اعتراف خاص مرکل

کد خبر: 327098
اعتراف خاص مرکل
ایران هسته ای:

صدر اعظم آلمان گفته است اروپا و امریکا تصمیم «تصمیم گرفته اند» ایران غنی سازی داشته باشد.

آنگلا مرکل که به همراه کابینه خود در سرزمین های اشغالی به سر می برد گفته است هدف اصلی غرب اکنون این است که برنامه غنی سازی ایران کوچک شود ولی غنی سازی در هر حال انجام خواهد شد.

این نخستین بار است که بلند پایه ترین مقام یک کشور غربی صراحتا می گوید غرب درباره مسئله غنی سازی در ایران جمع بندی جدیدی کرده و تصمیم گرفته است که ایران غنی سازی داشته باشد.

مقام های امریکایی عموما به این دلیل ملاحظات داخلی در این باره به صراحت صحبت نکرده و آن را به نتیجه نهایی مذاکرات موکول کرده اند.

البته روشن نیست که مرکل درباره وضعیت فعلی برنامه هسته ای ایران سخن گفته یا اینکه سخن وی ناظر به وضعیت برنامه هسته ای ایران در طول گام نهایی و پس از آن است.

توافق ژنو که روز 3 آذر میان ایران و 1+5 امضا شد می گوید ایران یک برنامه محدود و به شدت تحت کنترل غنی سازی در گام نهایی خواهد داشت و پس از آن با برنامه هسته ای ایران همانند برنامه هسته ای بقیه اعضای ان پی تی برخورد می شود اما در این توافق روشن نشده است که ایران پس از گام نهایی همچنان برنامه غنی سازی در اختیار خواهد داشت و محدودیت های اعمال شده بر برنامه غنی سازی ایران در طول گام نهایی برداشته می شود یا نه.

احتمال دارد بتوان سخن مرکل را به عنوان پاسخی برای این مسئله در نظر گرفت.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به سخنان مرکل گفته است این دیدگاه را اشتباه می داند و و کشورهای عرب خاورمیانه هم با او همراه هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها