه های جدید، برای ترساندن بیشتر مردم بوده اما سوال اساسی این است که آیا این ترس ها موجه است؟ و از کجا ناشی می شود؟ به ایسنا گفت: سازندگان جلوه های ویژه فیلم های هالیوودی دوست دارند تغییرات DNA را به چشمگیرترین حالت ممکن نشان دهند که اغلب با رنگ های درخشان و انفجار همراه است اما جهش های ژنتیکی در زندگی واقعی مسئله‌ای بسیار آرام تری است، بنابراین وقتی می شنویم ویروس کرونا دچار جهش می شود، نباید خیلی نگران بود زیرا این تغییر جهش یک قسمت طبیعی از تکامل است.

آیکلر با اشاره به اینکه برای درک جهش ها، ابتدا باید انحرافی در دنیای پروتئین ها داشته باشیم اظهار کرد: حدود یک پنجم بدن ما از پروتئین تشکیل شده است. پروتئین ها مولکول های بدن ما هستند که از رشته اسیدهای آمینه ساخته شده اند. پروتئین یک اصطلاح چتر است که از مولکول های پروتئینی که در معده ما به عنوان آنزیم عمل می کنند گرفته تا پروتئین های ساختاری که پوست و مو را تشکیل می دهند، شامل می شوند.

این دکترای ایمنی شناسی دانشگاه کاردیف متروپولیتن افزود: فقط ۲۰ نوع اسید آمینه وجود دارد که می توان با آنها تمام پروتئین ها روی زمین را ساخت که در این ۲۰ نوع، بسیاری از آنها شبیه هم هستند و می توان آنها را بر اساس خواصشان در خانواده ها مختلف دسته بندی کرد. مواردی با بار مثبت، بار منفی، بزرگ، کوچک و برخی با اختلاف ظریف تر وجود دارد.

وی با بیان اینکه با ترکیب این ۲۰ نوع اسید آمینه با ترتیب‌ها و مقادیر مختلف، می توان مجموعه ای خیره کننده از پروتئین های بسیار متفاوت با اهداف خاص در یک موجود زنده را ایجاد کرد، افزود: همانطور که می توان از ۲۰ نوع آجر لگو برای ایجاد تعداد زیادی مدل مختلف استفاده کرد از ۲۰ نوع آمینو اسید نیز می توان برای ساخت ۶ میلیون نوع پروتئین مختلف استفاده شود.

آیکلر ادامه داد:DNA یا در مورد ویروس کرونا، RNA ، مجموعه دستورالعمل های ژنتیکی است که به ارگانیسم معروف بوده و نشان می دهد کدام آجر لگو مورد نیاز است و به چه ترتیب پروتئین های مورد نیاز برای زنده ماندن باید ایجاد شود و جهش ها نیز بر روی این دستورالعمل ها تأثیر می گذارند، به این معنی که تعداد یا نوع اسیدهای آمینه سازنده پروتئین تغییر می کند که به نوبه خود، توانایی تغییر خواص پروتئین را هم دارد.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر جهش ها منجر به تغییر مطلق خواص پروتئین نمی شوند افزود: در حقیقت جهش هایی که خصوصیات یک پروتئین را تغییر می دهند، بیشتر از تقویت آن، ویروس را ضعیف می کنند و تنها جهش هایی که باعث ایجاد مزیت (یا تفاوتی نمی شوند) در DNA می شوند باقی می خواهند ماند

کرونا این دکترای ایمنی شناسی دانشگاه کاردیف متروپولیتن با اشاره به اینکه صحبت در مورد هدف و اهداف ویروس با جهش، گفتن صرفا از منظر انسانی است اظهار کرد: به روشی مشابه این بحث وجود دارد که آیا "ویروس نهایی" ویروسی خواهد بود که در تمام مدت زندگی شما شناسایی نشده و یا به سرعت و به راحتی بین میزبان های جدید زنده می ماند. هر دو مورد نیاز به جهش های گسترده ای دارند که نتایج آن بسیار تصادفی است و نمی توان برنامه ریزی کرد.

آیکلر با بیان این این مطلب که در مورد نوع تازه کروناویروس شناسایی شده در جنوب شرق انگلیس، هنوز هیچ مدرکی مبنی بر مضر یا قابل انتقال بودن ویروس در دست نداریم، اظهار کرد: جهش فقط به معنای تفاوت است. یک تغییر نامه در ژنوم . در حالی که جمعیت SARS- CoV-۲ هنگامی که در اواخر سال ۲۰۱۹ به اولین میزبان انسانی خود در استان ووهان چین رسید، از نظر ژنتیکی کاملاً بی تغییر بود، اما اکنون بیش از ۱۳ هزار مورد از این تغییرات در یکصد هزار SARS- CoV-۲ که تاکنون ترتیب یافته اند، یافت شده است.

وی با تاکید بر اینکه مدتی طول می کشد تا ویروس تنوع ژنتیکی قابل توجهی پیدا کند افزود: SARS- CoV-۲ جهش نسبتاً آهسته ای برای ویروس ایجاد می کند به طوری که نسبتا هر ماه تغییراتی را به دست می آورد اما در مجموع جهش های کرونا ویروس دو تا شش برابر کمتر از تعداد جهش های به دست آمده توسط ویروس های آنفلوانزا در مدت زمان مشابه است.

دکتر ربکا آیکلر درباره علل ابتلای شدید افراد به کووید ۱۹ گفت: اینکه یک فرد مبتلا به کووید ۱۹ به فرم شدید این بیماری مبتلا می شود یا خیر به نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا بستگی دارد اما دانشمندان هنوز نمی دانند که چرا برخی از افراد به بیماری شدید مبتلا می شوند در حالی که دیگران فقط علائم خفیف را داشته یا هیچ علائمی ندارند.

وی به مطالعه جدیدی از دانشگاه "ییل" که تاحدودی این موضوع را روشن کرده است اشاره کرد و گفت: در این تحقیق که هنوز بررسی نشده و در ژورنالی نیز منتشر نشده است، نشان می دهد که در بیماران با کووید شدید، بدن "آنتی بادی" تولید می کند که این آنتی بادی ها به جای حمله به ویروس مهاجم؛ به سیستم ایمنی بدن و اندام های خود بیمار حمله می کنند.

61787509 این مدرس ارشد ایمنی شناسی دانشگاه کاردیف متروپولیتن افزود: محققان در این تحقیق دریافته اند که افرادی که به کووید شدید مبتلا می شوند، آنتی بادی هایی دارند که به پروتئین های حیاتی در شناسایی، هشدار و پاکسازی سلول های آلوده به ویروس کرونا متصل می شوند. این پروتئین ها شامل سیتوکین ها و کموکاین هایی که پیام رسان های مهم در سیستم ایمنی بدن می باشند، بوده که این امر با عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن تداخل ایجاد کرده و باعث جلوگیری از دفاع ضد ویروسی بدن شده و بیماری را به شدت تشدید می کند.

آیکلر با اشاره به اینکه در اوایل سال جاری، دانشمندان گزارش دادند که بیمارانی که هیچ سابقه بیماری خود ایمنی ندارند، پس از ابتلا به کووید در بدن آنها آنتی بادی ایجاد می شود تصریح کرد: در این مطالعات، مشخص شد که آنتی بادی ها اهداف مشابهی را که در سایر بیماری های خود ایمنی شناخته شده مانند پروتئین هایی که به طور معمول در هسته سلول ها یافت می شوند، را تشخیص می دهند . مطالعات بعدی همچنین نشان داد که افراد مبتلا به کووید ۱۹ شدید می توانند آنتی بادی به اینترفرون ها (پروتئین های ایمنی بدن که نقش اصلی در مبارزه با عفونت های ویروسی دارند) ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه دانشمندان دانشگاه ییل که آخرین مطالعه را در این زمینه انجام داده اند، از تکنیک جدیدی استفاده کرده که در این روش آنتی بادی هایی را که علیه هزاران پروتئین بدن کار می کنند را غربال می کند افزود: دانشمندان این دانشگاه در ۱۷۰ بیمار بستری در بیمارستان به جستجوی آنتی بادی پرداختند و آنها را با آنتی بادی هایی که در افراد مبتلا به بیماری خفیف یا عفونت بدون علامت و همچنین افرادی که به ویروس آلوده نشده بودند، مقایسه کردند.

این مدرس ارشد ایمنی شناسی دانشگاه کاردیف متروپولیتن با اشاره به اینکه محققین در خون بیماران بستری در بیمارستان، آنتی بادی هایی یافتند که می تواند به اینترفرون ها حمله کرده همچنین آنها آنتی بادی هایی را مشاهده کردند که می تواند با سایر سلول های مهم سیستم ایمنی بدن مانند سلول های کشنده طبیعی و سلول‌های T تداخل داشته باشند تصریح کرد: یافته های آنها نشان داد که آنتی بادی ها یک ویژگی بسیار شایع در بیماران مبتلا به کووید شدید است.

آیکلر با بیان اینکه محققان ییل آزمایشات بیشتری را بر روی موش ها انجام دادند که نشان داد وجود این آنتی بادی ها می تواند باعث بدتر شدن بیماری شود که حاکی از آن است که این آنتی بادی ها می تواند به شدت کووید در انسان کمک کنند افزود: اگرچه بیماران کووید آنتی بادی های زیادی دارند که پروتئین های سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می دهند، اما محققان هیچ آنتی بادی اختصاصی کووید را پیدا نکردند که بتواند برای تشخیص بیماران کووید به شدت مریض، استفاده شود

وی با تاکید بر اینکه آنچه تعیین می کند آیا فردی به کووید ۱۹ شدید مبتلا می شود یا خیر قطعا به موارد زیادی بستگی دارد و آنتی بادی ها تمام داستان نیستند افزود: این تحقیق نشان می دهد که افراد با آنتی بادی های موجود ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کووید شدید باشند. این افراد ممکن است در هنگام ابتلا به ویروس کرونا در نقص پاسخ ایمنی خود دچار کمبود شده و یا مستعد ایجاد آنتی بادی های جدید هستند که می تواند مانع پاسخ ایمنی آنها به ویروس شود.

این دکترای ایمنی شناسی دانشگاه کاردیف متروپولیتن با اشاره به اینکه محققان به طور فزاینده ای بر ارتباط بین کووید شدید و پاسخ های ایمنی سو جهت گیری شده ‌ای که بافت های سالم و پروتئین های بدن را هدف قرار می دهند، تمرکز کرده اند اظهار کرد: وجود آنتی بادی ها نشان می دهد که برای برخی از بیماران، کووید می تواند یک بیماری خود ایمنی باشد که توسط ویروس کرونا ایجاد می شود اما درک آنچه که باعث تولید آنتی بادی می شود، به دانشمندان کمک خواهد کرد تا درمان های جدیدی برای این بیماری ایجاد کنند.

کرونا+در+جهان وی خاطر نشان کرد: دانشمندان نمی دانند که این آنتی بادی ها پس از پاک شدن عفونت چه مدت در بدن دوام خواهد آورد اما یک سوال مهم و بی پاسخ این است که آیا آسیب طولانی مدت ناشی از آنتی بادی می تواند برخی از علائم کووید طولانی را توضیح دهد.

آیکلر در بخش دیگری از گفت و گوی خود با ایسنا درباره سویه جدید کرونا ویروس که به عنوان عامل گسترش سریع ویروس در لندن و جنوب شرق انگلیس مطرح شده است گفت: گزارش های تأیید نشده نشان می دهد که نوع ویروس کرونا جدید که به سویه N۵۰۱Y معروف است سبب افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید از ماه آگوست در این کشور بوده است.

این دکترای ایمنی شناسی دانشگاه کاردیف متروپولیتن با تاکید بر اینکه اصطلاح جهش معمولاً تصاویری از ویروس های جدید خطرناک با توانایی های پیشرفته را در سراسر کره زمین به ذهن متبادر می کند، در حالی که جهش ها دائماً پدیدار می شوند و گاهاً نیز از بین می روند افزود: جهش ها یک قسمت کاملاً طبیعی از هر ارگانیسم از جمله ویروس ها هستند. اکثریت قریب به اتفاق این جهش‌ها هیچ تاثیری بر توانایی ویروس در انتقال یا ایجاد بیماری ندارند.

وی با اشاره به اینکه ایده ویروس جهش یافته و ایجاد سویه های جدید، برای ترساندن بیشتر مردم بوده اما سوال اساسی این است که آیا این ترس ها موجه است؟ و از کجا ناشی می شود؟ به ایسنا گفت: سازندگان جلوه های ویژه فیلم های هالیوودی دوست دارند تغییرات DNA را به چشمگیرترین حالت ممکن نشان دهند که اغلب با رنگ های درخشان و انفجار همراه است اما جهش های ژنتیکی در زندگی واقعی مسئله‌ای بسیار آرام تری است، بنابراین وقتی می شنویم ویروس کرونا دچار جهش می شود، نباید خیلی نگران بود زیرا این تغییر جهش یک قسمت طبیعی از تکامل است.

آیکلر با اشاره به اینکه برای درک جهش ها، ابتدا باید انحرافی در دنیای پروتئین ها داشته باشیم اظهار کرد: حدود یک پنجم بدن ما از پروتئین تشکیل شده است. پروتئین ها مولکول های بدن ما هستند که از رشته اسیدهای آمینه ساخته شده اند. پروتئین یک اصطلاح چتر است که از مولکول های پروتئینی که در معده ما به عنوان آنزیم عمل می کنند گرفته تا پروتئین های ساختاری که پوست و مو را تشکیل می دهند، شامل می شوند.

این دکترای ایمنی شناسی دانشگاه کاردیف متروپولیتن افزود: فقط ۲۰ نوع اسید آمینه وجود دارد که می توان با آنها تمام پروتئین ها روی زمین را ساخت که در این ۲۰ نوع، بسیاری از آنها شبیه هم هستند و می توان آنها را بر اساس خواصشان در خانواده ها مختلف دسته بندی کرد. مواردی با بار مثبت، بار منفی، بزرگ، کوچک و برخی با اختلاف ظریف تر وجود دارد.

وی با بیان اینکه با ترکیب این ۲۰ نوع اسید آمینه با ترتیب‌ها و مقادیر مختلف، می توان مجموعه ای خیره کننده از پروتئین های بسیار متفاوت با اهداف خاص در یک موجود زنده را ایجاد کرد، افزود: همانطور که می توان از ۲۰ نوع آجر لگو برای ایجاد تعداد زیادی مدل مختلف استفاده کرد از ۲۰ نوع آمینو اسید نیز می توان برای ساخت ۶ میلیون نوع پروتئین مختلف استفاده شود.

آیکلر ادامه داد:DNA یا در مورد ویروس کرونا، RNA ، مجموعه دستورالعمل های ژنتیکی است که به ارگانیسم معروف بوده و نشان می دهد کدام آجر لگو مورد نیاز است و به چه ترتیب پروتئین های مورد نیاز برای زنده ماندن باید ایجاد شود و جهش ها نیز بر روی این دستورالعمل ها تأثیر می گذارند، به این معنی که تعداد یا نوع اسیدهای آمینه سازنده پروتئین تغییر می کند که به نوبه خود، توانایی تغییر خواص پروتئین را هم دارد.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر جهش ها منجر به تغییر مطلق خواص پروتئین نمی شوند افزود: در حقیقت جهش هایی که خصوصیات یک پروتئین را تغییر می دهند، بیشتر از تقویت آن، ویروس را ضعیف می کنند و تنها جهش هایی که باعث ایجاد مزیت (یا تفاوتی نمی شوند) در DNA می شوند باقی می خواهند ماند

کرونا این دکترای ایمنی شناسی دانشگاه کاردیف متروپولیتن با اشاره به اینکه صحبت در مورد هدف و اهداف ویروس با جهش، گفتن صرفا از منظر انسانی است اظهار کرد: به روشی مشابه این بحث وجود دارد که آیا "ویروس نهایی" ویروسی خواهد بود که در تمام مدت زندگی شما شناسایی نشده و یا به سرعت و به راحتی بین میزبان های جدید زنده می ماند. هر دو مورد نیاز به جهش های گسترده ای دارند که نتایج آن بسیار تصادفی است و نمی توان برنامه ریزی کرد.

آیکلر با بیان این این مطلب که در مورد نوع تازه کروناویروس شناسایی شده در جنوب شرق انگلیس، هنوز هیچ مدرکی مبنی بر مضر یا قابل انتقال بودن ویروس در دست نداریم، اظهار کرد: جهش فقط به معنای تفاوت است. یک تغییر نامه در ژنوم . در حالی که جمعیت SARS- CoV-۲ هنگامی که در اواخر سال ۲۰۱۹ به اولین میزبان انسانی خود در استان ووهان چین رسید، از نظر ژنتیکی کاملاً بی تغییر بود، اما اکنون بیش از ۱۳ هزار مورد از این تغییرات در یکصد هزار SARS- CoV-۲ که تاکنون ترتیب یافته اند، یافت شده است.

وی با تاکید بر اینکه مدتی طول می کشد تا ویروس تنوع ژنتیکی قابل توجهی پیدا کند افزود: SARS- CoV-۲ جهش نسبتاً آهسته ای برای ویروس ایجاد می کند به طوری که نسبتا هر ماه تغییراتی را به دست می آورد اما در مجموع جهش های کرونا ویروس دو تا شش برابر کمتر از تعداد جهش های به دست آمده توسط ویروس های آنفلوانزا در مدت زمان مشابه است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها