تن به هرچه بخواهند نمی‌دهیم/ مذاکره کننده‌ها زیر بار تحقیر نمی‌روند/ بازجویی از آبدارچی موسسات هسته‌ای!

کد خبر: 422557

در روزهای اخیر با توجه به اخباری که در خصوص مذاکرات هسته ای منتشر می شود همه مردم ما نگران و منتظر نتیجه این مذاکرات هستند و درباره آن نظرهایی دارند. هنرمندان سینما و تلویزیون نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مهران رجبی، امین زندگانی، چیستا یثربی و محمد سلوکی از جمله کسانی هستند که طی روزهای اخیر نکات جالبی را از منظر خود مطرح کرده اند.

تن به هرچه بخواهند نمی‌دهیم/ مذاکره کننده‌ها زیر بار تحقیر نمی‌روند/ بازجویی از آبدارچی موسسات هسته‌ای!

سرویس فرهنگی فردا: نه فقط در این ماه ها که طی ده سال گذشته مسئله هسته ای یکی از مهمترین مباحث مربوط به امنیت ملی و استقلال کشور ایران را تشکیل داده است. اما در روزهای اخیر و پس از توافق ژنو و لوزان، با توجه به اخباری که در خصوص مذاکرات هسته ای منتشر می شود همه مردم ما نگران و منتظر نتیجه این مذاکرات هستند و درباره آن نظرهایی دارند. هنرمندان سینما و تلویزیون نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مهران رجبی، امین زندگانی، چیستا یثربی و محمد سلوکی از جمله کسانی هستند که طی روزهای اخیر در گفتگو با خبرگزاری نسیم نکات جالبی را از منظر خود مطرح کرده اند.

بازجویی از آبدارچی موسسات هسته ای!

مهران رجبی بازیگر سینما و تلوزیون معتقد است؛ ساده انگاری است اگر تصور کنیم که با اجازه بازرسی از مراکز نظامی یا تفتیش دانشمندان ما یا عمل به هر خواسته‌ای که آنها دارند مشکل هسته‌ای حل می‌شود.

رجبی می گوید: آنها خودشان می‌دانند که چه کسی بمب دارد چه کسی ندارد و به طور مطلق هم خودشان و هم جهانیان فهمیده اند که همه چیز بر پایه یک بهانه شکل گرفته است. آنها خودشان هم می‌دانند که ما قصد ساخت بمب نداریم. ما در این باره فتوا هم داریم لذا ما اگر در همه مراکز نظامی را باز کنیم و فرش قرمز هم برای بازدید آنها پهن کنیم بهانه تراشی آنها تمام نمی شود.

او اضافه می کند: تمام دانشمندان هسته ای که هیچ اگر آبدارچی مؤسسات هسته‌ایمان را هم به طور تمام قد در اختیار آنها بگذاریم باز یک چیز جدید درست می کنند و می گویند که اینکار را هنوز نکرده اید باید این کار را هم بکنید تا ما راضی شویم. لذا تنها راه حل اتمام این قضیه مقاومت است و اولش هم مقاومت بود همه عقلا هم این را می‌دانند اما اینکه برای جامعه جهانی و ما یک خاطراتی از مذاکرات بماند که نگویند اینها از مذاکره می ترسند و ما هم منطق خودمان را رو کنیم حالا مذاکرات بشود اشکالی ندارد .

او در پایان می گوید: ملت ایران به نتیجه نمی‌رسد مگر اینکه مقاومت صورت بگیرد. اگر شما یک قدم عقب بروید آنها ده قدم جلو می آیند و این پروسه ادامه پیدا می کند تا انتها و تا جایی که روی موجودیت شما پا بگذارند .

عزیزان مذاکره کننده زیر بار قواعد تحقیرآمیز نخواهند رفت

امین زندگانی بازیگر سینما و تلویزیون ضمن حمایت از تلاش تیم مذاکره کننده معتقد است: حتما عزیزان مذاکره کننده زیر بار قواعد تحقیرآمیز نخواهند رفت. هیچ کشوری اجازه بازرسی از مراکز نظامی و امنیتی را به دیگران نمی‌دهد.

زندگانی با توجه به مرحله حساسی که پرونده هسته ای ایران در مذاکرات با 5+ 1 با آن مواجه است می گوید: به عنوان یک ایرانی فعال در حوزه فرهنگ و هنر کشور من فکر می‌کنم که حتما این عزیزان (تیم هسته ای) مصالح و منافع ملی را با آن تخصصی که دارند رعایت می‌کنند و در حقیقت زیر بار قواعدی که برای کشوری خاص تعریف شده و موجب تحقیر ملت ایران می شود نمی روند.

این هنرمند اضافه می کند: من اطلاع کافی از قواعد بین المللی ندارم اما بازرسی از مراکز نظامی را هم منطقی نمی‌دانم چون فکر می کنم هیچ کشوری حاضر نمی‌شود که کسی از مراکز نظامی‌اش بازدید کند. اگر انسان بخواهد خارج از احساس ملیت گرایی نظر بدهد این موضوع مطرح می شود که اگر قوانین عمومی بین المللی باشد ما هم نباید اعتراض کنیم و باید بپذیریم اما اگر قواعدی ویژه و محدودیت زا فقط برای ایران تعریف می‌شود باید مسئله منافع ملی در نظر گرفته شود.

زندگانی در پایان یک پرسش اساسی مطرح می کند: این سوال هم پیش می آید که آیا آژانس مورد اعتماد ما هست یا نه که داریم با آن مذاکره می‌کنیم اگر مورد اعتماد هست خوب باید بدانیم که آدم‌هایی که آژانس معرفی می‌کند مورد اعتماد هستند یا نه و قاعدتاً نباید اطلاعات امنیتی را انتقال بدهند و این دغدغه درستی است. به نظرم اگر ما به آژانس اعتماد نداریم از ابتدا نباید به این مذاکره ورود پیدا می کردیم و باید ببینیم سابقه آژانس چگونه است و باز این سوال مطرح است که آیا آژانس وابستگی‌هایی دارد که امنیت دانشمندان هسته‌ای ما را به خطر بیاندازد؟

۱+۵ و توطئه کثیف علیه ایران

چیستا یثربی هنرمند و نویسنده در پی درخواست ۱+۵ برای بازدید از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان هسته‌ای گفت: دادن حق بازجویی از دانشمندان هسته‌ای به بیگانگان پذیرفتنی نیست البته مذاکره‌کنندگان ما به هوش هستند.

چیستا یثربی، در این باره می گوید: من اصلا حس خوبی درباره این موضوع پیش آمده ندارم و دریافت من از این موضوع این است که گروه 1+5 و برخی کشورهای دیگر در پی طرح ریزی یک توطئه کثیف هستند تا نگذارند ایران به آن جایگاه والایی که در منطقه و جهان دارد، برسد.

وی ادامه داد: من آنقدر اطلاعات دقیق سیاسی ندارم ولی به عنوان یک هنرمند و روانشناس معتقدم که مراکز نظامی هر کشور، جزء خصوصی ترین حریم های هر کشور محسوب می شود و هیچ کشوری اجازه بازرسی و دخالت در این مراکز را به کسی نمی دهد. من وقتی این خبر را شنیدم ، ابتدا تصور کردم که عده ای می خواهند جو سازی کنند تا روند مذاکرات را تحت تاثیر قرار دهند ولی با تایید این خبر هیچ حس خوشایندی به من دست نداد و گمان می کنم گروه مقابل ایران به دنبال یک توطئه چینی و بهانه جویی های واهی هستند تا این مذاکرات به نتیجه مطلوبی نرسد.

این کارگردان تئاتر در خصوص اجازه مصاحبه از دانشمندان هسته ای کشور گفت: چرا ما باید این اجازه را بدهیم تا از دانشمندان فیزیک و هسته ای ما بازجویی و بازپرسی کنند؟ به نظر من فقط مراکز ملی و امنیتی کشور خودمان حق دخالت در کار این دانشمندان را دارند و دادن اجازه و حق بازجویی به سایرین اصلا کار منطقی و عقلانی به نظر نمی رسد و فکر نمی کنم مذاکره کنندگان ما نیز همچین خواسته ای را قبول کنند.

رفتار آنها بر اساس عداوت و دشمنی است

محمد سلوکی، مجری تلوزیون درباره شروط 5+1 که خواهان بازرسی از مراکز دفاعی و نیز مصاحبه با دانشمندان هسته ای شده اند این دغدغه را مطرح می کند: من فکر می‌کنم که نظر همه ما که حالا داریم در این کشور زندگی می کنیم درباره موضوع مهمی چون پرونده هسته ای فارغ از اینکه چه شغلی داریم اهمیت دارد البته جزییات احتیاج به تخصص و علم دارد اما کلان مسئله چیز روشنی است.

مجری شناخته شده تلوزیون می گوید: به نظرم درباره مسائل تخصصی باید کارشناس و کسی که تخصص دارد نظر بدهد اما جایی که پای منافع ملی مطرح می شود چون به همه مردم ربط پیدا می کند باید به آن حساس بود و نمی توان گفت که به من ربطی ندارد.

او با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب نسبت به حوزه امنیت دفاعی و دانشمندان هسته ای تصریح می کند: من معتقدم با توجه به دانش کافی لازم و قدرتی که تیم مذاکره کننده دارد قطع به یقین این اتفاق نخواهد افتاد واجازه داده نخواهد شد که به حوزه امنیتی ما ورود پیدا کنند و به طور مسلم منطق درستی نیست که ما تن به هر چیزی که آنها خواستند بدهیم.

سلوکی ادامه می دهد: نباید فراموش کنیم که طرف مقابل نباید احساس کند که می‌تواند هر آنچه را مطالبه می کند در اختیارش گذاشته می شود چرا که اگر این اتفاق افتاد مدام درخواستهای تازه تر مطرح می‌کند و این چیز عجیبی نیست و سال‌ها است که به این روش متوسل شده اند.

این هنرمند کشورمان در پایان متذکر می شود: اما نکته ای که وجود دارد این است که رفتارهایی که از آنها سر می‌زند اصولاً بر اساس دشمنی و عداوت است و بحث غیر قابل تحلیلی نیست و کاملاً مشخص است و مطمئن هم هستیم که تیم مذاکره کننده بهترین کار و بهترین تصمیم را خواهند گرفت و از طرف دیگر رهبری هم مسیر را مشخص کردند و هیچ جای بحثی وجود ندارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها