خوشحالم که نفوذ فیلمم محدود به پایتخت نشد/ با امکانات کم سریال استاندارد ساختیم/ الهام چرخنده انتخاب اولم برای «حانیه» بود

کد خبر: 408428

اولین فیلم سینمایی سیدجلال دهقانی اشکذری در سال 93 اکران عمومی شد. خانه ای کنار ابرها که دیپلم افتخار از فجر گرفته بود دی ماه 93 در پنجمین جشنواره عمار هم بهترین اثر داستانی شناخته شد. او در همین سال اولین سریالش به نام حانیه را ساخت که در دهه فجر روی آنتن رفت، اشکذری سال گذشته را با ساخت یک فیلم سینمایی دیگر به پایان رساند. این سینماگر جوان محجوب و آینده دار یزدی که به آرامی در حال طی کردن مسیر رشد خود در سینماست به سوالات فردا پاسخ داده است.

خوشحالم که نفوذ فیلمم محدود به پایتخت نشد/ با امکانات کم سریال استاندارد ساختیم/ الهام چرخنده انتخاب اولم برای «حانیه» بود

گروه فرهنگی فردا - حامد یامین پور؛ سیدجلال دهقانی اشکذری در سال 93 اکران اولین فیلم سینمایی اش را اکران عمومی کرد. این فیلم که دیپلم افتخار فیلم نامه از فجر گرفته بود در پنجمین جشنواره عمار بهترین اثر داستانی بلند شناخته شد. او در همین سال اولین سریالش به نام حانیه را ساخت که در دهه فجر روی آنتن رفت، اشکذری سال 93 را با ساخت یک فیلم سینمایی دیگر به پایان رساند. جوان محجوب یزدی به آرامی در حال طی کردن راه خود در سینماست. چشم های فروانی هم به همت او دوخته شده و انتظارات بالایی از او وجود دارد.

فردا: در مورد وضعیت اکران «خانه ای کنار ابرها» در سال 93 و بازخورد های آن بگویید:

اشکذری: فیلم ما در تهران فروش پایینی داشت و البته این هم به روزهای نامناسب اکرانش و هم به تبلیغات کم ما بر می گردد. اما فروشش در شهرستان مناسب بود و خدا را شکر ما پس از آن بازخوردهای مثبت دریافت کرده ایم.

فردا: این فیلم در جشنواره عمار هم حضور پیدا کرد و این روزها وارد چرخه ی اکران مردمی شده است در این خصوص نظرتان چیست؟

اشکذری: من در خبرهای مختلف هم شنیدم که دانشگاه ها و موسسات مختلف از طریق جشنواره عمار در حال اکران فیلم هستند و این از نظر من اتفاق خیلی خوبی است. من فیلم را برای مردم ساخته ام و حضور آن در جشنواره مردمی فیلم عمار و اکران مردمی آن که توسط این جشنواره انجام می شود بسیار خوش حال کننده است.

فردا: از بازخورد های این اکران های مردمی چیزی به دست شما رسیده است؟

اشکذری: یکی از دوستان از خراسان جنوبی تماس گرفت و گفت من فیلم را در یکی از روستاهای اینجا اکران کردم و با استقبال اهالی روستا همراه شده و خب اینکه فیلم ما در یک روستایی که از لحاظ امکانات هم بهره مندی زیادی ندارد در اکران با استقبال مواجه می شود همین برای من خیلی امید بخش بود. خوش حالم که نفوذ فیلم محدود به پایتخت نشد و کل کشور توانستند پیام این فیلم را دریافت کنند.

فردا: برسیم به سریال حانیه پس از این پخش سریال چه بازخورد هایی به شما رسید؟

اشکذری: دوستان لطف دارند و ما را که می بینند تعریف می کنند. چند وقت پیش هم نشستی در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد برای سریال با حضور عوامل که اتفاق خوبی بود و دانشجویان نظرات خوبی در خصوص سریال دادند. من سعی کرده بودم با وجود امکانات کم یک سریال استاندارد را تولید کنم. دوستان نقد هایی هم به کار داشتند اما از کلیت آن راضی بودند البته در مجموع برای من به عنوان اولین سریال خیلی خوب بود.

فردا: به نظر می رسد ریتم کار کند است و قصه کشش لازم را ندارد فکر می کنید دلیلش چیست؟

اشکذری: ریتم را ما در تدوین می توانستیم تند تر کنیم. اما آن هم به دلیل خواست تهیه کننده برای پر کردن جدول پخش مجبور شدیم به این شکل در بیاوریم. این مشکلات را هم داشتیم.من فکر می کنم بیننده ی خودش را داشت. حالا شاید یک جاهایی مخصوصاً قسمت های اول تا چهارم ریتم کار کند بود اما از چهارم به بعد ریتم کار خوب شد.مثلاً ما در قسمت ششم ریتم خیلی تندی داشتیم.من از قصه بازخورد های خوبی گرفته ام ولی به هر حال هر کاری ضعف و قوت هایی دارد و من منکر ضعف های کارم نمی شوم و امیدوارم در کارهای بعدی این ضعف ها برطرف شود.

فردا: در خصوص انتخاب خانم چرخنده بفرمایید چه شد که از ایشان برای این کار دعوت کردید؟

اشکذری: انتخاب اول من برای آن نقش خانم چرخنده بود. من از بازی خانم چرخنده در آوای باران خیلی خوشم آمد. پیش تر هم از ایشان شناخت داشتم. بازی خوبی از ایشان در سریال پروانه هم دیدم و به توانایی های وی واقف بودم. من فکر کردم از عهده ی نقش برمی آیند و همین طور هم بود. به نظرم خانم چرخنده بازی خوبی در حانیه انجام داد.

فردا: به نظر شما چرا ما در این سال ها در حوزه ی انقلاب اسلامی و حوادث منجر به وقوع انقلاب فیلم های زیادی نداشتیم به نظر شما ما مشکل تولید داریم یا باز هم بحث معروف قصه و فیلمنامه است؟

اشکذری: قطعاً دلیل اصلی ضعف فیلمنامه است. چون کسی که بخواهد در این حوزه کار بسازد باید دغدغه مند باشد. در حالی که ما سال ها در این حوزه سفارش داده ایم و آثار هم آن کیفیتی را که انتظار داشته ایم بر آورده نکرده است. اما نمی توان انکار کرد که مسئله ی تولید هم هست. از آن جایی که کار مربوط به سال های گذشته است انتخاب لوکیشن، لباس ها، وسایل نقلیه همه و همه سختی هایی است که این جور کار ها دارند و تولید کار را سخت می کنند.

فردا: با توجه به تجربه ای که در این کار به آن رسیدید ما چگونه می توانیم این ضعف ها را برطرف کنیم؟

اشکذری: اعتماد به افراد دغدغه مند و نه چندان مشهور که دغدغه ی انقلاب اسلامی را دارند و البته توانایی ساخت را هم دارند باعث خواهد شد ما در سال های آینده آثار با کیفیتی در این حوزه شاهد باشیم.

فردا: شما یک کار سینمایی هم امسال ساختید که قرار بود به جشنواره فجر هم برسه اما نرسید در خصوص روند تولید آن فیلم و موضوعش بفرمایید؟

اشکذری: ما تلاشمان را برای رسیدن کار به فجر کردیم اما خب موفق نشدیم و کار نرسید. این روزها مشغول صداگذاری و موسیقی کار هستیم و انشاالله کار را برای جشنواره فجر سال آینده آماده می کنیم.موضوع کار هم اجتماعی است اما رگه هایی از دفاع مقدس و پیامد های آن در فیلم وجود دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها