متانت و وحدت ملی مسیر اصلی اجرای «برجام»/ مردم فتنه‌گران را ناکام گذاشتند/ وقتی دلواپسان همیشه دلواپسند

کد خبر: 431320

به هرجهت آنچه امروز مورد توجه باید قرار گیرد خالی شدن کشور از هیجانات کاذب و قرار گرفتن در فضای واقعی است. موضوعی که رهبر معظم انقلاب نیز در پاسخ به نامه حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان بدان تاکید کردند. «از ملت عزیز انتظار دارم که همچنان وحدت و متانت خود را حفظ کنند تا بتوان در فضای آرام و خردمندانه به منافع ملی دست یافت.»

سرویس سیاسی فردا- علی مسعودی؛ مذاکرات هسته‌ای در هتل کوبورگ وین جمع بندی و متن توافقی تنظیم شد که بایستی طبق برنامه برجام « برنامه جامع اقدام مشترک» اجرا شود. توافق در حالی انجام شده است که به قول رئیس جمهور بده بستان هایی صورت گرفته و در مذاکرات هسته‌ای هم طرف ایرانی و هم طرفهای غربی متعهد شده‌اند که مواردی را رعایت و به اجرا گذارند. تیم هسته‌ای کشورمان تلاش زیادی به خرج داد تا مذاکرات در مسیر صحیح هدایت شد و توافق مطلوبی به نفع کشورمان شکل بگیرد. در این باب پس از خوانش بیانیه توسط ظریف و موگرینی برخی از مردم ایران به جشن و پایکوبی در شهرهای مختلف کشور پرداختند. جشنی که پس از انتظار و حاصل 12 سال مقاومت مردم ایران بود. انتقاداتی البته به این جشن‌ها وارد گردید که چطور برخی که از مفاد توافقنامه هنوز مطلع نشده‌اند به جشن و پایکوبی می پردازند که این موضوع در جای خود قابل تامل و بررسی است اما موضوع مهمتر در این بین سیاست‌زدگی و مطالبه جناحی و سیاسی برخی از گروه‌های خاص هم برای مصادره این جشن ملی و هم مطرح کردن برخی موارد فتنه انگیزانه است که البته توسط مردم پس زده شد و این افراد متوجه شدند که وجهی در میان مردم ندارند.

این فضاسازی و تند کردن فضا توسط عمال فتنه گران در میان هیجاناتی که پس از توافق بوجود آمده است یکی از سوء استفاده‌هایی بود که ضدانقلابیون و فتنه گران برای مطامع جناحی و سیاسی خود در جشن ملی مردم ایران به کار بستند و البته ترفی از این کار نبستند. اما به نظر می رسد که این نوع کوشش های بی حاصل تا زمان فروکش کردن هیجانات توافق هسته‌ای ادامه داشته باشد و این افراد برای کش دار کردن این فضا بر طبل دوقطبی کاذبی بکوبند که حاصلی جز دعواهای جناحی بر سر یک موضوع کاملا ملی ندارد.

از سوی دیگر متاسفانه برخی از دلواپسان که نشان داده اند که در هر حالتی دلواپس هستند نیز آب در آسیاب فتنه گران می ریزند و بیشتر به فضای دوقطبی کاذب کمک می کنند. درست در زمانی که مردم از توافق هسته ای استقبال می کنند این افراد با رفتار خاصی انتقادات بعضا نسنجیده و نابه هنگامی را مطرح می کنند که بعضی از این موارد شاید درست باشد اما با توجه به وجهه سیاسی و بعضا منافع جناحی که انان دنبال می کنند چندان مطرح کردن آن در چنین برهه زمانی شایسته نیست. این افراد بعضا اصلا به مفاد و تلاش‌های صورت گرفته از سوی تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان نظری نمی کنند و علی رغم حمایت رهبری از تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان که آنان را غیور،شجاع،امین، متدین و انقلابی نامیده‌اند، تنها سعی دارند در جامعه مخالفت خود را نسبت به وقایع بوجود آمده ابراز دارند. بعضا دیده می شود که این افراد پس از جمع بندی مذاکرات هسته‌ای با عکس ها و تصاویری در شبکه‌های مجازی و وب 2 مخالفت خود را در این زمینه ابراز داشتند. کاری که در این زمینه با توجه به پیشینه رفتاری این افراد قابل پیش بینی بود. .

البته این افراد در ادامه کار دلسوزان و منتقدین واقعی که همواره سخنان و نظراتشان با نیت حسنه همراه بوده است و بعضا این انتقادات لازم کار مذاکرات بوده است را نیز با چالش روبرو می کنند و بعضا دیده می شود که این انتقادات شایسته تلف می شوند. آنچه مشخص است در ابتدا باید دلواپسانی که همواره دلواپسند را از منتقدین دلسوز واقعی جدا کنیم؛ چراکه به واقع انتقادات بجا و مناسب این افراد در جریان مذاکرات هسته‌ای سبب شد تا زوایای مختلف این مذاکرات روشن شده و پیش روی تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان قرار گیرد تا مذاکرات در مسیر مطلوب خود قرار گیرد. در این باب هرچقدر که تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان سهمی در ایجاد این توافق داشتند در مقابل نباید سهم منتقدین واقعی در این عرصه را نادیده بگیرم.

به هرجهت آنچه امروز مورد توجه باید قرار گیرد خالی شدن کشور از هیجانات کاذب و قرار گرفتن در فضای واقعی است. موضوعی که رهبر معظم انقلاب نیز در پاسخ به نامه حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان بدان تاکید کردند. « از ملت عزیز انتظار دارم که همچنان وحدت و متانت خود را حفظ کنند تا بتوان در فضای آرام و خردمندانه به منافع ملی دست یافت.»

تاکید آیت الله خامنه‌ای بر متانت و وحدت موضوع بسیار مهمی است که کلید رسیدن به منافع ملی است و این مساله در فضای آرام و خردمندانه‌ای که رهبر انقلاب بدان اشاره کردند شکل می گیرد. ایران اسلامی امروز در دوران «پساتحریم» قرار دارد که مرحله‌ای به مراتب مهمتر از فضای مذاکرات هسته ای است. در این مرحله راستی آزمایی و اعتماد سازی بایستی ثمره خود را بدهد و در این زمینه نباید کاری کرد که انتظارات مردم بیشتر از مفاد توافقنامه رشد کند و از سوی دیگر برای جلوگیری از دبه کردن آمریکایی ها در مورد تعهداتشان در این توافقنامه با وحدت و یکپارچگی ملی عمل کرد.

آنچه مسلم است در فضای متشنج سیاسی داخلی بهانه به دست غربی ها داده می شود تا بر روی تعهدات خود سرپوش گذاشته و با اغماض با حقوق ملت ایران برخورد کنند. مرحله پساتحریم باید با دقت نظر و وحدت و یکپارچگی ملت برای رسیدن به ثمره توافق دنبال شود و نباید به گونه‌ای تصور شود که دشمن دیگر فتنه انگیزی و فریب را کنار گذاشته است و پس از توافق همه چیز رو به راه شده است.

امام خمینی (ره) در این باره نکات بسیار جالبی را فرموده اند : « من باز می‏ گویم همۀ مسئولان نظام و مردم ایران باید بدانند که غرب و شرق تا شما را از هویت اسلامی‏تان ـ به خیال خام خودشان ـ بیرون نبرند، آرام نخواهند نشست. نه از ارتباط با متجاوزان خشنود شوید و نه از قطع ارتباط با آنان رنجور، همیشه با بصیرت و با چشمانی باز به دشمنان خیره شوید. »

با این شرایط بایستی با متانت طبع و اصل قرار دادن وحدت به سمت ثمر بخشی توافق هسته ای پیش برویم. در کنار زحمات تیم هسته‌ای کشورمان، ملت ایران بیش از 10 سال در برابر زیاده خواهی دشمن مقاومت کرد تا چنین توافقی حاصل شد و از این رو باید در سطح اول ملت ایران را بانیان انعقاد چنین توافقی دانست اما در ادامه بایستی با بصیرت و متانت کامل فضا را به سمت عقلانیت پیش برد و اینطور نپنداشت که همه چیز تمام شده است تا مسیر در ادامه نیز به درستی طی شود

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها