بزرگترین‌کشتار تاریخ+تصاویر

کد خبر: 360702

ابنا ـ سازمان دیده‌بان حقوق بشر در طی بیانیه‌ای اعلام کرد، کشتار تظاهرات تحصن کنندگان در میدان رابعة العدویة به تاریخ ۱۴ آگوست ۲۰۱۳، بزرگ‌ترین عملیات قتل عام تظاهر کنندگان در یک روز محسوب می‌شود و از این حیث در طول تاریخ بی‌سابقه است.

در این گزارش ۱۹۵ صفحه‌ای که همزمان با نزدیک شدن به سالگرد کشتار میدان رابعة العدویة تنظیم شده، تمامی جزئیات حادثه آمده است. حادثه‌ای که بیش از ۱۱۵۰ کشته بر جای گذاشت.

در گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر همچنین تصاویر حضور مردم در میدان رابعة العدویه آمده و گفته شده است: نزدیک به ۸۵ هزار نفر که در میان‌ آن‌ها زنان و کودکان نیز دیده می‌شد در این میدان تحصن کرده بودند.

دولت مصر در نخستین واکنش به این گزارش اعلام کرد این گزارش جانبدارانه است و بر پایه اظهارات شاهدانی نا‌شناس تهیه شده است و نه اطلاعات به دست آمده از منابع بی‌طرف.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است در پاکسازی تحصن طرفداران اخوان المسلمین در میدان رابعه العدویه قاهره دست‌کم ۱۱۰۰ نفر کشته شدند. در این گزارش همچنین این حمله به قتل عام تظاهرکنندگان در میدان تیان‌آنمن چین در سال ۱۹۸۹ تشبیه شده است.

«کنت روت» مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر در نیویورک در بیانیه‌ای در ارتباط با انتشار این گزارش اعلام کرد نیروهای امنیتی مصر در میدان رابعه العدویه یکی از بزرگ‌ترین کشتار تظاهرکنندگان را در جهان در یک روز، در تاریخ معاصر انجام دادند.

مقامات مصر که اخوان المسلمین را یک گروه تروریستی می‌نامند بار‌ها گفته‌اند برخی تظاهرکنندگان مسلح بودند و به طرف نیروهای پلیس و سربازان تیراندازی کردند. وزارت کشور مصر اعلام کرد در خشونت‌های سراسر مصر در تاریخ ۱۴ اوت ۶۲ نیروی امنیتی این کشور کشته شدند.

یک سال پس از آغاز به کار «محمد مرسی» میلیون‌ها نفر در اعتراضات علیه او شرکت کردند. این اعتراضات باعث شد «عبدالفتاح السیسی» که در آن زمان فرمانده ارتش مصر بود، مرسی را در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۳ از قدرت برکنار کند.

اخوان المسلمین در واکنش به این تحولات ساکن ننشست و یک ماه پس از برکناری مرسی، تحصن اعتراض آمیز حامیان این جنبش در میدان رابعه العدویه همچنان پرجمعیت‌تر می‌شد. روحانیون شاخص و دیگر چهره‌های مهم اخوان المسلمین در سخنرانی‌های هر روزه خود خطاب به معترضان اعلام می‌کردند این تحصن تا زمانی که مرسی به قدرت باز نگردد ادامه خواهد داشت.

پس از تشدید تنش‌ها، مقامات امنیتی مصر اعلام کردند تحصن در میدان رابعه العدویه به یک تهدید تبدیل شده است که باید آن را از بین برد. بنا بر اعلام آن‌ها، "تروریست‌ها" نیز در میان معترضان حضور داشتند. گروه‌های حامی حقوق بشر تایید کردند در میان معترضان عده اندکی حضور داشتند که به سلاح‌های اتوماتیک مسلح بودند.

مواضع سرسختانه دو طرف باعث شد تلاش‌های چهار میانجی - «رابرت برنز» از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، «برنادینو لئون» فرستاده اتحادیه اروپا، دیپلمات‌های قطر به عنوان متحد اخوان المسلمین و دیپلمات‌های امارات عربی متحده به عنوان متحد نظامیان مصر- برای پایان دادن به این بحران به نتیجه‌ای نرسد.

میانجی‌های بین المللی سپس پیشنهاد دیگری مطرح کردند مبنی بر اینکه دولت مصر زندانیان اخوان المسلمین را آزاد کند و معترضان در پاسخ، شمار تحصن کنندگان را در میدان رابعه کاهش دهند. اما هر دو طرف خواهان آن شدند تا طرف دیگر آغاز کننده باشد.

یک پرسش کلیدی در خصوص حمله به معترضان میدان رابعه آن است که نخستین گلوله را چه کسی شلیک کرد؟ مقامات امنیتی مصر در این باره اعلام می‌کنند نیروهای امنیتی حمله خود را پس از آن آغاز کردند که یک نیروی پلیس به ضرب گلوله معترضان کشته شد. این در حالی است که نسخه ارائه شده توسط معترضان، عکس این قضیه است.

بحران میدان رابعه در اندک زمانی بعد ملی به خود گرفت و اسلام گرایان افراطی (اخوانی ها و سلفی ها) در شهرهای مختلف مصر به پاسگاه‌های پلیس و کلیسا‌ها حمله ور شدند.

در ‌‌نهایت دولت مصر رقم کشته شدگان در این حادثه را ۶۲۴ نفر اعلام کرد. این در حالی است که مقامات اخوان المسلمین اعلام کردند مستنداتی در اختیار دارند که ثابت می‌کند در این حمله ۲۵۰۰ نفر کشته شدند. گروه‌های مستقل حامی حقوق بشر نیز این آمار را حدود ۱۱۰۰ نفر اعلام کردند.

.................

پایان پیام/

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها