ماموستا مجتهدی: رای مردم کردستان از آن شماست/ قالیباف: نیازمند پیشرفت همه جانبه هستیم

کد خبر: 263033

حتی در دوره‌ای که شما کاندیدای انتخابات نبودید، بسیاری از مردم عاشقانه پیگیر حضور شما در صحنه بودند تا به به جنابعالی رای بدهند. من به شما تبریک می گویم که در دل همه جا دارید. مطمئن هستم که دل همه مردم کردستان با شماست...مردم شما را بسیار دوست دارند. انشاءالله شما رئیس جمهور خواهید بود و خواسته مردم برآورده می شود.

ماموستا مجتهدی: رای مردم کردستان از آن شماست/ قالیباف: نیازمند پیشرفت همه جانبه هستیم
سرویس سیاسی«فردا»: محمدباقر قالیباف در بدو ورود به شهر سنندج با حضور در گلزار شهدای این شهر بار ديگر با شهداي اين مرز و بوم تجدید میثاق کرد. در جریان این بازدید، قالیباف با حضور بر سر مزار شهدای گمنام، بسیجیان شهید، شهدای اهل سنت و دانش‌آموزان شهید با اهدای گل، به قرائت فاتحه پرداخت. همچنین او در «بهشت محمدی» شهر سنندج بر مزار بزرگان، ادبیان و هنرمندان این استان حاضر شد.
در زمان حضور قالیباف در گلزار شهدای سنندج، جمعی از خانواده شهدا با وی دیدار و گفت‌وگو کردند. یکی از پدران شهید استان كردستان با حضور در کنار قالیباف خطاب به وی گفت: «با حضور شما در اين استان یاد و خاطرات رشادت‌های جوانان ما در دفاع مقدس زنده شد. ما خانواده شهدا پشتیبان شما هستیم و مردم کردستان تا آخر همراه شما خواهند بود.»
در جریان این بازدید سید عماد حسینی، سخنگوی پیشین کمیسیون انرژی مجلس، قالیباف را همراهی کرد. دیدار قالیباف با نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری ماموستا مجتهدی: رای کردستان به نام شماست محمد باقر قالیباف در ادامه سفر خود به استان کردستان، به دیدار «حاج ماموستا حسام‌الدین مجتهدی» نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری رفت و با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.
ماموستا مجتهدی در این دیدار، ضمن ابراز خوشحالی از ملاقات با قالیباف گفت: در تمام ادواری که موضوع انتخابات مطرح بوده، حتی در دوره‌ای که شما کاندیدای انتخابات نبودید، بسیاری از مردم عاشقانه پیگیر حضور شما در صحنه بودند تا به به جنابعالی رای بدهند. من به شما تبریک می گویم که در دل همه جا دارید. مطمئن هستم که دل همه مردم کردستان با شماست و کردستانی‌ها رای خود را به نام قالیباف در صندوق خواهند انداخت. وی ضمن اشاره به کارنامه قالیباف گفت: نظام دنیا بر امنیت استوار است و شما سال‌هایی که در نیروی انتظامی بودید امنیت را به خوبی در کشور حاکم کردید. مردم ایران هرگز خدمات شما را فراموش نخواهند کرد. مجتهدی افزود: شما در هر جا که بودید فعال کار کردید و مردم شما را بسیار دوست دارند. انشاءالله شما رئیس جمهور خواهید بود و خواسته مردم برآورده می شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: کسی که می تواند پایتخت جمهوری اسلامی ایران را به این خوبی اداره کند، می تواند ایران را هم به همین خوبی اداره کند. در ادامه این دیدار، قالیباف نیز از ملاقات با ماموستا مجتهدی ابزار خوشحالی کرد و گفت: همواره سعی کرده‌ام در مدیریت خود به عدالت توجه داشته باشم. هم عدالت مادی و هم عدالت معنوی. عدالت معنوی آن است که فرصت‌های برابر در اختیار همه شهروندان باشد. وی خاطره‌ای را از زمان فرماندهی ناجا بیان کرد و گفت: زمانی که فرمانده نیروی انتظامی بودم ، یکی از فرماندهان خود را از اهل سنت انتخاب کردم. چون او را مدیری توانا و انقلابی می‌دانستم. اتفاقا سال آینده که فرماندهان را ارزیابی کردیم، همان فرمانده اهل سنت به عنوان نیروی برتر شناخته شد. قالیباف گفت: ابزار خوشحالی کرد که دیدم. هر جا فعالیت کردم. موضوع عدالت مهم است و برقرار کنیم. سعی کردم در حد توانم. عدالت مادی که باید برای همه معنوی شود. عدالت برابری فرصت ها تهران هستند همان فرصت داشتند. قالیباف در میان جمع پرشور مردم شهر سنندج در مسجد جامع این شهر محمد باقر قالیباف صبح امروز در اجتماع پرشور مردم کردستان در مسجد جامع شهر سنندج سخنرانی کرد. وی کردستان را استان شهید پرور ، مقاوم و بافرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی خواند و گفت: از ویژگی های این فرهنگ اصیل ایرانی و بومی می‌توان به دانش افزایی در میان مردم استان و وفای به عهد در زندگی مردم اشاره کرد. مردمانی که از اصیل ترین فرهنگ ایرانی برخوردار هستند. توجه به خانواده از ویژگی‌های اصلی مردم کردستان است. توفیق بزرگی است که امروز در جمع شما عزیزان از روستاها تا شهرستان های دیگر کردستان حضور دارم. دیدار با شما برای من امیدبخش است و یادآور دوستان رزمنده و رشادت های مردم این مرز و بوم در دهه اول انقلاب و فرزندان برومند کردستان در دوران دفاع مقدس است.
دولت نباید دغدغه‌ای مهم‌تر از مردم داشته باشد قالیباف ادامه داد: بارها این جمله را از من شنیده اید که در انتخابات پیش رو هرگز قصد تضعیف و یا مقابله با کسی را نداریم، قرار است با منطق و اخلاق به واقعیت های جامعه توجه کنیم و آن ها را با صراحت برای مردم بیان کنیم. دولت آینده باید درد مردم را به درستی و با همه وجود حس کند. دولت باید صدای مردم مخصوصا مستضعفان و محرومان و آن هایی که از مرکز کشور دور هستند را بشنود. دولت آینده باید هم گوش شنوا داشته باشد تا صدای مردم را بشنود و هم توان حل مشکلات مردم را داشته باشد . دولت آینده اگر بخواهد همچنان در مناقشات سیاسی و اختلافات به سر ببرد، به این معنی است که صدای مردم را نشنیده و یا دغدغه ای مهمتر از دغدغه داشته است. اولین نکته ای که باید مد نظر دولتمردان بعدی باشد، این است که بر اساس قانون اساسی در انتخابات ثبت نام کند و از همان روزی که در مجلس شورای اسلامی سوگند یاد می‌کند، باید مکلف باشد که حقوق قانون اساسی که به عنوان میثاق دولت و مردم است را بدون هیچگونه تبعیض و تردیدی اجرایی کند. نباید این موضوع تکرار شود که پس از به قدرت رسیدن، به قانون اساسی بی توجهی شود و یا اینکه بندهایی از قانون را اجرا کنند و نسبت به بندهای دیگر همان قانون بی‌تفاوت باشند و آن را اجرایی نکنند. مردم «عدالت واقعی» می‌خواهند، نه عدالت شعاری وی ادامه داد: دولت آینده باید بداند که این مردم به «شعار عدالت» نیازمند نیستند . مردم این شعار را بارها و بارها شنیده اند. مردم تشنه خود عدالت هستند و باید این عدالت را در بعد مسائل اقتصادی و اجتماعی در زندگی خود حس کنند. در حوزه مسائل اقتصادی شاهد هستیم که چه مسائل و مشکلاتی وجود دارد و باید آن ها را حل و فصل کنیم. اما در کنار عدالت اقتصادی، نکته مهمتر عدالت اجتماعی است که همه آحاد مردم و جوانان با هر گرایش، قومیت، سلیقه، زبان، دین، مذهب و نژادی که هستند به آن نیاز دارند. مردم باید بدانند که فرصت های اجتماعی در کشور برای همه برابر است. اینگونه نیست که اگر از این قوم باشید، امکان خاصی برای شما فراهم باشد و اگر از این قوم نباشید این امکان از شما گرفته شود و یا اینکه دوری و نزدیکی از تهران نباید باعث حذف فرصت ها و ظرفیت ها شود. قانون اساسی یعنی در کنار عدالت اقتصادی باید عدالت اجتماعی و فرصت هایی که نسل جوان به آن نیاز دارند، به صورت یکسان برای همه فراهم شود. جوانان باید احساس کنند به اندازه ظرفیت و استعدادی که دارند می توانند از ظرفیت استان ، شهر و کشورشان در همه بخش ها بهره ببرند.
کارنامه من گواه است که وعده‌ خلاف واقع نمی‌دهم قالیباف ادامه داد: دولت آینده باید به این فضای بسته عرصه مدیریت و سیکل بسته مدیریتی که در چند دوره اتفاق افتاده پایان دهد و به یک تغییر جدی در حوزه مدیریت و تحقق قانون اساسی و حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی گام بردارد. دولت آینده باید بداند سیاست زدگی باید از سر اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعی دور شود. این مهمترین مشکلی است که امروز دامن ما را گرفته است. قالیباف افزود: تا به امروز همه سعی و تلاش من بر این بوده که وعده خلاف واقع و قولی که در توانم نیست را ندهم. کارنامه من در طول 35 سال گذشته گواه بر این موضوع است. در این مکان مقدس در حضور شما مردم عزیز با شما عهد می بندم مطالبی که در اینجا بیان کردم را به فضل الهی و کمک شما مردم اجرایی خواهم کرد. اگر توفیق حضور در دولت آینده را داشتم براساس مطالب مطرح شده در این جلسه و پیمانی که در روز ثبت نام بیان کردم عمل خواهم کرد. این تعهد و وعده من به شماست. کارنامه من نشان داده است که هر کجا توفیق خدمت داشته ام این مسائل را حوزه مسئولیتی خودم رعایت کرده ام. امروز اگر در شهرداری تهران در طول 8 سال گذشته به عدالت اقتصادی توجه کردم، اولین حرفم این بود که تلاش می کنیم فاصله بین جنوب و شمال تهران را از بین ببریم. تا قبل از مدیریت بنده در قبل و بعد از انقلاب هرچه تلاش کردند اما باز هم روز به روز فاصله شمال و جنوب تهران بیشتر شد، اما امروز به گواه مردم تهران شرایط جنوب تهران در بخش های مختلف کاملا به سمت رشد رفته و نه تنها فاصله جنوب و شمال زیاد نشده ، بلکه این فاصله کم شده و تهران در مسیر پیشرفت و عدالت قرار گرفته است. شهردار تهران افزود: همچنین در زمینه توجه به عدالت اجتماعی اساس کار را از تمرکز زدایی دور کردم و اجازه دادم در همه محلات تهران مردم در زندگی خود تصمیم بگیرند. امروز 374 محله در تهران وجود دارد و در هر محله یک مدیر محله از سوی مردم انتخاب شده است . مردم خودشان درباره مسائل محله انتخاب و تصمیم گیری می کنند. امروز تهران یک ایران کوچک از همه اقوام ، گروه ها، ادیان، مذاهب و زبان های مختلف است. بنده تلاش کردم در شهرداری تهران از همه اقوام و گروه ها استفاده کنم تا شایسته سالاری حاکم باشد و امکان استفاده تمامی گروه ها از فرصت خدمت گذاری فراهم شود.
قالیباف با تاکید بر انتخاب نیروهای انقلابی و کارآمد گفت: من هرگز نگاه نکردم فردی که در شهرداری کار می کند اهل خراسان، آذربایجان، فارس، شمال، جنوب و یا ... کشور است. من گفتم آیا این قابلیت در افراد وجود دارد که بتوانند خدمتگذار مفیدی برای مردم باشند ، معتقد به نظام اسلامی باشند، قانون اساسی را محترم بشمارند و زندگی سالمی داشته باشند. اگر این شرایط وجود داشته باشد ، مدیران اهل هر استانی که باشند، فرصت خدمت رسانی پیدا می کنند. امروز در شهرداری تهران مدیران کرد زبانی از این استان حضور دارند. همچنین مدیرانی از اهل سنت در شهرداری حاضر هستند که در مسئولیت های مهم و حساس انجام وظیفه می کنند. قالیباف تاکید کرد: شما مطمئن باشید اگر توفیق خدمت در دولت پیدا کنم در سطح ملی نیز همین اتفاق می افتد و این فرصت را برای همه اقشار، گروه ها، جوامع و اقوام فراهم خواهیم کرد. این خواست قانون اساسی است و به عدالت و انصاف نزدیک تر است. این موضوع تنها راه پیشرفت کشور است که همه دست به دست هم دهیم و پیشرفت کنیم. حتما تلاش ما بر این خواهد بود که تمرکززدایی که در کشور وجود دارد را در کشور اصلاح کنیم. باید به نخبگان استانی اعتماد کنیم قالیباف با انتقاد از وضع موجود گفت: ساختار اداری و اجرایی ما متمرکز است و کمتر اجازه می دهیم مسائلی که استانی و شهرستانی هستند توسط نیروهای استانی اداره شوند. اگرمسائلی در سطح استان هست باید اجازه دهیم نخبگان استان درباره‌اش تصمیم بگیرند. همانطور که بنده به عنوان شهردار تهران حق ندارم برای یک محله که مردم در آنجا زندگی می کنند به صورت مستقیم تصمیم گیری کنم . مردم محله اولویت های محله خود را می شناسند و در صورتی که اولویت آن ها پارک، کتابخانه، زمین ورزش، درمانگاه و ... باشد خود آن ها تصمیم گیری می کنند و این ها را درست می کنند. اصلا به چه حقی بنده به عنوان شهردار تهران باید در کارکرد محله تصمیم بگیرم؟ اگر تهران در مسیر پیشرفت و عدالت قرار گرفته است خاطر آن است که مردم احساس می کنند به آن ها احترام گذاشته می شود. همیشه نیز تصمیمات آن ها بهتر از بنده بوده است. البته موضوعاتی در شهر تهران است که مقیاس شهری ، فراملی و ملی دارد، حتما در این زمینه باید مدیریت شهری بر اساس تجربه ، علم و نحوه اداره جامعه تصمیم گیری کند.
وی ادامه داد: بنده معتقدم در آینده موضوعاتی که در سطح شهرستان ها و استان ها وجود دارد حتما باید به خود استان ها واگذار شود تا نخبگان خودشان درباره مسائل استان و امورات جاری خود تصمیم بگیرند. مطمئنا نخبگان استان بهتر تصمیم خواهند گرفت و شما خواهید دید چه رشد و حرکتی پیش خواهد آمد. امروز به شما می گویم به حول و قوه الهی و کمک اندیشمندان، نخبگان و مردم تلاش خواهیم کرد تا سیاست زدگی را از حوزه اقتصاد برطرف کرده و ظرف یک دوره 2 ساله ثبات و آرامش را در حوزه اقتصادی به جامعه برمی گردانیم تا لجام گسیختگی که در حوزه اقتصادی وجود دارد برطرف شود.
قالیباف در پایان گفت: مردم هم اکنون نمی دانند چه زمانی قیمت ها به ثبات می رسد. مخصوصا در حوزه تولید و به ویژه در بخش کشاورزی این مسئله وجود دارد. باید مشکلات آن ها را حل و فصل کرد. حتما تلاش خواهیم کرد تا نگرش های امنیتی از جنس تهدید محوری را دور کنیم و در نهایت به این سمت خواهیم رفت که در همه استان ها و شهرها یک امنیت پایدار ایجاد شود چرا که امنیت پایدار ریشه در پیشرفت ، رشد اقتصادی و توسعه همه جانبه دارد مخصوصا در استان های مرزی باید امنیت پایدار را برقرار کنیم و این از اولویت های ماست تا نگرش امنیتی را به سمت نگرش توسعه پایدار در سطح استان ها تغییر دهیم. قاليباف در جمع دانشجويان سنندج: سرمايه ما نفت و گاز نيست، سرمايه انساني است محمد باقر قالیباف، ظهر روز پنج شنبه در همایش «اقتصاد و تاثیر آن بر مدیریت شهری» که در دانشگاه آزاد شهر سنندج و با حضور جمع کثیری از دانشجویان برگزار شد، شركت كرد. او در اين همايش گفت: امروز یکی از چالش های جدی که در کشور ما مخصوصا برای شهرها و شهرداری ها وجود دارد بحث درآمد است. شهردار تهران یادآور شد: تجربه نشان داده که بحث اقتصاد شهری چقدر اهمیت دارد. از سوی دیگر، نقش نخبگان در هدایت کار بسیار موثر است. هیچ پروژه ای در تهران اجرا نشد و هیچ تصمیمی در این شهر گرفته نشد الا اینکه اندیشمندان آن حوزه و متخصصان پشت کار بودند و آن ها تصمیم سازی کردند و هیچگاه ما از این تصمیم سازی آسیب ندیدیم، هر چه بود منفعت بود. شاید منفعت کم یا زیاد شده باشد. قالیباف تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم کشور استقلال ماست. انقلاب عظیم اسلامی یکی از برکاتش برای ما استقلال و آزادی بود. موفقیتی در عرصه سیاسی به دست آورده ایم، اما برای تداوم انقلاب موظف به راهی هستیم که علم و تجربه ما را به آن رهنمون می کند. وی با اشاره به اهميت استقلال كشور تاکید کرد: جامعه ای می تواند استقلال خود را حفظ کند که مولد باشد. اگر نتواند مولد باشد دیر یا زود استقلال خود را از دست خواهد داد. جامعه باید تولید ثروت، معرفت و منزلت کند و هر کدام که به آن بی توجهی شود یا یک جانبه نگری شود، جامعه رشد متعادل نخواهد داشت. جامعه همزمان نیازمند توسعه اقتصادی، سیاسی، عدالت و آزادی است قاليباف همچنين در ادامه افزود: اگر روند گذشته را ببینیم مشاهده می کنیم مدیران و سیاسیون بعضا به یک موضوع توجه کرده اند و آن توسعه سیاسی و یا بعضا توسعه اقتصادی و یا عدالت و آزادی بوده است، در حالی که جامعه به صورت هم زمان نیازمند همه آنهاست و هر کدام که نباشد نقش مولد بودن قدرت و توان ملی از دست می رود. این عوامل همه بر هم دخیل هستند و نمی توان یکی را فدای دیگری کرد. قالیباف با طرح این سوال‌ها که تولید ثروت، قدرت، منزلت و معرفت در کجا محقق می‌شود؟ گفت: آیا در معادن نفت و گاز ما یا زمین های کشاورزی و یا در موقعیت هایی که امکانات مادی داریم چنین تولیدی محقق می شود؟ خیر! موقعیت حساس جغرافیایی آن جایی است که مردم زندگی می کنند، یعنی مراکز جمعیتی. البته نه صرفا از بعد مکانی بلکه از این بعد که منابع انسانی مهم ترین تاثیر را در این عرصه ها دارند. او اضافه کرد: مهمترین سرمایه ما نفت وگاز ما نیست، سرمایه انسانی ماست. اگر توانستیم در شهرداری تهران توفیق خدمت داشته باشیم، اگر امروز همه احساس می کنند که در اين شهر اتفاقی افتاده، دلیلش این نیست که ما به اقتصاد توجه کرده باشیم، بلکه ما به انسان ها توجه کردیم، ثروت و معرفت و منزلت را آنها ایجاد کردند و شهر و مدیرانش را در مسیر درست قرار دادند. شهردار تهران با اشاره به اینکه در شهرداری یک بودجه نقدی و یک بودجه غیرنقدی وجود دارد گفت: انتهای سال 84 که 6 ماه از آن را بنده مدیریت کردم بودجه نقدی شهرداری تهران 996 یا 998 میلیارد تومان بود و در حوزه غیرنقدی نیز حدود 1500 میلیارد تومان بوده است، یعنی مجموعا حدود 2300 تا 2500 میلیارد تومان و اینکه اعداد و ارقام دقیق نیست به این خاطر است که یکی از اشکالات این بود که ثبت عدد و رقم به درستی انجام نمی شد و انضباط مالی وجود نداشت، اما در پایان سال 91 حدود 12 هزار میلیارد تومان بودجه نقدی و غیرنقدی در شهرداری تهران بوده است. قالیباف در ادامه همایش «اقتصاد و تاثیر آن بر مدیریت شهری» تاکید کرد: شهرداری ها نیز از این اقتصاد نفتی برخوردار بودند، چرا که در طول 50 سال گذشته متوسط کمک دولت به شهرداری تهران - حتی تا پایان سال 84 - بین 30 تا 32 درصد کل بودجه شهرداری ها بوده است. اما در سال 91 سهم دولت به کمتر از 5 درصد رسید. این به معنای آن است که شهرداری ها در حوزه اقتصادی از اقتصاد نفتی نیز جدا شده اند اما به دلیل وجود سیستم در شهرداری تهران، رشد مدیریت شهری ادامه پیدا کرد. همچنین تحریم ها و مشکلات اقتصادی نیز اضافه شد و تورم به وجود آمد. تورم شامل پروژه های شهرداری تهران هم می شد. میلگرد را حدودا کیلویی 900 تومان می خریدیم و ناگهان این میلگرد به بیش از 2000 تومان رسید. هزینه ها تقریبا به 3 برابر افزایش پیدا کرد اما در شهر تهران هیچ پروژه ای را ندیدید که تعطیل شود، حتی پروژه ای کند هم نشد، نه تنها پروژه های ما کند نشد، بلکه شتاب کاری هم بیشتر شد و هم اکنون پروژه هایی در تهران هستند که به صورت 3 شیفته برای تکمیل شدنشان کار می‌شود. در کنار این، پروژه هایی همچون پل صدر در تهران وجود دارد که نماد تولید دانش فنی و تولید ملی به شمار می رود. در این پروژه در طول یک هفته 8 دهانه پل ساخته می شود که هر دهانه بیش از 35 متر با عرض 22 متر است. در عین حال ترافیک نیز از زیر این سازه بزرگ در حال ساخت، عبور می کند. قالیباف تاکید کرد: اقتصاد حتما بر همه ابعاد کشور تاثیر دارد. تاثیر اقتصاد تنها بر حوزه اقتصاد شهری نیست، اما آنچه بیش از همه تاثیرگذار است و می تواند اقتصاد را اصلاح کند ، توجه به منابع و ظرفیت های انسانی است. ظرفیت انسانی مهمترین آورده ما برای مولد کردن کشور است. اگر امروز در کشور آسیبی را می بینیم، به دلیل سوء مدیریت و بی توجهی به منابع انسانی است. باید به این توجه کنیم که چه کسی تولید علم می کند و سپس این علم را پیاده سازی خواهد کرد؟طبیعتا انسان ها و مدیران در این زمینه تصمیم گیری می کنند. در اینجاست که اگر مدیرانی ضعیف بر مسند کار قرار گیرند ظرفیت ها از دست خواهد رفت و ملت ما نمونه های آن را این روزها و این ماه ها می بیند. محمد باقر قالیباف ادامه داد: نفت دراوایل دهه 80 با قیمت 12 دلار به فروش می رفت، اما در اواخر دهه 80 فروش نفت 120 دلاری را داشتیم، این به معنای آن است که درآمد ما 5-6 برابر افزایش یافته. اما با وجود این افزایش درآمد در حوزه اقتصاد اتفاقی نیفتاده واگر اتفاقی افتاده نکات منفی آن بیشتر از نکات مثبت بوده است. البته بر این اعتقادم که وقتی از منابع انسانی سخن می گوییم در یک نقطه باید به طور خاص به آن توجه داشت و در یک نقطه به صورت عمومی. در زمینه توجه خاص به منابع انسانی این محیط دانشگاه ها ، اندیشمندان و نخبگان هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. امروز استقلالی که باید در دانشگاه ها و محیط علمی وجود داشته باشد ضعیف است و همچنین نخبگان و دانشگاهیان در متن مسائل تصمیم گیری و تصمیم سازی به منظور اداره کشور نیستند. گاهی اساسا نخبگان ما در تصمیم سازی ها به بازی گرفته نمی شوند و در برخی اوقات که فرصت فراهم می شود، شکاف عمیق بین حوزه اجرا و حوزه نظری مانع از دستیابی به این هدف می‌شود. قالیباف ادامه داد: امروز وقتی یک مدیر دانشگاهی می‌خواهد فاصله بین حوزه اجرایی و حوزه نظری کم شود ، سیستم بوروکراسی فرصت را از او می گیرد. هر کجا این فاصله حذف شده همه پروژه ها به سرعت شکل گرفته و پیش رفته است. در برخی دانشکده ها و بخش های فنی که این اتفاق افتاده، هم دانشگاه ها و مدیریت فنی رشد کرده اند و هم بخش های صنعتی از این خدمات استفاده کرده اند. در این شرایط مردم باید حس کنند خودشان در تصمیم گیری ها اثرگذار هستند و نقش داشته‌اند. به تعبیری مردم در جامعه مشارکت معنی دار داشته باشند و احساس کنند حضور آن ها اثر می گذارد. قالیباف تاکید کرد: از سوی دیگر، مردم باید اعتماد پیدا کنند. فکر نمی کنم برای یک کشور، مدیریت شهری و هر حوزه کاری دیگری سرمایه اجتماعی بزرگتری از اعتماد عمومی وجود داشته باشد. خسارتی نیز بزرگتر از آن نیست که اعتماد عمومی گرفته شود. اگر خدشه ای بر اعتماد وارد شود دیگر هیچ رفتاری نمی توان داشت. برای یک حرکت رو به جلو و پیشرفت نیازمند این هستیم تا به منابع انسانی و اعتماد عمومی توجه کنیم. در این شرایط به نظر می رسد اتفاق بزرگی می افتد و دیگر معضلی به نام اقتصاد، گرانی، بیکاری و اشتغال وجود نخواهد داشت. در مدیریت شهری انسان را محور اقدامات قرار دادیم شهردار تهران یادآور شد: ما در مدیریت شهری به دلیل اینکه با این نگاه و رویکرد فرهنگی و اجتماعی به موضوعات نگاه کرده ایم و انسان را محور اقدامات خود قرار دادیم، توانستم بخش قابل توجهی از چالش ها را حل کنم و سایر چالش ها نیز قابل حل است. از این رو می گوییم تهران در مسیر پیشرفت و عدالت قرار گرفته است. مردم تعریف عدالت را از شهردار نشنیده اند بلکه عدالت را در زندگی خود دیده اند. امروز یک فرد حاشیه نشین می فهمد منطقه خودش روز به روز در حال پیشرفت است، لازم نیست فلسفه عدالت را به او بگوییم. امروز فردی که در یک بافت فرسوده و در فضایی 40 متری زندگی می کند می فهمد وقتی می خواهد بافت فرسوده خود را نوسازی کند، شهرداری هیچ پولی بابت عوارض از او نمی گیرد.می فهمد که اگر بچه او ظرفیت درس خواندن داشته باشد ، شهرداری برایش کتابخانه شبانه روزی راه اندازی کرده که می تواند بدون هیچ پرداختی در آن درس بخواند و بدون هیچ تنشی مسیر علمی خود را دنبال کند. امروز یک شهروند تهرانی احساس می کند جامعه در این مسیر حرکت کرده است. قالیباف ادامه داد: امروز هستند خانواده هایی در آن پدر به صورت 2 شیفته و مادر به صورت یک شیفته کار می کند، اما باز هم نمی توانند زندگی خود را اداره کنند. در این شرایط یک زن سرپرست خانوار با وجود چند فرزند چگونه می خواهد زندگی خود را اداره کند؟ اما این زن سرپرست خانوار حس می کند مدیریت شهری در کنارش قرار دارد و به سمت توانمندسازی او حرکت کرده و او را به قابلیت‌هایی رسانده است.هم اکنون حداقل جمعیت 10 هزار خانواری تحت پوشش ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در شهرداری تهران هستند. وی با تاکید بر ضرورت جلب اعتماد تمامی اقشار و آحاد مردم مردم گفت: در کردستان جوانان و مردم احساس می کنند که یک نوع بی اعتمادی وجود دارد. یک جوان احساس می کند به محض آنکه بگوید اهل این قومیت هستم و مذهبم این است، بسیاری از فرصت ها را از دست می دهد و این واقعیت تلخی است. آیا با این وضعیت می خواهیم تحول ایجاد کنیم؟ حالا هر چقدر هم پول به این منطقه تزریق کنید، مشکل اعتماد جوانان از بین نمی‌رود. فرصتها برابرند و از قضا عدالت اجتماعی مهمتر از عدالت اقتصادی است. اگر یک جوان این ظرفیت را دارد و می تواند در جامعه بروز و ظهور کند، مهم است که شرایط استفاده از ظرفیت ها را برای او فراهم کنیم. وی افزود:امروز از هر کسی سوال کنید می گویند چالش ما مسائل اقتصادی و موضوعات مربوط به معیشت ، زندگی، خانه و درمان مردم است . به حوزه درمانی مردم که نگاه کنیم، شاهد هستیم که 65درصد هزینه ها باید از سوی فرد پرداخت شود و 35 درصد را دولت تامین می کند . این در حالی است که این رقم ها باید جابه جا شوند. باید 65درصد از هزینه ها را دولت تقبل کرده و 35درصد را مردم پرداخت کنند. این موارد از چالش های پیش روست، ولی ما می گوییم راه حل چالش های اقتصادی دستورالعمل اقتصادی نیست. بنده معتقدم اگر موضوع اعتماد حل و به ظرفیت ها توجه شود، مشکلات نیز حل خواهد شد. سیاست زدگی در بخش های مختلف حاکم است و قانون اساسی به عنوان میثاق عمومی ما به فراموشی سپرده می شود. از این رو می گوییم اگر پول هم به مردم بدهید مشکل مردم با پول حل نمی شود. اگر از یک جوان در کردستان سوال کنید برای شما مهم این است که مسئولان توانمندی‌های شما را ببینند یا پول به استانتان تزریق کنند؟ حتما پاسخ می‌دهند مهم این است که ما را ببینند. در این صورت حرکت و پیشرفت آغاز و نابسمانی ها حل و فصل می شود. شهردار تهران با اشاره به ویژگی های پایتخت گفت: تهران، ایران کوچک است. در شهرداری تهران هم در میان مدیران ارشد و هم در میان مدیران میانی و هم در میان کارگران ساده، بخشی را مردمان واهالی کردستان تشکیل می دهند. وقتی به مدیریت شهری نگاه می کنم باید همه سطوح را در آنجا ببینم چرا که مدیریت سیستمی دارم و مدیران ارشد ، میانی و کارگران را رصد می کنم. باورکنید روزی که تصمیم گرفتم یکی از مدیران ارشد شهرداری را منصوب کنم. تا آن روز در ذهن من نبود که این فرد متعلق به کجاست. وقتی کارنامه و سابقه کاری او را دیدم، مشاهده کردم که مدیر قابلی است اما بلافاصله مشاهده کردم که به من تلفن و زنگ می زدند که فلان فرد برای فلان نقطه است. من پاسخ دادم چه ایرادی دارد؟ آیا این فرد سواد ندارد؟مدیر نیست؟ اهل کار نیست؟ اشکال فقط به نگاه بسته شما مربوط است. من آن تصمیم را گرفتم و این فرد را جایگزین یکی از افرادی کردم که سابقه آشنایی ما به بیش از 30 سال می رسید، اما همه دیدند که این فرد چقدر خوب مدیریت کرد . این در حالی است که او را بیش از 14 ماه نبود که می شناختم. قالیباف در ادامه تصریح کرد : از دوران دبیرستان ما می گفتند ایران کشوری در حال توسعه است، حالا نزدیک به 5 دهه از آن روزها می گذرد و باز هم می گوییم که ایران کشوری در حال توسعه است! ما می خواهیم بگوییم توسعه یافته هستیم. توسعه یافتگی یعنی به قانون احترام بگذاریم، فضا را باز کنیم و فرصت ها را برابر کنیم. در شهرداری نیز همین نگاه را دنبال کردم و وقتی در نیروی انتظامی توفیق خدمت داشتم، با همین رویه پیش رفتیم. زمانی که در نیروی انتظامی بودم، به کردستان آمدم و در اینجا گفتیم هدف ما برقراری امنیت عمومی است. شرط عقل، دین و انصاف است که کاری کم هزینه و راحت تر انجام شود. به همین دلیل در یکی از شهرهای کردستان یک فرمانده را گذاشتم که هم کرد بود و هم اهل سنت. در قبل و بعد از دوران فرماندهی وی اوضاع آن شهر را رصد کردم و مشاهده کردم که هیچ زمانی موفق تر از دوران فرماندهی او وجود نداشته باشد. اگرچنین نگاهی در انتصاب مدیران نباشد، به خودمان و کشور ظلم کرده ایم. قالیباف ادامه داد: مهمترین سرمایه ما منابع نفت و گاز نیست بلکه مهمتر از آن منابع انسانی، اعتماد مردم و مشارکت مردم در همه عرصه هاست. اگر اقتصاد می خواهد مقاومتی شود قبل از هر چیز باید سایه دولت از اقتصاد برداشته شود. تا زمانی که سایه دولت بر اقتصاد سنگینی می کند چه معنایی دارد بگوییم که اقتصاد را چگونه باید دنبال کنیم؟ در ادامه تعدادی از دانشجویان سوالات خود را به صورت مکتوب ارائه کردند که قالیباف به پرسش دانشجویان پاسخ گفت. وی درباره برنامه خود برای اداره کشور تاکید کرد: بنده با همکاری نخبگان جامعه توفیق داشتیم تا در طول چند سال گذشته برنامه ای را تنظیم کنیم . این برنامه مدون، عملیاتی و اجرایی است و تحت عنوان پیشرفت و عدالت ارائه شده است. برنامه با همکاری بیش از 250 نفر از اقشار مختلف تنظیم شده و از آن پرده برداری شد. این برنامه در 24 سرفصل مختلف در زمینه های اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، محیط زیست، ایثارگران، زنان، جوانان، کشاورزی، روستایی و ... تنظیم شده و دوستان می توانند نقطه نظرات خود را درباره آن بدهند. در عین حال افتخار داریم که برنامه استانی را برای هر استان تنظیم کنیم. به همین منظور برای همه استان‌ها برنامه تنظیم شده است از همین جا مردم کردستان می توانند ببینند چالش ها و فرصت های پیش روی کردستان چیست؟ قالیباف افزود: در زمینه تدوین برنامه های استانی سعی کرده ایم از همه ظرفیت ها استفاده کنیم و منتظر نقطه نظرات شما هستیم . قالیباف همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره چالش های پیش روی کشور عنوان کرد یکی از چالش ها و اشکالات مدیریت متمرکز و سیستم های اداری - اجرایی متمرکز است. در هر کجا که می خواهیم کاری انجام دهیم باید در تهران تصمیم گیری شود این در حالی است که در هیچ کجای دنیا این کار را نمی کنند. در همین زمینه کتابی تحت عنوان حکومت های محلی که موضوع پایان نامه بنده در سال 79 بود، منتشر شده است. البته این کتاب 3 جلد است ، یک جلد آن چاپ شده و 2 جلد دیگر آن نیز آماده چاپ است. در موضوع ژئوپولتیک که پایه سیاست خارجی و دولت های محلی بر اساس توزیع فضا قدرت است. وی در پایان تاکید کرد :از برنامه های قطعی ما آن است که ساختار متمرکز اداری و اجرایی را به ساختاری نیمه متمرکز تبدیل کنیم تا تصمیماتی که جنبه تصدی گری دارد، هر چقدر بزرگ باشند در استان ها دنبال شود. در عین حال که این سیستم را در شهرداری تهران نیز دنبال کرده ایم.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها