واکنش عمویی به اظهارات اخیر بلینکن درباره بازگشت آمریکا به برجام

کد خبر: 1048744

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که وزیر خارجه آمریکا همان خواسته تیم دونالد ترامپ از ایران را مطرح کرده که هیچ کدام مبتنی بر واقعیت نیست.

واکنش عمویی به اظهارات اخیر بلینکن درباره بازگشت آمریکا به برجام

ابوالفضل عمومی در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه جدید آمریکا درباره‌ی بازگشت آمریکا به برجام در صورت عمل کردن ایران به تعهداتش اظهار کرد: اقدامات آقای دونالد ترامپ در محیط بین‌الملل رویکرد‌های مخربی به همراه داشت که آثار منفی در مناسبات بین‌المللی به جای گذاشت و به طور خاص درباره‌ی کشور ما سیاست فشار حداکثری و در منطقه تلاش برای ارتقاء جایگاه رژیم صهیونیستی و حمایت از جنایت‌های رژیم عربستان در یمن را پیگیری می‌کرد.

وی ادامه داد: با تغییر دولت آمریکا برخی از تحلیلگران بین‌المللی امیدوار بودند که شرایط بهتر شود و آمدن بایدن به عنوان کسی که حداقل آشنایی با مناسبات بین‌المللی دارد، روند منفی دونالد ترامپ را تغییر دهد، اما نحوه روی کار آمدن بایدن نشان داد بیشتر از آنکه بتواند در مباحث بین‌المللی تمرکز کند با چالش‌هایی برای مواجهه با شکاف اقتصادی و اجتماعی و مشکلات داخلی آمریکا مواجه است. آمریکا شرایط بسیار سختی را می‌گذراند آمار‌ها نشان داده که در سال ۲۰۲۰، ۳.۵ درصد حجم اقتصاد آمریکا کوچک شده و وضعیت بیکاری در اوج خودش است. کرونا نیز آسیب زیادی به اقتصاد این کشور وارد کرده آنقدر که یکی از تمرکز‌های اصلی جو بایدن موضوع کسب مجوز از کنگره برای تزریق ۱.۹ تریلیون دلار جهت جبران خسارات ناشی از شیوع ویروس کروناست که بخشی از آن به صورت چک در اختیار بیکاران و نیازمندان آمریکا داده شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این بین نحوه‌ی برگزاری انتخابات آمریکا یک چالش اساسی در جایگاه بین‌المللی آمریکا ایجاد کرده به طوری که نزدیک به حداقل دو سوم جمهوری‌خواهان نتیجه انتخابات آمریکا را باور ندارند و معتقدند در انتخابات تقلب شده است. برخی از دموکرات‌ها هم همین نگاه را به انتخابات داشته که شفافیت نداشته و دونالد ترامپ هم با پیگیری موضوع تقلب توانسته حمایت حامیان خود را فارغ از نگاه حزب جمهوری‌خواه برای خود نگه دارد و خط‌کشی در این باره ایجاد کند که به دنبال آن افتضاح ششم ژانویه با ورود طرفداران دونالد ترامپ به کنگره را شاهد بودیم که آسیبی به چهره آمریکا در بعد بین‌الملل وارد کرد.

عمویی اظهار کرد: بایدن با مشکلات زیادی در اداره کشور خود مواجه است که او را سوق می‌دهد تا اولین مساله خود را انسجام اجتماعی و پرکردن شکاف در این کشور قرار دهد و نتواند ابتکار عمل را در مسائل بین‌المللی حفظ کند. از این جهت هرچند بایدن سعی کرد که به سمت سیاست‌های ترامپ حرکت نکند، اما در خیلی از مسائل اساسی نتوانست این کار را انجام دهد. آخرین نمونه موضع‌گیری وزیر خارجه آمریکا بعد از کسب رای اعتماد از کنگره بود که نظرش درباره مواجهه با جمهوری اسلامی ایران و آینده برجام را بیان کرد. این نظرات از کمترین ابتکار برخوردار بود مبنی بر این‌که اول ایران باید به تعهدات خود برگردد و مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد سپس آمریکا برای بازگشت به تعهداتش اقدام کند که بتواند از این مسیر به توافقی که از دید آن‌ها لازم و طولانی‌تر و محکم‌تر است دست پیدا کند.

وی تاکید کرد: وزیر خارجه آمریکا همان خواسته تیم ترامپ از ایران را مطرح کرد که هیچ کدام مبتنی بر واقعیت نبود. سوال اساسی آن است که آیا وزیر خارجه آمریکا نمی‌داند که آمریکایی‌ها بودند که از برجام خارج شدند و تحریم‌های متوقف شده در برجام را دوباره برگرداندند؟ فراتر از آن ترامپ نزدیک به ۸۰۱ مورد تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد. همه این‌ها در شرایطی بود که ترامپ فکر می‌کرد با سیاست فشار حداکثری می‌تواند ایران را به زانو در آورد، اما بعد از پیگیری سه ساله تروریسم اقتصادی علیه ایران به این نتیجه رسید که این سیاست کارآمد نیست و نتیجه ندارد. مردم ایران علی‌رغم سختی‌های متحمل شده استوار در مواجهه با زیادی‌خواهی‌های آمریکا ایستادند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این مسیر اروپایی‌ها هم بدعهدی کرده و به تعهدات خود عمل نکردند. در این شرایط بهترین مسیر پیش‌رو برای کشورمان در مواجهه با غربی‌ها پیگیری قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هاست قانونی که با همکاری قوای سه‌گانه با قوت و قدرت در حال پیگیری است و فکر می‌کنیم ابزار مناسبی برای پاسخ به زیاده‌خواهی‌های غربی‌ها است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها