اینفوگرافی احساسات کاربران شبکه‌های اجتماعی در زمان بازی‌های تیم ملی والیبال

کد خبر: 429997
اینفوگرافی احساسات کاربران شبکه‌های اجتماعی در زمان بازی‌های تیم ملی والیبال
فردا: بیست و نهم خرداد ماه تا سیزده تیر ماه 1394 بازی های تیم ملی والیبال در تهران برگزار شد. بازیهایی که با استقبال و حضور بی نظیر تماشاگران در استادیوم 12 هزار نفری آزادی و میلیونها بیننده از پای گیرنده های تلویزیونی همراه بود و ذهن همه را به خود مشغول کرده بود تا جایی که هر جا پا می گذاشتی بحث والیبال داغ بود.
شبکه های اجتماعی نیز از این قافله عقب نمانده و کاربران موجی از محتوای مرتبط با مسابقات تیم ملی والیبال منتشر نمودند که افکار و احساسات خود را قبل و بعد و در حین بازی ها، بیان می کردند که متناسب با نوع عملکرد و نتیجه گیری تیم ملی والیبال، این افکار و احساسات نیز تغییر می کردند. یکی از این شبکه های اجتماعی که بیشترین تعداد تولید محتوای مرتبط با مسابقات والیبال تیم ملی را داشته، بستر توییتر می باشد.
"سامانه هوشمند پایشگر" که به تحلیل داده های فضای مجازی می پردازد در یک فاز تحقیقاتی در بستر توییتر بدنبال مشخص نمودن این امر که «آیا از طریق توییت های کاربران می توان متوجه احساسات آنها نسبت به یک موضوع خاص شد» بررسی انجام داده است.
روش مورد استفاده در این تحقیق برای پی بردن به احساسات کاربران، بررسی شکلک های استفاده شده توسط آنها در توییت هاست که نشان دهنده نوع احساس آنها اعم از شادی و غم و خشم و غیره است. انتظار آن است که وقتی کاربران نسبت به موضوعی نظر و احساس خوبی دارند از شکلک های شاد و مثبت استفاده کنند و برعکس، هنگامی که نسبت به موضوع مورد نظر، احساس بدی دارند از شکلک های غمگین، عصبانی و منفی استفاده کنند.
بازه زمانی این تحقیق یک روز قبل از شروع بازیها یعنی 28 خرداد ماه تا یک روز بعد از بازی پایانی یعنی 14 تیرماه است. با شمارش تعداد توییتهایی که از شکلکهای احساسی در هر روز از بازه زمانی مشخص استفاده کردهاند، فراوانی آنها را بررسی کرده و بازخورد این مسابقات بر احساسات و افکار عمومی روشن خواهد شد.
آمارهای "سامانه هوشمند پایشگر" نشان می دهد از روز ابتدایی این جریان یعنی 28 خردادماه 1394 تا چهاردهم تیرماه بیش از هفتصد هزار محتوا توسط کاربران توییتر منتشر شده که به شناسایی و بررسی توییت های مرتبط با والیبال اقدام شده است.
طبق این تحقیقات، روز سوم یعنی 30 خرداد ماه - روز بعد از بازی اول با امریکا - بیشترین تعداد توییت توسط کاربران منتشر شده است که بررسی هایی انجام شده روی این توییت ها و شکلک های استفاده شده در آنها، نشانگر شادی و خوشحالی احساسات و افکار عمومی از برد تیم ملی برابر امریکاست، که این خوشحالی از تعداد زیاد توییت های کاربران نیز قابل فهم است. در عین حال در همین روز توییت هایی که در آنها کاربران از شکلک های غم و گریه و خشم استفاده نموده اند نیز قابل توجه است که بیشتر مربوط به موضوع راه ندادن بانوان به ورزشگاه برای دیدن مسابقه بوده است.
این موج خوشحالی از بازی و بردهای تیم ملی بر احساسات و افکار عمومی حاکم و غالب است تا روز بعد از بازی دوم تیم ملی با تیم لهستان (هشتم تیر ماه) و باخت تیم ملی که علی رغم تلاش زیاد والیبالیستها امید صعود به مرحله بعد را در حد صفر رساند که درصد توییت هایی که با شکلک های شاد منتشر شده باشند به صفر می رسد و توییت های حاوی شکلک های غمگین غالب هستند.
مطلب دیگری که قابل تامل است کاهش محسوس تولید محتواست در زمانی که تیم ملی باخته و امید به صعودش کم شده است. شاید این امر بیانگر این باشد که ناراحتی آنها مانع از انتشار محتوا توسط آنها می شود و یا این موضوع دیگر برای آنها کم اهمیت شده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها