ادعای اشغال مرکز استان «ابین» توسط مزدوران آل سعود + نقشه

کد خبر: 436283

خبرگزاری سبانت و سایت تلویزیون المسیره که ارگان های رسمی جنبش انصار الله هستند، در مورد تحولات زنجبار سکوت کرده اند. شبکه تلویزیونی المسیره صرفا در حاشیه گزارشی در مورد حمله انتحاری یکی از تروریست های القاعده به تجمع سربازان ارتش در شبوه اعلام کرد: «سربازان ارتش در کنار نیروهای انصار الله در شبوه، خود را برای "تحکیم سیطره بر استان" آماده می کنند.»

ادعای اشغال مرکز استان «ابین» توسط مزدوران آل سعود + نقشه
گروه بین الملل فردا - رسانه های عربی نزدیک به دربارهای شیوخ مرتجع خلیج فارس، از سیطره حامیان منصور هادی و تجزیه طلبان جنوبی بر شهر «زنجبار»، مرکز استان «ابین» و خروج نظامیان جنبش انصار الله از این شهر خبر می دهند. البته این خبر از سوی بخشی از رسانه های نزدیک به انصار الله تکذیب شده است!
فیلمی که الجزیره با کیفیت پایین از شهر زنجبار پخش کرد.
در این فیلم، شبه نظامیان در حال پایکوبی هستند و شهروندان از "آزاد شدن شهر" از "اشغال حوثی ها" خبر می دهند!
شبکه الجزیره در گزارشی مدعی شد نیروهای وابسته به عربستان و منصور هادی، رئیس جمهور مخلوع این کشور توانستند نظامیان انصار الله را از شهر بیرون کرده و به صورت رسمی تصاویر بزرگ منصور هادی را بر ساختمان ها و دیوارها نصب کنند!! حتی این شبکه، یک فیلم با کیفیت بسیار پایین پخش کرد و مدعی شد از سوی یک شهروند زنجبار برایشان ارسال شده است! در این فیلم، تعدادی از شهروندان با تشکر از «ائتلاف بین المللی»، از «آزادسازی شهر خود توسط مقاومت محلی و جنوبی» و «خروج اشغالگران حوثی» خبر دهند!! محتوای صحبت های بیان شده در این فیلم به خوبی می تواند منشأ تولید آن را مشخص کند!
شبه نظامیان حامی منصور هادی لحظاتی پیش از حمله هماهنگ به زنجبار
در گزارش جامع الجزیره - که از سوی بیش تر رسانه ها تکرار شده است - از ورود شبه نظامیان حامی منصور هادی به زنجبار در روز جمعه خبر می دهد. بر پایه این گزارش، ابتدا هواپیماهای ائتلاف کشورهای مرتجع خلیج فارس شهر را به شدت بمباران کردند. همزمان، نیروهای مزدور آل سعود با موشک های اهدایی این کشور، پادگان «لواء 52» در نزدیکی زنجبار را هدف حمله شدید قرار دادند تا مانع ارسال نیرو از پادگان به سمت شهر شوند.
حملات هوایی شدید ائتلاف عربی علیه ملت یمن به مراکز شهری در زنجبار طی دو روز
در اثر این حملات، پایگاه های انصار الله آسیب جدی دید و مهاجمان مسلح به سرعت به سمت شهر حمله کردند.
همزمان با این وضعیت، افسران شورشی ارتش که با تمرد از دولت مرکزی، ارتش «دولت وابسته به منصور هادی» را تشکیل داده اند؛ با تجهیزات کامل زرهی و ده ها تانک و نفربر زرهی از شهر «جعار» به سمت زنجبار حرکت کردند تا شهر زنجبار را اشغال کنند. به این ترتیب، شهر زنجبار بعد از یک روز درگیری شدید تحت سیطره هواداران منصور هادی قرار گرفت. با توجه به نفوذ القاعده در میان عشائر و بخشی از شهروندان این منطقه، سقوط این شهر با سرعت بالایی رخ داد.
بخشی از ارتش سابق یمن که به منصور هادی وفادار مانده اند، با تسلیحات سنگین و تانک به سمت زنجبار حمله کردند.
بزرگ ترین اسلحه خانه استان ابین، در شهر «جعار» قرار داشت که فرماندهان نظامی آن از دولت صنعا و ارتش ملی انشعاب کرده و به منصور هادی پیوسته بودند.
همین رسانه ها به واقعیت دیگری در مورد شهر «زنجبار» اعتراف کرده اند. این منابع مدعی سقوط سریع شهر زنجبار شده اند و در بالاترین آمار (خبرگزاری آناتولی)، تنها 15 سرباز انصار الله کشته شدند. به گفته این منابع، جنبش انصار الله نظامیان خود را به شهرهای «شقره» و «لودر» اعزام کرده تا با تجدید قوا و رسیدن نیروهای کمکی، بار دیگر شهر زنجبار را آزاد کنند. دومین نقطه قوت انصار الله در این منطقه، فاصله کوتاه زنجبار تا استان بیضاست. استان بیضا، یکی از اصلی ترین پایگاه های انصار الله در میان استان های مرکزی کشور یمن است و می توان ده ها هزار نیروی نظامی از آن جا به استان های جنوبی ارسال کرد. حتی خبرگزاری سبأ وابسته به میلیشیای مزدوران سعودی از آغاز حملات مقدماتی انصار الله به محلات «الطمیسی» و «اورارس» در شرق و شمال زنجبار خبر داد.
تانک های ارتش وفادار به منصور هادی در حال جولان در خیابان های زنجبار
همزمان با این موفقیت نسبی منصور هادی، جنگ روانی شدیدی در مورد پیشروی نیروهای وابسته به عربستان در استان های تعز، لحج و حدیده منتشر شده تا بتوان زمینه را برای امتیازگیری سیاسی از بحران یمن فراهم کنند. در این زمینه، مقامات سیاسی دولت منصور هادی، سران ریاض و حتی واشنگتن به اظهار نظر پرداختند. باید تحولات جنگ یمن را در روزهای آینده با دقت بیش تری دنبال کرد تا قضاوت در مورد این اظهارات ممکن شود.
بعد از فتح این شهر توسط نیروهای ضدحوثی، جنگ روانی شدیدی مبنی بر شکست انصار الله در جبهه های مختلف نبرد یمن راه افتاد!
گفتنی است برخی پایگاه های خبری دارای گرایش به انصار الله، از باز پس گیری شهر زنجبار خبر دادند. پایگاه خبری اسپوتینک روسیه در همین راستا نوشت: «نیروهای انصار الله وانمود کردند شهر را با سرعت ترک کرده اند تا نظامیان وابسته به منصور هادی در خیابان ها شادی کنند. اما تیربارهای انصار الله در نقاط مختلف شهر پنهان شده بودند تا در ساعت مشخصی به تحمعات خیابانی حامیان هادی و سعودی حمله کنند. در نتیجه تنها چند ساعت از اعلام سقوط شهر نگذشته بود که خمپاره های انصار الله از حاشیه شهر به سمت مراکز دولتی و سنگرهای هواداران منصور هادی شلیک شد و بلافاصله تیربارهای پنهان شده، شبه نظامیان داخل شهر را هدف قرار دادند و در نتیجه شهر بعد از ساعاتی بار دیگر به تصرف انصار الله در آمد.» به گزارش این منبع، در درگیری های این دور حداقل 30 نفر از طرفین کشته شدند.
فاصله عدن تا زنجبار، حدود 66 کیلومتر است که قریب به اتفاق این مسیر، در مجاورت دریا و در تیررس حملات ناوهای آل سعود می باشد.
با این حال، خبرگزاری سبانت و سایت تلویزیون المسیره که ارگان های رسمی جنبش انصار الله هستند، در مورد تحولات زنجبار سکوت کرده اند. شبکه تلویزیونی المسیره صرفا در حاشیه گزارشی در مورد حمله انتحاری یکی از تروریست های القاعده به تجمع سربازان ارتش در شبوه اعلام کرد: «سربازان ارتش در کنار نیروهای انصار الله در شبوه، خود را برای "تحکیم سیطره بر استان" آماده می کنند.»
شهرهای سیاه رنگ: تحت کنترل نسبی نیروهای حامی منصور هادی
شهر قرمز رنگ: زنجبار
شهرهای آبی رنگ: تجمع نیروهای ارتش ملی و جنبش انصار الله برای حمله به زنجبار
شهر سبزرنگ: اصلی ترین پایگاه انصار الله در میان استان های مرکزی یمن
شهرستان زنجبار، مرکز استان «ابین» در جنوب یمن است که در فاصله 66کیلومتری شرق عدن قرار دارد. در دهه های ابتدایی قرن پیش، زمانی که شیعیان زیدی در مناطق شمالی و مرکزی یمن تشکیل دولت داده بودند؛ اهالی این منطقه با تشکیل نظام پادشاهی «فضلی» تحت حمایت بریتانیا قرار گرفتند و در برابر شیعیان مناطق مرکزی و شمالی مقاومت کردند. پایتخت سلطنت فضلی، شهر «زنجبار» بود. در سال 2011 سازمان تروریستی القاعده این شهر را به اشغال خود در آورد و نهایتا طی دو هفته درگیری و کشته شدن حداقل 300 سرباز ارتش یمن، شهر زنجبار بار دیگر تحت سیطره دولت مرکزی قرار گرفت. استان ابین، یکی از استان های کم جمعیت یمن است و حدود 2.5 درصد از جمعیت این کشور را در بر می گیرد.
بخش وسیعی از عشائر و ساکنان زنجبار، به سازمان تروریستی القاعده گرایش دارند! تصویر بالا، یکی از تجمعات زنانه در حمایت از القاعده - بعد از شکست این گروه تروریستی در اشغال شهر - می باشد.
با توجه به استقبال خوانندگان از گزارش های اختصاصی فردا نیوز از نبرد در سوریه و عراق، گروه بین الملل فردا در دور جدید فعالیت خود گزارش های نبرد در یمن را نیز به صورت جدی پوشش می دهد. در روزهای آینده، اخبار بیش تری از جنگ یمن منتشر خواهد شد.
القاعده در این استان با عنوان «انصار الشریعه» توانست برای مدت کوتاهی زنجبار را در سال 2011 اشغال کند.
شاخه القاعده در یمن، معمولا از پرچم داعش برای خود استفاده می کند!!
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها