دنیازدگی یعنی جدال برای پست و مقام/دنیا، بازیچه جوانان، زیور میانسالان و افزون طلبی کهن‌سالان است

کد خبر: 237514

دینی که برای تجارت روزانه و خرید و فروش مقداری کالا دستور دارد، این دین برای وحی کاتب دارد و از همان اول قرآن به صورت کتاب بود و تمام کلمات و تمام جمله‌هایش جمع شد.این کتاب کتابی نیست که فقط شب‌های قدر بالای سر بگذارند، به اندازه هیچ کتابی برای قرآن کار انجام نشده است، ذره‌ای از این کتاب کم نشده تا دشمنان بتوانند به اهل ایمان تهمت‌ بزنند.

دنیازدگی یعنی جدال برای پست و مقام/دنیا، بازیچه جوانان، زیور میانسالان و افزون طلبی کهن‌سالان است
سرویس فرهنگی«فردا»: حضرت آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: دنیا بازی و بازیچه است، اما دنیا غیر از آسمان و زمین است، این که به فلان مقام رسیدم و خوشحال باشم که به آن مقام رسیدم و برای همین هم جدال راه بیندازد این دنیا است، یکی از جنبه‌های دنیا همین مقاماتی است که یک روز می‌آید و یک روز می‌رود. حضرت آیت‌الله جوادی آملی در ادامه تفسیر سوره مبارکه عنکبوت در مسجد اعظم گفت: نظام تکوین حق است و باطل در آن راه ندارد و همین نظام کتابی شده به نام قرآن که قول فصل است و هزل در آن راه ندارد.
وی افزود: انسان در تمام دوران زندگی خود در مدار بازی است، زندگانی دنیا بازیچه و سرگرمی برای نوجوان و جوان و زیور و فخرفروشی برای میانسالان و افزون طلبی در اموال و اولاد برای دوران فرتوتی و کهن‌سالی است.
به گزارش«رسا»، این مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: خداوند بازیگر نیست، اما افراد دنیا را به بازی گرفتن، خارج از حکمت نیست، مانند این‌که پدر فرزانه‌ای برای فرزند خود اسباب بازی بخرد و اجازه دهد که فرزند بازی کند؛ انسان مادامی که در دنیا است این بخش کودکی را دارد و باید سرگرم شود.
وی با بیان این‌که آنچه که مخلوق خداست و از فیض هستی برخودار است بازی نیست، اظهار داشت: این اعتبارات و این قوانین اعتباری و افتخار به سمت‌ها، اوهام و عناوین اعتباری است.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: دنیا بازی و بازیچه است، اما دنیا غیر از آسمان و زمین است، این که به فلان مقام رسیدم و خوشحال باشم که به آن مقام رسیدم و برای همین هم جدال راه بیندازد این دنیا است، یکی از جنبه‌های دنیا همین مقاماتی است که یک روز می‌آید و یک روز می‌رود.
وی با اشاره به این‌که اقتضای نماز این است که انسان را وارسته کند، ادامه داد: مرحله ضعیفه نماز اثر ضعیف دارد، مرحله وسطی نماز اثر وسطی دارد و مرحله عالیه نماز اثر عالی دارد.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی اظهار داشت: جوان‌ها قلبشان پاک است، اما باید کسی باشد که به او بگوید آیینه دلش را به کدام سمت نگاه دارد، باید به او یاد دهند که دلش را به نماز متصل کند.
وی افزود: اگر کسی مذکور الهی بود و خدا به یاد او بود به درجات عالی بهشت نائل می‌شود، بسیاری افراد اهل بهشت هستند، اما ممتازان اهل ایمان در نزد خداوند جایگاه خاصی دارند ؛ اگر کسی به یاد خدا بود، خداوند نیز به یاد اوست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: قسمت مهم نماز ذکر است، قیام از سجده، رکوع و ... ذکر دارد، اگر یاد خدا باشد بالاتر از پرهیز از فحشاء و منکر است، یکی از مصادیق ذکر، نماز است که در سوره جمعه به آن اشاره شده است: «فاسعو إلی ذکر الله».
وی بیان داشت: نماز انسان را متذکر خداوند می‌کند و جلوی زشتی را می‌گیرد، این کار اثباتی نماز بهتر از کار سلبی است، خداوند می‌فرماید «ذکر الله» اکبر از «تنهی عن الفحشاء و المنکر» است.
آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: دینی که برای تجارت روزانه و خرید و فروش مقداری کالا دستور دارد، این دین برای وحی کاتب دارد و از همان اول قرآن به صورت کتاب بود و تمام کلمات و تمام جمله‌هایش جمع شد.
وی با اشاره به اهمیت قرآن کریم ابراز داشت: این کتاب کتابی نیست که فقط شب‌های قدر بالای سر بگذارند، به اندازه هیچ کتابی برای قرآن کار انجام نشده است، ذره‌ای از این کتاب کم نشده تا دشمنان بتوانند به اهل ایمان تهمت‌ بزنند.
استاد عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: بشارت قبل از انذار است، فرشته‌ها در جریان قوم لوط(ع) ابتدا بشارت دادند اما بعد به انذار روی آوردند؛ تمام گفت‌و‌گو ابراهیم(ع) با قوم لوط(ع) برای شفاعت قوم لوط است.
وی ادامه داد: بعد از این‌که حضرت ابراهیم(ع) دانست که فرشتگان برای عذاب قوم لوط(ع) آمدند تمام شادی بشارت فرزند از سوی فرشتگان به حضرت ابراهیم(ع) مسکوت ماند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها