رقابت مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی برای دلجویی از ضد انقلاب!

کد خبر: 416954

سلسله رویدادهای عجیبی این روزها در حال رخ دادن است. اتفاقاتی در فضای فرهنگ دامنه آن از نمایشگاه کتاب و سینماهای شهر آغاز می شود و به فرهنگسرای نیاوران هم می رسد. گویا مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی به جای همدلی با مردم، تمام همت خود را برای بدست آوردن دل کسانی صرف می کنند که این سالها جز توهین به مردم و باورهای آنها کاری انجام نداده اند.

رقابت مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی برای دلجویی از ضد انقلاب!

سرویس فرهنگی فردا - محمد مهدی شیخ صراف؛ مدت زیادی از سخنان راهگشای رهبر انقلاب در خصوص نحوه تعامل فرهنگی مدیران با جریان های فرهنگی نگذشته است. سخنانی در سال 93 که به نام فرهنگ بود. در این صحبتها مکرر و صراحتا گفته شده بود دستگاه ها باید تلاش خودشان را صرف تقویت جناح مومن فرهنگی کنند و به جوان های معتقد و هنرمندی میدان بدهند که دغدغه های انقلاب را دارند. گفته شده بود نباید امکانات دولتی صرف معارضین و ضد انقلاب شود. اما برخی مدیران برای حرکت بر خلاف جهت این سخنان سر و دست می شکنند و از هم سبقت می گیرند!

ماجرا از گرفتن غرفه و حضور غیر قانونی انتشارات وابسته به مهدی خزعلی در نمایشگاه کتاب و بسته شدن قانونی این غرفه به خاطر خود اظهاری دروغ در تعداد کتابهای چاپ شده این انتشارات شروع می شود که برخلاف آیین نامه نمایشگاه بوده. این اتفاق البته طبق معمول با فحاشی و توهین های معمول وی به نظام و مسئولین همراه می شود. تا جایی که وی به وزیر ارشاد صفت «دریوزگی» نسبت می دهد! اما در مقابل این اتفاق سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد به جای دفاع از برخورد با متخلف و اهمیت ندادن به لمپن بازی های رسانه ای یک عنصر معاند، برای دلجویی به منزل او می رود! عذر خواهی می کند و قول جبران زیان مالی را نیز می دهد! صالحی البته برای فرار از انبوه سوال ها ترجیح می دهد ژست معلم اخلاق به خود بگیرد. پس از این اتفاق است که در مقابل بی ادبی های چنین فردی، وزیر ارشاد می گوید: «فحاشی به سران نظام، طبیعت مهدی خزعلی است!» تا مشخص شود آزموده را آزمودن در مورد چنین جریانی همچنان خطاست!

همانطور که شخص وزیر ارشاد پیش از این هم در تشییع سیمین دانشور مزد چنین برخوردهایی را از محمود دولت آبادی با نشستن در کنار او گرفته بود که بی ادبانه و متبخترانه در صندلی کناری وزیر جمهوری اسلامی سیگار می کشید دود آن را به ریه های جناب وزیر حواله می کرد!

در نقطه ی دیگری از پایتخت محمد رضا شجریان که سابقه چند ساله اخیر وی در غلتیدن به دامان دشمنان خارجی ایران و جولان دادن در رسانه های ضد ایرانی و توهین های او به مردم و ارزشهای ملی از یاد کسی نرفته به بازدید یک نمایشگاه نه چندان مشهور نقاشی در نیاوران می رود. تا اینجای کارهم مشکلی وجود ندارد چرا که او با همان کراوات زرشکی همیشگی از حقوق شهروندی اش در سایه جمهوری اسلامی استفاده می کند. اما در کمال تعجب اینجا هم مدیر فرهنگسرای نیاوران آغوش باز می کند و با ذوق زدگی به استقبال کسی می رود که هرچند در موسیقی اسمی دارد اما این سالها بزرگترین بی مهری ها را به مردمش کرده است. جالب آنکه از شدت ذوق زدگی خبر این بازدید و تصاویرش نیز از طریق روابط عمومی به رسانه ها ارسال می شود!

آن سوی دیگر در سازمان سینمایی مشخص نیست چه در حال رخداد است تاجایی که برای اکران یک فیلم سینمایی لبریز از سیاه نمایی و توهین به مردم شورای صنفی نمایش به دروغ گویی روی می آورد و رسما اعلام می کند فیلم اکران نخواهد شد اما دو روز بعد فیلم روی پرده سینماها می رود و از سوی رسانه ها عنوان «اکران قاچاقی» می یابد. جالب‌ آنجاست که این فیلم حتی بدون انجام یک اصلاحیه از مواردی که وزارت ارشاد طی این مدت به فیلم ساز اعلام کرده بود روی پرده سینما رفته است تا حجت الله ایوبی که زمزمه های تحرکاتش برای انتخابات مجلس به گوش می رسد، دل فیلم سازی را بدست بیاورد که همین فیلمش در جشنواره های ضد ایرانی خارجی تحویل گرفته شده است! خانم بنی اعتماد البته پیش از اینها در جشنواره فجر آقای ایوبی و بقیه مدیران را با جمله تاریخی خود مورد نوازش داده بود که «از مادر زاییده نشده کسی که جلوی فیلم مرا بگیرد!»

این ها تنها نمونه های کوچک است از آنچه این روزها در گوشه و کنار فرهنگ مملکت رخ می دهد. و گرنه کنارهم قرار دادن آنچه در این دو سال بر فرهنگ گذشته اوضاع اسفبار تری را ترسیم خواهد کرد. از تدفین گروه زیر زمینی سگ های زرد در قطعه هنرمندان تا آلبوم خواننده زن و تئاترهای وهن آمیز و مجوز به کتابهای ضد دین و... . گویا جریانی با نیم نگاهی به انتخابات پیش روی مجلس تلاش دارد در سایه عدم تسلط وزیر بر مسائل فرهنگی و تساهل نهادهای نظارتی مسئول اوضاع فرهنگ را به دوران سیاه مهاجرانی و خاتمی بازگرداند اما قطعا ادامه مسئله به این سادگی ها نخواهد بود.

اکنون این جملات را یک بار دیگر مرور کنیم که ۲۶ مهر ۹۳ توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان اولویت های نهادهای فرهنگی خطاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی اعلام شده است: «با توجه به جبهه بندی جدی میان هواداران فرهنگ انقلابی و اسلامی و معارضان عنود با انگیزه ی آن، شورایعالی انقلاب فرهنگی باید با برخورد فعال و مبتکرانه با این جبهه بندی آشکار فرهنگی، دلبستگان فرهنگ دینی و انقلابی را در داخل و خارج کشور دلگرم و امیدوار و مطمئن و معارضان را نگران و ناامید کند . »

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها