احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در سال 84 از چه کسی اجازه گرفت؟/ پاسخ محمدرضا زائری به اتهامات هاشمی نسبت به روحانیت+ تصاویر

کد خبر: 425987

محمود احمدی نژاد برای اولین بار موضوع کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری را با هاشمی رفسنجانی مطرح می‌کند و هاشمی نیز در پاسخ به وی می گوید: « اگر فکر می کنی باید کاندیدا شوی، بشو!»

احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در سال 84 از چه کسی اجازه گرفت؟/ پاسخ محمدرضا زائری به اتهامات هاشمی نسبت به روحانیت+ تصاویر
سرویس سیاسی فردا؛ هاشمی رفسنجانی در تازه ترین اظهارنظری که از وی در سایت رسمی‌اش منتشر شده، بازهم نسبت به دولت گذشته معترض شده است و 8 سال دولت احمدی‌نژاد را مانند ویروس هاری دانسته که جامعه را مسموم کرده است.
هاشمی که بنابر آنچه سایتش مطرح کرده در جمع برخی دزفولی‌ها سخنرانی کرده، در این باره می‌گوید: «(یکی دیگر از عوامل رشد) بیکاری که باز به همین مربوط می‌شود این است ما در دولت سابق چیزهای عجیبی برایمان اتفاق افتاد. با تضادهای غیر قابل تصور!. هرچه ارز می خواستیم داشتیم. معنای داشتن ارز یعنی پشتوانه اسکناس. هرچه اسکناس می خواستند چاپ کردند. اصلا وقتی که دولت را تحویل گرفتند کمتر از صد هزار میلیارد تومان نقدینگی بود. وقتی که تحویل دادند بیش از 600 هزار میلیارد تومان نقدینگی بود. نقدینگی خودش یک عامل خطرناک و ویروسی است که در جامعه ما افتاده. آن 8 سال کافی است برای این که مدت ها مثل هاری در بدن جامعه ما دائما تزریق سم بکند. مثل مرض هاری این حالت را دارد به جامعه ما می دهد و همش هم شعار بود. مثلا می گفتند عصر ظهور و آمدن امام زمان(عج) است .علنی نمی شود این حرفها (رو زد) ولی هنوز هم می زنند. آنطرف تر که رفتند می زنند این حرف ها را. »
هاشمی در ادامه نسبت به کسانی که باعث مطرح‌شدن احمدی‌نژاد در فضای سیاسی کشور شده‌اند، انتقاد کرده و بیان می‌کند: «روحانیت هم انصافا مقصرند در معرفی او (احمدی نژاد) و حمایت از او که هنوز هم خیلی‌هایشان دست برنداشته‌اند!»
هاشمی در سخنان خود بازهم سعی کرد اصولگرایان و احمدی‌نژاد را در یک جبهه قرار دهد و از کسانی که وی را به عنوان یک سیاستمدار به جامعه شناساندن نیز انتقاد می‌کند و انگشت اتهام خود را به سمت روحانیت نشانه می‌رود.
این درحالی است که با نگاهی به تاریخ می‌توان زمینه رشد احمدی‌نژاد در فضای سیاسی کشور را از دولت سازندگی به وضوح مشاهده کرد. محمود احمدی‌نژاد در دولت هاشمی به عنوان استاندار وی در اردبیل مشغول به کار بوده است.
هاشمی حتی در زمان ریاست جمهوری اش نیز سفری به استان اردبیل در 29 مهر 75 داشته و احمدی‌نژاد در این سفر، هاشمی رفسنجانی را شخصیت بزرگ انقلابی و اندیشمند می‌خواند و سفر وی به استان اردبیل را باعث رسیدن این استان به جایگاه مطلوب خود قلمداد می‌کند.
نکته جالب توجهی که رسانه‌های نزدیک به هاشمی نیز به آن اذعان دارند این است که احمدی نژاد تا پیش از انتخابات 84، رابطه بسیار خوبی با هاشمی داشت و سعی می کرد به صورت مرتب به رییس مجمع تشخیص سر زده و جویای احوالش شود. او در انتخابات مجلس ششم، رییس ستاد نارمک آیت الله هاشمی در تهران بود و حتی پس از شکست هاشمی در بحبوحه تخریب گسترده از سوی اصلاح طلبان تندرو، احمدی نژاد به شدت نسبت به نتایج انتخابات اعتراض کرده بود.
بنابر گفته همین رسانه‌ها احمدی نژاد حتی تا پیش از ثبت نام هاشمی، به او ارادت بسیاری داشت، حتی او برای نخستین بار، مسئله کاندیداتوری خود را با هاشمی در میان گذاشته و از او می پرسد که «نظرتان در مورد کاندیدا شدنم چیست» هاشمی نیز، به او می گوید که «اگر فکر می کنی باید کاندیدا شود، بشو!» و موضوع رقابت و تیرگی روابط این دو به زمان رقابت انتخاباتی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال 84 باز می‌گردد.
جالب اینجاست که هاشمی رفسنجانی که این روزها برخی از خاطراتش جنجال برانگیز شده و ابعاد تازه ای به خود گرفته حال برخی از خاطرات سیاسی دولتش را فراموش می کند، درحالی که این مسائل نقش مهمی در آینده سیاسی کشورمان ایفا کرده است که رشد سیاسی محمود احمدی نژاد یکی از همین موارد است.
واکنش محمدرضا زائری به سخنان هاشمی
در همین رابطه محمدرضا زائری، کارشناس اجتماعی و دینی نیز به سخنان هاشمی رفسنجانی واکنش نشان می‌دهد و در صفحه اینستاگرام خود با بیان اینکه واقعا چه کسی در زمینه روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد نقش داشته، می نویسد : «نکته‌ای که آقای هاشمی رفسنجانی درباره مقصر بودن روحانیت در مورد روی کار آمدن دکتر احمدی‌نژاد گفتند یکی از دقیق‌ترین حرف‌هایی بود که این روزها شنیدم. اتفاقا سالها بود که می خواستم این حرف را به ایشان بزنم و بگویم که آقای هاشمی، کسی که احمدی نژاد را رئیس جمهور کرد شما بودید!»
وی می‌افزاید:‌ «کسی که همه ما را گرفتار او و جریانش کرد شما بودید. کافی است تا در ذهن خود کمی به عقب برگردید و خطبه های آخرین سال 84 را که اقامه کردید، مرور کنید؛ نماز جمعه‌ای را که قبل از انتخابات یادتان هست با چه لحنی از افتخارات دوران سازندگی صحبت می کردید و حتی حاضر نبودید ایرادهای دوران ریاست خود را بپذیرید. یادتان هست اگر جایی در اعلامیه، نامه، پارچه و تابلو برای عنوان شما آیت الله را نمی‌نوشتند دفتر شما چه می‌کرد؟ یادتان هست چگونه پای اشرافیت و رفاه طلبی را در فضای انقلابی و ارزشی جامعه بعد از دوره دفاع مقدس باز کردید؟ یادتان هست با دانشگاه آزادتان چه فسادها و افتضاحاتی در شهرهای کوچک مذهبی راه انداختید و یکی از مهمترین عوامل تخریب حجاب شدید؟»
زائری با تکرار و تصدیق کنایه‌آمیز جمله هاشمی رفسنجانی ادامه می‌دهد: «حضرت آقای هاشمی واقعا راست گفتید که روحانیت در روی کار آمدن احمدی نژاد مقصر است. مطمئن باشید در همان نماز جمعه اگر بدون غرور و تکبر و با فروتنی و تواضع به زبانی ساده و صمیمی به کاستی‌ها و کج‌رفتاری‌ها اعتراف می‌کردید و از مردم پوزش می‌خواستید من یکی حتما به جای احمدی نژاد به شما رای می‌دادم. و دیگران هم اگر در ریاست و حکومت شما خاکساری و رافت و معنویت می‌یافتند و در منش شما و اطرافیانتان فضایی ساده و صمیمی و مردمی می‌دیدند به شما رای می‌دادند.»
عملکرد روحانیت در قبال احمدی‌نژاد
اگر بر فرض مثال هم شائبه سخنان هاشمی به روحانیت بویژه جامعه روحانیت سیاسی معطوف به جامعه روحانیت مبارز باشد با نگاهی به تاریخ می‌توان عکس این ادعا را ثابت کرد. تاریخ نشان می‌دهد که در سال 84 روحانیت مبارز در دور اول انتخابات از هاشمی رفسنجانی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری حمایت کرد اما در دور دوم که کار به رقابت هاشمی و احمدی نژاد رسید، روحانیت مبارز از هیچ یک از دو کاندیدا حمایت نکرد.
این درحالی است که روحانیت در دولت نهم و دهم یکی از طرف‌های منتقد دولت نیز بود. ماجرای هاله نور یکی از این موارد بود که در انتقاد و اعتراض به خبرپراکنی‌های اطرافیان دولت در این زمینه روحانیت و علما در صف اول منتقدین قرار داشتند و از سوی دیگر در موارد دیگر مانند مسائلی که در مورد ولی عصر (عج) از سوی وی و اطرافیانش مطرح می شد روحانیت منتقد اصلی این ماجرا بود.
با این اوصاف به نظر می‌رسد سخنان هاشمی در بدگویی از دولت احمدی نژاد بیش از هر چیز ناظر بر سیاست دوقطبی سازی فضای سیاسی کشور در جهت دوقطبی معروف هاشمی - احمدی نژاد است و وی سعی دارد که با تبلیغات منفی علیه احمدی نژاد از این دوقطبی جهت منافع خود استفاده کند. درواقع به نظر می رسد اصلاح‌طلبان با کمک هاشمی سعی دارند خود را در صحنه سیاسی کشور حفظ کنند. این دوقطبی سازی می‌تواند اصولگرایان را در حاشیه قرار داده و با علم کردن فردی که ظرفیت ضربه زدن به اردوگاه اصولگرایان را دارد، منافع سیاسی هاشمی و اصلاح طلبان را تامین کند؛ چه اینکه پیش از این نیز این اتفاق افتاده و ظرفیت ضربه زدن احمدی نژاد به جریان اصولگرایی کاملا مشخص است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها