آخر هفته کجا برویم؟ چه بخوانیم؟ از ته خیار تا میهمانی و روایت مهاجرت

کد خبر: 402014

پایگاه خبری-تحلیلی فردا، در نظر دارد در پایان هرهفته بسته پیشنهادی فرهنگی و تفریحی را برای مخاطبان خود تهیه کند. نظرات و پیشنهادات خود را برای ما بفرستید. اولین پینشهادهای ما از امامزادگان پنج‌تن تا مجله روایت و میهان داریم تا ته خیار را شامل می‌شود!

آخر هفته کجا برویم؟ چه بخوانیم؟ از ته خیار تا میهمانی و روایت مهاجرت
پایگاه خبری-تحلیلی فردا، در نظر دارد در پایان هرهفته بسته پیشنهادی فرهنگی و تفریحی را برای مخاطبان خود تهیه کند. اولین پیشنهادات ما را ببینید و نظرات و پیشنهادات خود را برای ما بفرستید.
زیارت و سیاحت در لویزان
بقعه‌ي متبرکه‌ي امام‌زادگان پنج تن لويزان آرامگاه سه تن از نوادگان امام موسی کاظم علیه السلام (سید حسین، سید سالم، سید ابوطالب)، سید رحیم (از نوادگان امام جعفر صادق علیه السلام) و سید صائم (از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام) است که در محله لویزان در شمال شرقی تهران واقع شده است.
ساختمان بقعه در بالای تپه ای مشرف به جنگل های لویزان قرار گرفته است. همین موقعیت سبب شده در صحن امامزاده چشم انداز های زیبایی از هم جواری جنگل، شهر و کوه های پوشیده از برف شمیران را شاهد باشیم.
بنای قدیمی این امامزاده به شکل چهارگوش با سقف شیروانی بوده که در سال 1376 با بنای فعلی جایگزین گردیده است. داخل امامزاده آینه کاری های زیبایی دارد و نمای بیرونی با کاشیکاری و مقرنس های طلایی زینت یافته است. اگر به زیارت امامزاده پنج تن می روید لذت دقایقی خلوت کردن با شهدا را از دست ندهید. گلزار شهدای لویزان در صحن شمالی امامزاده قرار دارد. قبرستان قدیمی لویزان بخش دیگر مجموعه است که در جنوب امامزاده واقع شده است.
دسترسی: چنانچه قصد دارید با خودروی شخصی به این مکان بروید می توانید از خروجی لویزان در بزرگراه های بابایی (غرب به شرق) و امام علی (جنوب به شمال ) استفاده کنید و تابلو های امام زاده پنج تن را دنبال کنید. امامزاده در خیابان فرشادی قرار دارد. اگر قصد دارید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید خط 9 بی آر تی (شهرک لاله - جوان مرد قصاب ) بهترین گزینه است. ایستگاه شعبانلو دقیقا زیر پل شهدای لویزان قرار دارد و با 15 دقیقه پیاده روی می توانید خود را به امامزاده برسانید. همچنین تاکسی های محلی شما را از ایستگاه شعبانلو تا امامزاذه می رساننذ.
امامزاده پنج تن تنها مکان دیدنی لویزان نیست. پارک جنگلی لویزان در نزدیکی امامزاده، مکان مناسبی است تا در آن دقایقی را دور از هیاهوی شهر بگذرانید. در بالاترین نقطه پارک چشم انداز شهر تهران و کوهپایه های جنوبی البرز در کنار درختان پارک منظره زیبایی را فراهم کرده است. پارک امکانات مناسبی دارد که از آن جمله می توانیم به آلاچیق، بوفه، رستوران، هتل، دستگاه های بدن سازی و مسجد اشاره کنیم. صرف یک وعده ناهار در پارک به همراه خانواده و دوستان در این اسفندماه بهاری خالی از لطف نیست.
دسترسی به پارک از بزرگراه هنگام نیز امکان پذیر است و می توانید از خط اتوبوس رانی میدان رسالت به شهرک شهید محلاتی نیز استفاده کنید.
خواندنی ها
ظرفی پر از خیار!
«ته خیار»، آخرین مجموعه داستان هوشنگ مرادی کرمانی، تقدیم شده است به «پیرمرد چاق، کوچولو و تنهایی که هر شب خواب‌های پاره پاره، سیاه و تلخِ می‌دید و چون بر می‌خاست، می‌نشست، خواب‌ها را می‌دوخت، رنگ می‌زد، شکر می‌زد، کتاب می‌کرد و می‌فروخت»، همان کاری که مرادی کرمانی در ته خیار انجام داده است. این کتاب مجموعه‌ای از 30 داستان است با درون مایه‌هایی از مرگ، پیری، بیماری و تلخی‌هایی که در زندگی ناچار به رو به رو شدن با آنهاییم. اما استاد با طنز خاص خود روی آنها شکر پاشیده است تا به مذاقمان خوش بیاید.
کتاب با داستان «ته خیار» آغاز می شود و پرسشی که برای پیرمرد استاد پیش آمده است. ته خیار کجاست؟ آنچه ما ته خیار نامیده ایم آیا واقعا ته خیار است؟ خیار استعاره ای از زندگی است و از دید مرادی کرمانی ته خیار آنجاست که خیار شکوفه ای خشک شده دارد و تا آنجا توانسته رشد کند و از آن پس متوقف شده است. «می ایستد و دیگر هیچ ، یعنی تمام. پایان زندگی خیار. » ته خیار قسمتی از خیار است که تلخ نیست.
اگر کتاب را در دست دوستی دیدید و چند دقیقه ای فرصت داشتید پیشنهاد ما مطالعه داستان های «ته خیار» ، «کار و بار عروسک ها»، «دهل و لگن» و «همه پیاده می شویم» است. این کتاب را انتشارات معین در 221 صفحه با بهای 12000 تومان روانه کتابفروشی ها کرده است.
شماره سوم مجله روایت
آخرین شماره مجله روایت که در هفته نخست اسفند ماه روی پیشخوان روزنامه فروشی ها قرار گرفت ، پیشنهاد دوم ما در بخش خواندنی هاست.
«آدریمون های سرزمین مگس» روایت اسد مشایخی از سفر به روستای پاکلات و «ورود بدون خروج » به قلم نلی بلی (خبرنگار) از تجربه زیستن 10 روزه خود در یک تیمارستان، از خواندنی های بخش «روایت اول شخص» هستند.
نخستین پرونده این شماره به روایت مهاجرت اختصاص یافته است و مطالب متنوعی به قلم چهره های فرهنگی و نیز مردم گردآوری شده است. «رویای بازگشت» گلی ترقی ، «من و کمبریج» عباس ملکی ، «بهشتی زمینی با رنج کمتر و لذتی افزون تر» محمدصادق کوشکی و «آقا موشه ، یک ضد فرصیه» سینا دادخواه مطالب خواندنی این پرونده اند که این آخری به داستان عامیانه خاله سوسکه و مهاجرت او از روستا به شهر و وجوه مختلف این متل می پردازد! خواندن روایت کودکان از مهاجرت نیز خالی از لطف نیست.
اگر به سیاست علافه مند باشید بد نیست بدانید پرونده دوم این شماره به روایت مذاکره اختصاص یافته است. «روایت مصالحه» به قلم مهدی عبدالکریمی به مسئله مصالحه در دولت های مختلف ایران ، «اسطوره سازی وارونه» به قلم سید مهدی میربد به مذاکرات هسته ای در سه دولت اخیر ، «روحانی ، اوباما» محمد کمالی زاده به مقایسه لحن متفاوت رؤسای جمهور ایران و آمریکا و «روایت عربی» عبدالامیر موسوی درباره دیدگاه جهان عرب به مسئله هسته ای می پردازند .همچنین محمدصادق جوکار ، عبدالرضا داوری، آمنه شیرافکن ، محمد مهاجری و ابراهیم متقی ، فریدون مجلسی و مریم جلیلوند از دیگر روایت نویسان این پرونده اند.
پرونده سوم روایت تهران است و مناظره دکتر پیران و دکتر توفیق از جامعه شناسان برجسته نخستین روایت این پرونده است . اما خواندنی های این پرونده ، «تهران ، شهر بی آسمان» و «در رو هاش رو بلد باشی شهر سختی نیست تهرون» است که اولی به تصویر پایتخت در سینمای ایران می پردازد و دومی روایت یک راننده تهرانی از شهریست که 40 سال است در آن می راند. در آخرین روایت ، سید عبدالله انوار، تهران پژوه ، از حال و روز گذشته تهران نوشته است.
بخش ثابت روایت روایت به تحلیل عکس حسن روحانی هنگام تماشای مسابقه فوتبال بین تیم های ایران و نیجریه پرداخته است . چنانچه به عکاسی علاقه مند هستید خواندن این تحلیل را از دست ندهید. «شکلات بدون چربی و سیگار کشیدن ممنوع» به موضوع مصرف گرایی و اخلاق مصرف می پردازد .
میهمان داریم
پنجمین فیلم محمدمهدی عسگر پور پیشنهاد این هفته ماست. پرویز پرستویی ، آهو خردمند ، بهروز شعیبی و سهیلا گلستانی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند و فیلم سال گذشته در لیست نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بوده است.
«میهمان داریم» موضوع تازه ای دارد. سختی های زندگی یک جانباز اعصاب و روان را روایت می کند و ما را در برابر دردهای آنها قرار می دهد. فیلم نمادگرایانه است ، خانه قدیمی نمادی از ارزشهای گذشته است که در مواجهه با مدرنیسم (ساخت و ساز خانه همسایه) در معرض ویرانی است. خانواده به همراه رضای جانباز و فرزندان شهیدشان منتظر میهمانی عزیز هستند که تشخیص آن بر عهده مخاطب گذاشته شده است : امام زمان (ع) ، مقام معظم رهبری یا فرشته مرگ. با وجود ناب بودن موضوع فیلم ، ایراداتی بر آن وارد است که در نقدهای مختلف به آنها اشاره شده است اما جدی ترین انتقادات به دیدگاه نه چندان امیدوارانه آن به مفهوم انتظار و آینده است. فیلم را ببینید و خودتان قضاوت کنید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها