آیا «راهيان نور» واقعا «بين‌المللی» می‌شود؟ / فقدان نگاه برای صدور انقلاب از طریق روایت دفاع مقدس

کد خبر: 404876

در روزهای اخیر شاهد اجرای حرکتی از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هستیم که به شرط تداوم بین‌المللی شدن واقعی راهیان نور را رقم می‌زند. این اقدام حضور یک گروه متفاوت از میهمانان اروپایی در سرزمین های نور است.

آیا «راهيان نور» واقعا «بين‌المللی» می‌شود؟ / فقدان نگاه برای صدور انقلاب از طریق روایت دفاع مقدس

سرویس فرهنگی فردا؛ اسفند و فروردین هرسال هنگام برگزاری اردوهای راهیان نور اخبار مختلفی مبنی بر حضور اتباع دیگر کشورها در سرزمین‌های نور و بازدید از یادمان‌های هشت سال دفاع مقدس در رسانه‌ها منتشر می‌شود که در آن عنوان «بین‌المللی» را هم‌نشین «راهیان نور» می‌کنند. طی این مدت هیچ گاه اطلاعات دقیق‌تری در این مورد منتشر نشده و به همین اخبار ابتدایی بسنده شده است. جدیدترین آمار مربوط به ابتدای سال ۹۳ است، از حضور ۵ هزار نفر زائر خارجی از ۳۸ کشور جهان در مناطق زیارتی جبهه‌های جنوب خبر داده است که البته توضیح دقیق تری در مورد کم و کیف حضور این میهمانان خارجی و تفکیک آمار داده نشده است.

در روزهای اخیر شاهد حرکتی از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هستیم که تداوم آن به بین‌المللی شدن واقعی راهیان نور کمک می‌کند. این اقدام حضور یک گروه متفاوت از میهمانان اروپایی در سرزمین‌های نور است. در اخبار آمده است که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي نخستين كاروان بين‌المللي «راهيان نور» را با دعوت از 8 فعال فرهنگی، رسانه‌ای و اجتماعی از 4 کشور اروپایی راه‌اندازي كرده است.

خانم زهيدا ممبراندو، خبرنگار روزنامه الموندو از اسپانيا، پائولو رادا، محقق و انديشمند تاريخ‌اديان از ايتاليا، جيواني سوربلو، مؤسس و مدير خبرگزاري «فانوسی بر روی دنيا» از ايتاليا، بيورن سورنه، متخصص تاريخ تمبر ايران از سوئد، خانم اشتفانی لاندگراف و يوهانس‌ گولد، فيلمساز و مستندسازان از آلمان و اكليند كنت، نويسنده كتاب «ايران از گذشته تا كنون» و ايران‌شناس از سوئد به همراه همسر ايرانی‌الاصل خود، اعضای نخستين گروه بين‌المللی «راهيان نور» هستند.

اعضای این گروه صبح سه‌شنبه 19 اسفند برای بازدید از مناطق عملياتی هويزه، آبادان، خرمشهر و شلمچه وارد تهران شدند و در بدو ورود به كشورمان با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس اين سازمان ديدار كردند.

در اين ديدار رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنان خود با اعضای این گروه خارجی ايران را كشوری انسان‌دوست و صلح‌طلب خواند و در ادامه گفت: علاقمند به انتقال واقعيات مربوط به جنگ ايران و عراق، به آزادی‌خواهان جهان هستيم؛ در اين صورت مردم جهان برخلاف تبليغات سوء رسانه‌های نظام جهانی سلطه با حقايق ايران اسلامي و ظلمی كه از سوی استكبار بر اين ملت رفته است، آشنا خواهند شد.

وی همچنین در سخنان خود اظهار اميدواری كرد كه انتشار مشاهدات اين گروه از مناطق عملياتی دفاع مقدس، در رسانه‌های اروپايی، فصل نوينی از معرفي حقيقت ايران اسلامی در جهان باشد.

بر خلاف ضعف دیگر نهادهای مسئول در این زمینه، به نظر می‌رسد بالاخره سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ضرورت معرفی هشت سال دفاع مقدس مردم ایران به چهره های تاثیرگذار بین‌المللی پی برده و به درستی راهیان نور را مناسب‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین بستر برای این امر یافته است. چرا که راهیان نور علاوه برا یک حرکت کاملا بومی فرهنگی مربوط به انقلاب اسلامی است و در کشورهای دیگر مشابهی ندارد، نشان دهنده ارتباط عاطفی و تاریخی مردم ما با دوران دفاع مقدس است که باگذر زمان نه تنها رنگ فراموشی نمی گیرد که ابعاد عمیق‌تر و گسترده‌تر می‌یابد.

این اقدام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در شفاف‌سازی هویت و ارائه اطلاعات در حضور این میهمانان خارجی جای تقدیر دارد. تکیه بر کیفیت به جای کمیت در حضور این میهمانان نیز نکته مهمی است که مورد توجه قرار گرفته است و در جای خود جای پرداخت بیشتر دارد. مثلا اینکه آیا به میزان کافی راوی مسلط به زبانهای خارجی برای روایت‌گری جنگ در اختیار داریم؟ یا اینکه تا چه میزان محصولات رسانه‌ای و هنری مناسب برای معرفی دفاع مقدس، شهدا و مناطق جنگی به این میهمانان خارجی وجود دارد؟

این سازمان که از همکاری بسیج در این اقدام استفاده کرده هدف از آن را آشنايي نزديک‌تر آزادی‌خواهان جهان با واقعيات دفاع مقدس، اقدام به دعوت از چند فعال فرهنگي، رسانه‌ای و اجتماعی اروپايی برای شركت در اردوی «راهيان نور» و دادن رنگ و رويی بين‌‌المللی به اين حضور عنوان کرده است. اما آنچه مشهود است این است که در مسیر بین‌المللی شدن راهیان نور هنوز در گام‌های اول هستیم و راهی طولانی برای حضور مداوم و نتیجه بخش گردشگران خارجی در راهیان نور پیش رو داریم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها