کمپین نخردن خودرو موفق شد یا خیر؟!

کد خبر: 449065

کمپین نخریدن خودروی صفر داخلی مدتی است که خودروسازان را به خود مشغول کرده است و بر رکود بازار خودرو دامن زده است.بعد از انتشار عکسی از پارکینگ ایران خودرو و پر بودن آن از خودروهای صفر فروش نرفته بود که ماجرای این کمپین رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت و واکنش ها درباره آن به صورت جدی آغاز شد.

کمپین نخردن خودرو موفق شد یا خیر؟!
کمپین نخردن خودرو موفق شد یا خیر؟!
شفاف: کمپین نخریدن خودروی صفر داخلی مدتی است که خودروسازان را به خود مشغول کرده است و بر رکود بازار خودرو دامن زده است.بعد از انتشار عکسی از پارکینگ ایران خودرو و پر بودن آن از خودروهای صفر فروش نرفته بود که ماجرای این کمپین رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت و واکنش ها درباره آن به صورت جدی آغاز شد.مدیران خودروساز در ابتدای امر منکر هر نوع تاثیر گذاری این کمپین می شدند.

صحبت های هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو در اولین روزهای شکل گیری "کمپین نخریدن خودرو" ، درباره اینکه "آیا انبارهای ایران‌خودرو پُر از خودروهای صفر کیلومتری است که خریدار ندارد؟ " مصداق بارزی برای ن ماجراست. او در این باره گفته بود: چه کسی این را گفته است؟ عکس‌های ماهواره‌ای از پارکینگ‌های ایران‌خودرو، مربوط به بهمن‌ماه سال ۹۲ است و جهت اطلاع شما می‌گویم نسبت به تولید روزانه تنها سه هزار خودرو اضافه داریم. یکه‌زارع در پاسخ به این پرسش که "آیا با توجه به کمپین خریدن خودرو صفر ممنوع، امکان دارد قیمت خودرو را کمی کاهش دهید؟" نیز گفت: به هیچ عنوان قیمت خودرو را کاهش نمی‌دهیم. شما توجه کنید قیمت کدام کالا در این چند سال اخیر کاهش یافته است؟ وی ادامه داد: در موضوع کمپین «خریدن خودرو صفر ممنوع» آدم ‌های مختلف وجود دارند. مردم درباره خریدن یا نخریدن خودرو حق دارند هر تصمیمی بگیرند، اما ما به کسانی که اهداف دیگری در این زمینه دارند، توجه نمی‌کنیم. به دلیل اینکه یک عده دوست دارند خودرو از خارج وارد بشود و عده‌ای نیز مقاصد سیاسی را در این رابطه دنبال می‌کنند. مدیرعامل ایران‌خودرو افزود: اگر قیمت دلار ۱۰۰۰ تومان شود، ما نیز قیمت خودرو را کاهش می‌دهیم ولی این موضوع عملی نمی‌شود. یکه‌زارع با بیان اینکه «در زمینه پرداخت مطالبات قطعه‌سازان مشکلی نداریم» یادآور شد: می‌دانم مردم بخاطر کیفیت پایین خودروهای تولیدی ناراحت هستند و در این زمینه تلاش خواهد شد که کیفیت بهبود یابد.

بعد از گذشت چند هفته دیگر از آغاز کمپین اما همه چیز عوض شد و مدیرعامل ایران خودرو و سایپا هر دو از مردم عذر خواهی کردند و قول ارتقای کیفی خودروهای تولیدی را دادند.
حالا با گذشت بیش از چند ماه از شروع « کمپین نخریدن خودروی صفر» آثار آن به تدریج در حال شکوفایی است. ورشکستگی قطعه سازان

همین چند وقت پیش بود که آرش محبی نژاد،دبیر شورای هماهنگی انجمن های قطعه سازان خودرو در خصوص وضعیت قطعه سازان اظهار داشت: قطعه سازان تنها شاهد وناظر سیاستها هستند و تاوان هزینه دیگران را پرداخت می کنند . وی تصریح کرد: در حال حاضر بخش عمده ای از قطعه سازان ورشکسته شده اندکه علت اصلی آن ساختار سنتی و عدم مدیریت صحیح بر صنعت خودرو است. تجمع کارگران بخش خودرو سازی در مقابل مجلس از سوی دیگر خبر رسید، جمعی از کارگران کارخانه‌های خودروسازی استان تهران مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. به گزارش خانه ملت، جمعی از کارگران شاغل در کارخانه‌های خودروسازی و قطعه‌سازی استان تهران در مقابل مجلس، تجمع کردند و خواستار تضمین امنیت شغلی خود و سایر همکارانشان شدند. تجمع‌کنندگان اظهار داشتند در شرایطی که مرزهای رسمی کشور به روی واردات خودروهای خارجی باز است ادامه تحریم خرید خودروهای صفر کیلومتر داخلی می‌تواند به اخراج کارگران شاغل در این صنعت منجر شود. یادآور می‌شود علیرضا محجوب نیز در صحن علنی (یکشنبه، 29 شهریور) موضوع کارگران شاغل در بخش خودروسازی را مهم و اشتغال آنها را در معرض تهدید خواند و ابراز امیدواری کرد مجلس محترم با توجه به اینکه عوارض را وضع کرده است متوجه اهمیت این موضوع باشد. سود 28 درصدی تسهیلات خودرو در این میان، یکی از خودروسازان نیز از طرح ویژه پیش فروش خودرو خبر داد و اعلام کرده است: جذب سرمایه خریداران و پرداخت سود مشارکت ۲۸ درصد و فروش خودرو از جمله مزایای این طرح است. بر این اساس یک خریدار می تواند زمان تحویل خودروی خود را برای مقاطع سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه، یکساله و دو ساله پیش خرید کند؛ ضمن اینکه زمان تحویل خودروهایی که در چهار روز برگزاری این طرح از سوی مردم پیش خرید شود، از آبان و آذرماه امسال خواهد بود. این تنها گوشه ای از آثار این کمپین تا امروز است و باید منتظر ماند و دید این کمپین می تواند قیمت و کیفیت خودروهای تولید داخل را تغییر دهد؟

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها