بازی‌های که ربطی به هویت ایرانی ندارد/ چگونه کودکان ما را دیگران تربیت می‌کنند؟ +تصاویر

کد خبر: 389499

روزگاری تمام تفریح مان این بود که با بچه محله هایمان بازی کنیم، دنبال بازی، قایم باشک، گل کوچک، لی لی و... . وقتی به خانه بر می گشتیم سر تا پایمان خاکی بود و بوی عرق تمام تن مان را پر می کرد. دیگر توان حرف زدن هم نداشتیم. خستگی تمام بدنمان را می گرفت. سال ها گذشت...

بازی‌های که ربطی به هویت ایرانی ندارد/ چگونه کودکان ما را دیگران تربیت می‌کنند؟ +تصاویر
سرویس اجتماعی فردا: روزگاری تمام تفریح مان این بود که با بچه های محله مان بازی کنیم، دنبال بازی، قایم باشک، گل کوچک، لی لی و... . وقتی به خانه بر می گشتیم سر تا پایمان خاکی بود و بوی عرق تمام تن مان را پر می کرد. دیگر توان حرف زدن هم نداشتیم و خستگی تمام بدنمان را می گرفت. سال ها گذشت، تحرک و بازی های محله ای بچه ها کمتر و کمتر شد. دیگر از گل کوچک و قایم باشک بازی خبری نشد. در هر خانه ای که نگاه می کردید، رایانه پیدا می شد. طوری که بچه ها به جای خرید توپ فوتبال و کارت های بازی، به سمت خرید سی دی های بازی های کامپیوتری رفتند. به جای دویدن در کوچه، فقط روی صندلی و پشت میزهای کامپیوتر نشستند و دیگر به جای شنیدن صدای بچه ها در کوچه صدای بازی های کامپیوتری از باند رایانه خانه ها شنیده شد. چندین سال است که بازی‌ های رایانه ای دغدغه جامعه ما شده است. بازی هایی که باعث می شود کودکان و جوانان ما، ساعت ها در مقابل صفحه نمایشگر میخکوب شوند و در عالم خیالات فرو روند. اثرات مخرب این بازی ها به حدی زیاد است که گاهی خسارات جبران ناپذیری را بر ذهن کودکان می گذارد. انجام بازی های رایانه ای طی ساعات طولانی، سبب آسیب ‌های جسمانی فراوانی مثل: فشارهای عصبی، سردرد، چشم درد، چاقی، کمر درد، دردهای مفصلی، کم خوابی و بی خوابی، اختلال در اشتها و خارج شدن ستون فقرات از حالت طبیعی و ... خواهد شد. بازی­ های رایانه ای مخربی که در اروپا و آمریکا برای کاربران کمتر از 18 سال ممنوع اعلام شده اما متاسفانه در کشور ما کاربران کودک نیز از این بازی‌ ها استفاده می‌ کنند. آسیب های اخلاقی، پرخاشگری و از بین بردن رابطه فکری و عاطفی فرزندان و والدین از دیگر آسیب های بازی های رایانه ای است که کودکان را تهدید می کند، همچنین برخی از کارشناسان معتقدند تماس بیش از حد با بازی های رایانه ای موجب اعتیاد کودکان به اینگونه بازی ها می شود. سالانه ۵۰ میلیون نسخه بازی خارجی در ایران به فروش می ‌رسد. سهم بازی ‌های‌ رایانه ‌ای‌ خارجی در بازار ایران ۹۰ درصد و سهم بازی‌ های‌ رایانه ‌ای‌ تولید داخل در بازار داخلی تنها ۱۰ درصد است! لازم به ذکر است که ۴۶ درصد پهنای باند و ترافیک اینترنتی دنیا به بازی ‌های‌ رایانه ‌ای‌ اختصاص دارد! بازی رایانه ای The bully القا کننده فساد در مدرسه بازی های رایانه ای که تنها جنبه سرگرمی دارند، سبب ناهنجاری اخلاقی جوانان می شود. نمونه ای از این بازی های ناهنجار که طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است The bully است. بازی داستان The bully مربوط به پسربچه ای است که مادر و ناپدری او تصمیم می گیرند که او را به یک مدرسه شبانه روزی بفرستند . مخاطب در این بازی با چند نفر دوست می شود. پسربچه های بزرگتر از خود را کتک می زند و زمانی که از کوچکترها دفاع می کند از آنها پول، تیرکمان، اسکیت و ... می گیرد! گاهی از کمد لباس دیگران دزدی می کند! و ... در طی مراحل این بازی شوخی های خنده دار طراحی شده که باعث جذب کاربران زیادی شده است اما روند بازی در آن باعث ترویج فساد در مدرسه می شود در ضمیر ناخودآگاه بازیکن رویه خشونت در مدرسه را القا می کند.
بازی رایانه ای (Grand Theft Auto (GTA، ترویج سرقت خودرو مجموعه بازی رایانه ای GTA، که در 6 نسخه وارد بازار شد، از دیگر بازی هایی است که باعث تخریب ذهن بازیکن می شود. این بازی یکی دیگر از پرطرفدارترین بازی های رایانه ای که در کشور ما مورد استفاده بسیاری از کودکان قرار گرفته است. در این بازی کاربر برای گذراندن مراحل بازی باید اقدام به ضرب و شتم نیروهای پلیس کند! او خودرو سرقت می کند، مردم عادی رهگذر در خیابان مانند زنان، افراد مسن را مورد ضرب و شتم قرار می دهد و اقدام به سرقت پولهای آنها می نماید! در بازی GTA نوع پوشش زنان نامتعارف است و روابط نامشروع خلاف فرهنگ اسلامی ایران در آن وجود دارد.
بازی یارانه ای Call of Duty، ترویج کشتار انسان ها همچنین بازی Call of Duty ، مثال دیگری از بازی های رایانه ای است که خشونت و کشتار با تفنگ سوژه اصلی آن است. این بازی هر ساله میلیون ها نسخه می فروشد اما قاعده ای جز کشتار ندارد!
بازی رایانه ای Mortal Kombat، القا کننده خشونت بازی رایانه ای Mortal Kombat طرفداران زیادی را مجذوب خود کرده است. داستان این بازی حول جنگجوهای شائولین است که آنها برای از سر راه برداشتن دشمنان شان وارد نبردی خونین می شوند. کاربران این بازی‌ ها در دراز مدت تحت تاثیر خشونت موجود در این بازی‌ قرار گرفته و انجام رفتارهای خشن برایشان آسان خواهد بود.
نظر یک جامعه شناس درباره تاثیر بازی های رایانه ای مخرب بر کودکان دکتر امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص تاثیرات بازی های رایانه ای مخرب بر کودکان به خبرنگار «فردا» می گوید: بازی های رایانه ای علاوه بر این که کودکان را پرخاشگر، آشوب گر و جنگجو بار می آورد، تهدیدی برای شادابی، شور و شوق جوانی آنهاست. قرائی مقدم عنوان کرد: امروزه روابط خانوادگی موزائیکی شده است، افراد در درون یک خانواده مانند یک موزائیک در کنار هم قرار گرفته اند، طوری که با هم هستند اما بی روح هستند. وی ادامه داد: دیگر ما شاهد سر یک سفره نشستن افراد نیستیم. هر کس غذای خود را در اتاق خود و پشت میز کامپیوتر می خورد همین موضوع باعث شده تا اعضای یک خانواده دیگر همدیگر را درک نکنند و شکاف و فاصله سنی در بین آنها عمیق تر شود. قرائی مقدم ضمن تاکید بر اینکه خانواده حتما سر یک سفره غذا بخورند، تصریح کرد: والدین تاثیر زیادی بر تربیت فرهنگی کودکان خود دارند و با الگو شدن برای فرزندانشان می توانند آنها را از این قبیل بازی های رایانه ای بازدارند. این جامعه شناس ادامه داد: برخی مخاطبان بازی های رایانه ای به نوعی از اعتیاد می رسند که سبب از بین رفتن احساسات معنوی درون خانودگی خود می شوند و همین موضوع به سطح جامعه تعمیم داده خواهد شد تا جایی که دیگر هیچ کس نسبت به دیگری احساس مسئولیت نمی کند. قرائی مقدم در پایان تاکید کرد: والدین هرگز کودکان را منع به بازی های رایانه ای نکنند، بلکه با منطق با آنها صحبت کنند و عواقب بد اینگونه بازی های رایانه ای را برایشان توضیح دهند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها