نوروز از روزهای ما و شیعیان ما است

کد خبر: 253529

رسول خدا(ص) و ائمه معصومین(ع) نیز درباره نوروز به عنوان یک سنت زیبا و پسندیده بیانات و سخنان گهرباری فرموده‌اند و نوروز را از روزهای خود و شیعیان‌شان توصیف کرده‌اند.

ایسنا: نوروز دربردارنده فرهنگ اسلامی نیز هست دید و بازدید، عیدی دادن و محبت کردن از آداب و رسوم نوروز است که همه از مصادیق صله‌رحم به حساب می‌آید که در اسلام توصیه به آن شده است.

رسول خدا(ص) و ائمه معصومین(ع) نیز درباره نوروز به عنوان یک سنت زیبا و پسندیده بیانات و سخنان گهرباری فرموده‌اند و نوروز را از روزهای خود و شیعیان‌شان توصیف کرده‌اند.

پیامبر(ص) در این باره می‌فرمایند: اگر می‏‌توانید هر روز را نوروز کنید؛ یعنی در راه خدا به یکدیگر هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید1.

امام علی(ع) نیز فرمودند:هر روزی که در آن خداوند نافرمانی نشود، عید است2.

امام صادق(ع) در جایی می‌فرمایند:هر روز ما نوروز است و نوروز ، روزی است که قائم ما اهل بیت در آن ظهور می‏‌کند3.

آن حضرت همچنین درباره آمادگی برای برگزاری این روز عزیز می‌فرمایند: روز نوروز غسل کن و لباس پاکیزه بپوش و در حدیثی دیگر فرمودند: روز نوروز غسل کن و لباس پاکیزه بپوش و بهترین عطرها را بزن و روزه‌دار باش و دو نماز دو رکعتی به این نحو که در رکعت اول، سوره حمد و 10 مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم حمد و 10 مرتبه سوره کافرون، بخوان و در 'دو رکعت دوم' نیز در رکعت اول، حمد و 10 مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم، حمد و ده مرتبه معوذتین (یعنی سوره های فلق و ناس) را بخوان4.

امام صادق‌(ع) در توصیف ویژگی‌های این روز می‌فرمایند:نوروز روزی است که پروردگار از بندگان پیمان گرفته است او را عبادت کنند و به او شرک نورزند و به فرستگانش ایمان بیاورند روزی که خورشید در ان طلوع کرده و هیچ نوروزی نیست مگر آن‌که ما در ان روز در انتظار از بین رفتن سختی ها هستیم زیرا نوروز از روز های ما و شیعیان ماست5.

.......................................

منابع:

1-دعائم الإسلام ، ج 2 ، ص 326

2-نهج‏البلاغه ، حکمت 428

3-کتاب من لایحضره الفقیه ، ج 3 ، ص 300 بحار الأنوار ، ج 52 ، ص 276

4-وسائل الشیعه ، ج 5 ، ص 288

5-بحار الانوار ج 59 ص 92

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها