رمز پيشتازي گفتمان جهادي

کد خبر: 267129

محمد علی پورمختار : مناظره‌ها با همه فراز و فرودهايش برگزار شد و با يد از صدا و سیمای جمهوری اسلامی به خاطر فراهم كردن چنین فرصتی تقدیر و تشكر كرد. برگزاري مناظره ديروز با محوريت مسائل سياست داخلي و خارجي اوج اين مناظره‌ها بود و الان نوبت مردم است كه با شنيدن ديدگاه‌هاي مختلف مي‌بايستي در روز 24 خرداد دست به انتخابي بزرگ زده و سكان رياست‌جمهوري را به كانديداي اصلح بسپارند. نكته‌ای كه باید از مجموع مناظره‌ها در نظر داشت و در جریان مناظره‌ها خودش را نشان داد وجود برخی دیدگاه‌های افراطی بود كه به نوعی خارج از نگاه‌های واقع‌بینانه به مسائل داخلی و خارجی و بخصوص نیازهای واقعی مردم در حوزه مسائل اقتصادی و رفع مشكلات آنها بود.

از طرف دیگر در مقابل،دیدگاه‌های واقع بینانه ای مطرح شد كه به دور از شعارزدگی تلاش می‌كرد با تمركز بر واقع بینی از دادن وعده‌هایی كه قابلیت تحقق ندارد اجتناب كند زیرا دادن چنین وعده‌هایی منجر به بی اعتمادی مردم می‌شود.به نظر مي‌رسد بین گفتمان‌های مطرح شده در این سه مناظره چنین گفتمانی نزدیك‌ترین و بهترین گفتمانی بود كه مردم آن را می‌پسندند، گفتمانی كه مبتنی بر مدیریت جهادی است و از هرگونه وعده و وعید غير عملي پرهیز می‌كند.

فارغ از نگاه شخصی كه به دكترقالیباف دارم معتقد هستم گفتمان مديريت جهادي با توجه به نگاه عملگرایانه و شعارهای مبتنی بر نیازهای كشور می‌تواند كارگشا باشد ضمن اینكه می‌دانیم مدت زمان ریاست جمهوری بسیار كوتاه است و برای رسیدن به مرحله عمل زمان كافی وجود ندارد اما گفتمان جهادی به خاطر پرهیز از شعارزدگی و به خاطر روحیه ای كه دارد می‌تواند به سرعت مسائل را بشناسد و برای حل آن اقدام كند. این نوع گفتمان برخلاف گفتمان‌هایی است كه مبنای كار خود را بر اساس طرح موضوعات یا صحبت‌هایی قرار می‌دهند كه بیشتر به فضای كتابخانه ای و سخنرانی و مباحثات علمی نزدیك است.در حالی‌كه در گفتمان جهادی روش اجرا بر مبنای استفاده از تجربیات گذشته است. نكته دیگری كه در جریان مناظره‌ها خود را نشان داد نوعی سیاست‌زدگی بود كه در صحبت‌های برخی از كاندیداها موج می‌زد.در این میان طرح مجدد مسائلی كه مبتنی بر سیاست‌زدگی این افراد بود با وجودی‌كه خودشان به انحای مختلف در ایامی كه مسئولیت داشتند یا برخی با وجودی‌كه هنوز در مسئولیت هستند به این سیاست زدگی مبتلا هستند.

باید توجه داشت مردم سیاست زدگی مطرح شده در صحبت‌های اینگونه كاندیداها را نمی پسندند و با هوشیاری تمام و با توجه به پیشینه كاری این گروه‌ها تشخیص می‌دهند شعار چه گروهی منجر به عمل می‌شود.به نظر می‌رسد باید گفتمان و حركت دولت آینده را از سیاست زدگی خارج كرد. يقينا گفتمان مبتني بر مديريت جهادي مي‌تواند اين ماموريت را به نحو احسن به سرانجام برساند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها