آقای روحانی وقت ما در صف بودیم شما کجا بودید؟

کد خبر: 1043820

حسن روحانی با اظهارات دیروزش در جلسه هیات دولت و آنچه که درباره وضعیت معیشتی و فهم مردم گفت، روزنامه‌های امروز علیه خود شوراند.

آقای روحانی وقت ما در صف بودیم شما کجا بودید؟

گروه سیاست سایت فردا - اظهارات دیروز حسن روحانی در جلسه هیات وزیران با واکنش گسترده‌ای در رسانه‌ها و روزنامه‌های امروز همراه شد. بیش از همه آن بخش از سخنان وی مورد انتقاد قرار گرفته به شیوه همیشگی خود نمک روی زخم مردم پاشیده و مدعی شد اقتصاد و معیشت را به خوبی مدیریت کرده است. آقای روحانی این بار حتی فراتر از همیشه رفت و رسما گفت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به نحوی آرام آرام حذف کرده که مردم اصلا نفهمیدند!

در پی همین سخنان و همین ادبیات است که شاهد واکنش روزنامه‌ها از هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا هستیم. شاهد آنکه روزنامه حامی دولت «جهان صنعت» در انتقاد از روحانی نوشت: «به رسانه‌ها توصیه می‌کند وقتی نقد می‌کنند، حواس‌شان باشد که دولت در چه شرایطی، اقتصاد کشور را مدیریت کرده است، چنان هم حق به جانب که گویی مقصر این شرایط اعم از تحریم، عدم امکان نقل‌و‌انتقالات مالی، عدم امکان فروش نفت و… مردم هستند. افتخار آقای رییس‌جمهور این است که مردم اگرچه به سختی افتاده‌اند، اما برای تهیه کالا‌ها صف نبسته‌اند. می‌گوید مگر برنج و… نخریده‌ایم که ببینیم با وجود حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت فرقی نکرده است. این‌طور که معلوم است آقای روحانی از قیمت‌ها و وضعیت موجودی کالا‌ها در بازار هم همان قدر مطلع است که از رضایتمندی مردم مطلع بود و از روی لبخندهایشان حدس می‌زد.»

گزارش نویس این روزنامه افزوده است: «رییس‌جمهور محترم قطعا شخصا خرید نمی‌کند و کسانی که این کار را برایش انجام می‌دهند به او نگفته‌اند که هر هفته یک کالا کمیاب و نایاب می‌شود. یک روز کره را جیره‌بندی می‌کنند و یک روز پوشک بچه و نواربهداشتی پیدا نمی‌شود. یک روز در‌به‌در انسولین می‌شویم و یک روز هم دغدغه‌مند بالا و پایین شدن نرخ مرغ و تخم‌مرغ را پیگیری می‌کنیم. آقای روحانی یادش رفته چطور در ماه‌های اول شیوع کرونا درگیر پیدا کردن ماسک و الکل و… بودیم. یادش رفته حتی برای اعمال محدودیت و تعطیلی شهر‌ها چقدر در روزنامه‌ها گزارش نوشتیم و اصرار کردیم تا بالاخره ایشان باورش شد رایط عادی نیست و این شنبه با شنبه دیگر فرقی ندارد.»

«وطن امروز» نیز با تیتر «گرانی‌را‌نفهمیدیم؟!» که هم پرسش است و هم کنایه، نوشت: «گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد قیمت بسیاری از کالا‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گرفتند بیش از برخی کالا‌ها که با ارز آزاد وارد شدند، افزایش یافته است».

این روزنامه اصولگرا تاکید کرد: «بررسی‌های «وطن امروز» نشان می‌دهد قیمت کالا‌هایی که روحانی به حذف بی‌سر و صدای ارز ۴۲۰۰ تومانی آن‌ها و بی‌تاثیر بودن این اقدام بر قیمت آن‌ها اشاره کرد، طی یک سال گذشته بین ۴۸ تا ۱۶۲ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که بسیاری از کالا‌هایی که مشمول دریافت ارز دولتی برای واردات نبوده‌اند، به مراتب کمتر از این میزان رشد قیمت داشته‌اند. به طور مثال طبق گزارش مرکز آمار ایران، قیمت هر کیلو موز از ۷/۱۲ هزار تومان در آذرماه سال ۹۸ با ۱۱۸ درصد افزایش به ۷/۲۷ هزار تومان در آذرماه سال جاری افزایش یافته است. در واقع این ارقام نشان می‌دهد دولت در مقابله با جنگ اقتصادی تحمیلی آمریکا علیه کشور ناکام بوده است. از سوی دیگر اینکه مردم در جریان حذف تدریجی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی کالا‌ها قرار نگرفتند و از آن بی‌خبر بودند، نکته اصلی و مهم نیست. مهم این است که تبعات این تصمیمات دولت با افزایش قیمت‌ها و کاهش توان خرید جامعه، برای مردم کاملا ملموس بوده است.»

«جوان» نیز در همین باره نوشت: «گر چه افزایش ممتد نرخ کالا در سال جاری بر کسی پوشیده نبود و این سؤال پیوسته در جامعه مطرح بود که چرا به رغم پرداخت ارز ترجیحی به کالا‌های اساسی، این کالا‌ها در بازار با نرخ ارز آزاد به فروش می‌رسند؟! اما هیچ‌گاه پاسخ روشنی به این پرسش داده نشد تا اینکه روز گذشته رئیس‌جمهور در انتقاد به تصمیم تک‌نرخی کردن ارز بودجه سال آتی در رقم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان توسط کمیسیون تلفیق بودجه اظهار داشت: دولت ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی برخی از کالا ها‌ی مشمول دریافت ارز ترجیحی را به تدریج حذف کرد، کسی هم چندان متوجه نشد، حال چه دلیلی وجود دارد دوران پایان یافتن ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی را از حالا اعلام عمومی کنیم. اظهارات فوق در شرایطی عنوان می‌شود که حتی خود دولت هم اذعان دارد که ارز چند نرخی محل ایجاد رانت و مفسده است».‌ای روزناه اصولگرا در گزارش خود تاکید می‌کند: «با وجودی‌که افکار عمومی منتظر هستند تا کمیسیون تلفیق مجلس به همراه نمایندگان دولت اصلاح بودجه ۱۴۰۰ در بخش هزینه‌ها و درآمد‌های بودجه عمومی، شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات وابسته به دولت را به اطلاع آن‌ها برساند و نقاط رانت زا در بودجه را به‌طور کل اصلاح کنند، رئیس‌جمهور روز گذشته در برابر تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه‌۱۴۰۰ درباره تک نرخی کردن ارز در واکنش نشان داد.»

روزنامه کیهان البته به بخش دیگری از سخنان دیروز روحانی انتقاد داشت. مشکل این روزنامه اصولگرا با پذیرش توبه آمریکا است که رئیس جمهور دیروز اعلام کرد. برای همین هم حسین شریعتمداری با عنوان «آقای روحانی! توبه گرگ مرگ است» در یادداشتی، نوشت: «آقای روحانی توضیح نداده‌اند که تمثیل ایشان درباره توبه کسی که سنگ به شیشه مغازه‌ها و خانه‌ها می‌زد چه شباهتی با جنایات بی‌شمار و قتل‌عام‌ها و ترور‌ها و غارتگری‌های آمریکا دارد؟! ... آقای روحانی ادعا می‌کنند که حقوقدان هستند، ولی کاش توضیح می‌دادند که آنچه در تمثیل یاد شده آورده و نتیجه‌ای که از آن گرفته‌اند در کدام نظام حقوقی دنیا قابل قبول و پذیرفته شده است؟! ... تمثیل دیروز آقای روحانی در جلسه یاد شده و نتیجه‌ای که از مقایسه آن با جنایات آمریکا گرفته‌اند (قیاس مع‌الفارق) با عرض پوزش به‌اندازه‌ای ابتدایی و دم‌دستی است که حتی کسانی که از علم حقوق چیزی سر در نمی‌آورند نیز به آسانی از بی‌پایه و اساس بودن آن باخبرند! از این روی نمی‌توان باور کرد که ایشان به عنوان یک شخصیت حقوق‌آموخته، از بی‌اساس بودن قیاس خود بی‌خبر بوده باشند! بنابراین، سؤال این است که چه اصرار عجیبی دارند آمریکا را از جنایات بی‌شماری که مرتکب شده و می‌شود تبرئه کنند؟!»

آقای رئیس جمهور احتمالا به روی خود نمی‌آورد و چهارشنبه بعد که جلسه هیات دولت باشد هم حرف‌هایی از همین جنس و در راستای اثبات موفقیت‌های دولت خواهد زد، در حالی که این حجم از واکنش، یک معنا بیشتر ندارد و آن هم افزایش روز افزون نارضایتی عمومی است. احساسی که اگر با این نوع بیان و ادبیات همراه نشود حتما قابل تحمل‌تر خواهد بود. روحانی و همکارانش در دولت، اما انگار عزم خود را جزم کرده‌اند تا در پایان این دولت چیزی اعتماد و رضایتمندی عمومی باقی مانده نباشد. حالا با عملکرد نامطلوب و تنگ شدن عرصه زندگی بر مردم نشد با این طور استخوان لای زخم گذاشتن‌ها. روحانی از صف نبستن مردم می‌گوید و مردم می‌پرسند وقتی در صف دریافت سبد حمایتی یا همین اواخر در صف دریافت مرغ و تخم مرغ دولتی بودیم شما کجا بودید؟ وقتی کره و روغن و ... جیره بندی شد. وقتی پوشک بچه نایاب بود و وقتی که انسولین دغدغه اصلی یک ملت شد؛ شما کجاب بودید که امروز به عملکرد خود می‌بالید. از عدم افزایش قیمت کالا‌های اساسی می‌گویید و تصور می‌کنید مردم یادشان رفته قبلا برج را کیلویی سی و چند هزار تومان نمی‌خریدند یا اینکه سرانه مصرف گوشت و مرغ خانوار چقدر بود؟! آقای روحانی اگر مدیریت بلد نیستید حداقل سکوت کنید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها