امتیاز دادن دردی را دوا نمی‌کند/ می‌ترسم بگویند مقبره فردوسی را هم با فردو پلمپ کنیم!

کد خبر: 425201

مسئله هسته ای چیزی نیست که بتوان مردم را برای نظر دادن درباره آن منع کرد. این مسئله آنقدر حساس هست که سرنوشت کشور و همه مردمش به نتیجه آن گره خورده باشد. این روزها هنرمندان نیز برای حمایت از تیم مذاکره کننده در برابر زیاده خواهی غرب سخنان جالبی دارند. فرزاد موتمن، حمید رضا پگاه، محمد مهدی سیار و فیروز زنوزی جلالی افرادی هستند که نظرات اخیر آنها را در ادامه می خوانیم:

امتیاز دادن دردی را دوا نمی‌کند/ می‌ترسم بگویند مقبره فردوسی را هم با فردو پلمپ کنیم!

سرویس فرهنگی فردا - مسئله هسته ای چیزی نیست که بتوان مردم را برای نظر دادن درباره آن منع کرد. این مسئله آنقدر حساس هست که سرنوشت کشور و همه مردمش به نتیجه آن گره خورده باشد. این روزها هنرمندان نیز برای حمایت از تیم مذاکره کننده در روند مذاکرات و در برابر زیاده خواهی غرب سخنان جالبی دارند. فرزاد موتمن، حمید رضا پگاه، محمد مهدی سیار و فیروز زنوزی جلالی افرادی هستند که نظرات اخیر آنها رادر گفتگو با خبرگزاری نسیم در ادامه می خوانیم:

امتیاز دادن به آمریکا هیچ دردی را دوا نمی‌کند/ باید بر مساله هسته‌ای پافشاری کنیم

فرزاد موتمن نویسنده و کارگردان سینما گفت: هنوز جنس عقایدم، عقاید اوایل انقلاب است و شخصا از اقدامات دانشجویان خط امام (ره) در سال 1358 برای اشغال لانه جاسوسی دفاع می کنم و معتقدم آن اقدام درستی بوده و اعتقاد دارم در این 35 سالی که از انقلاب اسلامی گذشته، روابط در سطح بین المللی تغییر نکرده است که بخواهیم امتیازاتی به امپریالیست ها بدهیم .

برنده سیمرغ بلورین جشنواره اخیر فیلم فجر با بیان اینکه اصولا موافق مذاکرات هسته ای نیستم، ادامه داد: مردم به مذاکرات بسیار امیدوار هستند و تصور می کنند به طور مثال مشکلات داخلی از جمله تورم و مسائل اقتصادی به تحریم ها ارتباط دارد، در حالی که واقعیت این است که مشکلات اقتصادی به تحریم ها ارتباطی ندارد و با عقد قرارداد و دادن امتیاز به آمریکایی ها مشکلات اقتصادی ما رفع نخواهد شد .

کارگردان کشورمان تصریح کرد: مشکلات اقتصادی ما بی شک فساد بانکی ما است و این مشکل داخلی به شمار می رود که باید در داخل کشور آن را رفع کرد .

موتمن با اشاره به مسئله تسلیحات هسته ای خاطر نشان کرد: این موضوع بین المللی است، یا تسلیحات هسته ای موضوع خوبی است که حق ما داشتن آنها است و اگر داشتن این نوع تسلیحات مسئله بدی به شمار می رود، باید این سوال را پرسید که چرا آمریکایی ها خودشان اینگونه تسلیحات را دارند؛ از این رو به نظرم پافشاری ما بر این مسئله بسیار درست است و این همانند مبارزه در زمان مصدق برای ملی شدن صنعت نفت انجام شده است، تلقی می شود .

امنیت ملی کشور قابل معامله نیست / بدون شک دیپلمات‌های ما دستاوردهای کشور را به باد نمی‌دهند

حمید رضا پگاه بازیگر سینما و تلوزیون درباره زیاده خواهی کشورهای 5+ 1 که خواهان بازرسی از تاسیسات نظامی و دفاعی و نیز بازجویی از دانشمندان هسته ای کشورمان شده اند به «نسیم» گفت: آنچه که مشخص است این است که هر کشوری در بحث امنیت دارای خطوط قرمز مشخصی است که رعایت آنها علی القاعده واجب و ضروری است.

پگاه تیم دیپلماسی هسته ای کشورمان را دارای تخصص لازم دانست و بیان داشت: جزییات مسائل در پرونده هسته ای احتیاج به اطلاعات و علوم کارشناسی دارد و من فکر می کنم که تیم دیپلماسی هسته ای کشورمان به تخصص لازم مجهز هستند اما فکر می کنم من نیز به عنوان یک شهروند عادی درباره کلان مسئله هسته ای می توانم نظر خودم را داشته باشم چرا که سرنوشت کشورم می تواند به این پرونده بستگی زیادی داشته باشد.

این هنرمند کشورمان با اشاره به اینکه پشت تیم هسته ای کشورمان یک ملت قرار دارند عنوان کرد: امنیت و منافع ملی هر کشوری جزو خطوط قرمز محسوب می شود و قابل معامله نیست و دیپلماتهای ما نیز بدون شک به این مسئله وقوف لازم را دارند و تا زمانی که به نتیجه بایسته در این زمینه نرسند تصمیم نهایی را نخواهند گرفت.

او در پایان اضافه کرد: در مذاکرات سیاسی همه طرفها به دنبال این هستند تا بیشترین امتیاز را بگیرند و اگر پرونده هسته ای ایران بیش از یک دهه زمان برده به دلیل این است که باید بهترین نتیجه از آن حاصل شود و من فکر نمی کنم تیم هسته ای کشورمان تلاش طولانی مدت در این زمینه را بر باد بدهند چون اعتقاد دارم اینها نمایندگان ملت هستند و بر مسائل اشراف دارند.

به تلخ کامی عجیبی دچار شدیم / می ترسم بگویند مقبره فردوسی را هم با فردو و اراک پلمپ کنیم!

محمدمهدی سیار، شاعر در گفتگو با «نسیم»، گفت: زمانی که این خبر را شنیدم که درخواست بازجویی از بلندپایه ترین مقامات امنیتی کشور در مذاکرات مطرح شده و در تهران نیز به مقامات بلندپایه منتقل شده است، دچار تلخ کامی شدم؛ چرا که مهمترین نعمت مان امنیت، استقلال و آزادی مان است و فکر می کنم مذاکره کنندگان نیز باید روی این مسئله بسیار حساس باشند و حتما نیز اینگونه است.

سیار در همین زمینه اظهار داشت: این مسئله را شاید بعضی به حساب غفلت یا مهربانی و خوش بینی بیش از حد تیم مذاکره کننده بگذارند و بعضی به حساب پررویی و جسارت طرف مقابل . البته من دوست دارم وجه دوم مسئله درست باشد.

وی افزود: بگذارید این طور بگویم که به عنوان یک شاعر دوست دارم شبهای مذاکرات را اینگونه در خیال خودم تصور کنم که تیم مذاکره کننده ما بسیار محکم و قاطع حتی اجازه مطرح شدن چنین درخواستهایی را هم به طرف مقابل نمیدهد و اگر هم طرف مقابل چنین درخواستی داده است. تیم ما همانجا جوابشان را داده و آن برگه اسامی را هم پاره کرده ولی آنها یک کپی از آن را مخفیانه در کیف یکی از دیپلمات های ما انداخته اند.شاید هم تیم ما اول درخواست منطقی بازجویی از آمانو و دار و دسته اش در آژانس را به خاطر مشارکت در عملیات ترور شهدای هسته ای روی میز گذاشته و آنها هم برای این که کم نیاورند درخواست بازجویی از مقامات و دانشمندان ما را مطرح کرده اند.

سیار اظهار داشت: اگر جز این باشد و واقعا روند مذاکرات به سمت دیگری رفته باشد،باید منتظر باشیم که پس فردا از ما بخواهند بیت های شاهنامه(مثل این ابیات بلند:... به جز بند کز بند عاری بود/ شکستی بود زشت کاری بود// نبیند مرا زنده با بند کس/ که روشن روانم بر این است و بس...) را هم از کتاب های درسی مان حذف کنیم و مقبره فردوسی را هم با فردو و اراک پلمپ کنیم!

اگر عقب بنشینیم درخواست دستگیری دانشمندانمان را نیز می‌دهند

فیروز زنوزی جلالی برنده جایزه ادبی جلال آل‌احمد برای رمان قاعده بازی در سال 87 و برنده جایزه قلم زرین در گفتگو با «نسیم»، با بیان اینکه قطعا درخواست بازدید از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان هسته ای کشورمان زیاده خواهی است، گفت: در تمام دنیا عرف اینگونه است که افراد و کارشناسانی که در مقام های حساس قرار دارند، حتی اسامی شان نیز محرومانه خواهد بود .

وی با اشاره به ترور دانشمندان هسته ای اظهار داشت: آمریکا دانشمندان هسته ای ما را ترور کرد و اجازه بازجویی از دانشمندان هسته ای به آنها اصلا با عرف جهانی همخوانی ندارد .

این نویسنده کشورمان تصریح کرد: اگر در مقابل آمریکایی ها یک قدم عقب بنشینیم حتما می گویند که می خواهند دانشمندان هسته ای مان را دستگیر کنند؟! باید این سوال را پرسید که کدام کشور حاضر است اسامی سرمایه های فکری خود را در اختیار دیگران قرار داده تا از آنها بازجویی کنند؟ .

زنوزی جلالی با بیان اینکه باید در مقابل آمریکایی ها جدی تر باشیم و محکم بایستیم، ادامه داد: تصورم این است که دشمنان تیری را در تاریکی می اندازند؛ از این رو باید جدیت خود را به انها اثبات کنیم تا متوجه شوند که ما به هیچ وجه اصل شوخی نیستیم .

وی با اشاره به تسلیحات هسته ای رژیم صهیونیستی افزود: این رژیم بمب هسته ای و تشکیلات پنهان و آشکار زیادی دارد و در همه امور نیز دخالت می کند؛ با این حال این رژیم اجازه می دهد که دیگر کشورها از آن درخواست بازدید از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان اش را بدهند .

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها