نتیجه انکار هولوکاست در غرب چیست؟/ همه اندیشمندانی که به خاطر یهودی‌ها زندانی شدند/ گوگل و فیسبوک به مثابه دادگاه تفتیش عقاید

کد خبر: 472942

گرچه از روزگار گالیله تا گارودی سالها گذشته و در باب اهمیت آزادی بیان و نقد، خروارها کاغذ سیاه شده اما در نهایت مدعیان آزادی نیز روزی که حرفی به مذاقشان خوش نیاید نقاب آزادی‌خواهی خود را به کناری می‌نهند و چماق از آستین بیرون می‌کشند تا آن کنند که خواهند.

سرویس سیاسی فردا - گرچه سالها از محاکمه گالیله می‌گذرد و در طول همه این سال‌ها، کلیسا و دادگاه تفتیش عقاید به دلیل جمود، تحجر، اعمال غیرانسانی و ضدیت با آزادی بیان مورد سرزنش قرار گرفته‌اند اما روی کار آمدن دشمنان کلیسا و سر برآوردن عقل مدرن در مناسبات انسانی، موجب نشده است تا آزادگان و آزادی‌طلبان جهان ارج و قرب بیشتری یابند. گرچه از روزگار گالیله تا گارودی سالها گذشته و در باب اهمیت آزادی بیان و نقد، خروارها کاغذ سیاه شده اما در نهایت مدعیان آزادی نیز روزی که حرفی به مذاقشان خوش نیاید نقاب آزادی‌خواهی خود را به کناری می‌نهند و چماق از آستین بیرون می‌کشند تا آن کنند که خواهند.

16 دسامبر 1998 یکی از همین روزهاست. روزی که در آن، فیلسوف و نویسنده مسلمان فرانسوی به اتهام انكار جنايت عليه بشريت توسط نازی‌‌ها و تحريك احساسات نژادپرستانه عليه يهوديان در کتاب «اسطوره‌های بنیادین سیاست اسرائیل» در دادگاه فرانسه به پرداخت 120 هزار فرانک جریمه نقدی محکوم شد.

گارودی در این کتاب ثابت کرد که صهیونیست‏ها ضمن همکاری با نازی‌ها، تلاش کرده‌اند با مظلموم‌نمایی و بزرگ نشان دادن جنایات هیتلر، جامعه جهانی را جهت تأسیس کشوری در فلسطین متقاعد نمایند.

گارودی همچنین در این کتاب، رقم 6 میلیون یهودی را که گفته می‏‌شود توسط آلمان نازی قتل ‏عام شده‏‌اند بسیار اغراق‏‌آمیز خواند، چرا که کل جمعیت یهودیان در آن زمان این مقدار نبوده است. با محکومیت گارودی در این دادگاه که با فشار صهیونیست‏ها صورت گرفت، آزادی بیان و قلم در فرانسه، کشوری که ادعا می‌‏کند «مهد آزادی» است، مخدوش شد.

گارودی ها

البته گارودی تنها نویسنده‌ای نبود که هولوکاست را به چالش کشید و به خاطر عبور از این خط قرمز در دادگاه‌های تفتیش عقاید دنیای مدرن محاکمه شد. «دیوید ایروینگ» نویسنده انگلیسی که بارها اعلام کرده بود اسنادی گرد آورده که نشان می‌دهد هولوکاستی رخ نداده است سرانجام تسلیم فشارها شد و در سال 2006 اعلام نمود که نظراتش تغییر کرده است و با وجود انکار سخنان گذشته‌اش به سه سال زندان محکوم شد .

«رابرت فوریسون»، مورخ و استاد سابق دانشگاه‌های سوربن و لیون، از دیگر چهره‌های مطرحی است که از خظ قرمز غرب عبور کرده و به انکار هولوکاست پرداخته است. او نیز در سال 2006 میلادی به جرم انکار هولوکاست در مصاحبه با شبکه سحر به 3 ماه زندان و پرداخت 7500 بورو جریمه نقدی محکوم گردید. وی که حاصل تحقیقات خود را در کتابی با عنوان«اتاق های گاز، واقعيت يا افسانه؟» منتشر ساخته است بارها مورد ضرب و شتم صهيونيست ها قرار گرفته است.

«ارنست زاندل» تجديد نظرطلب برجسته و فعال آلمانی الاصل مقيم کانادا و صاحب مؤسسه انتشاراتی ساميزدت که به نشر مطالب مربوط به واقعيت های جنگ جهانی دوم، رد هولوکاست و دروغ پنداشتن آن و کذب کشتار و فاجعه نسل کشی يهوديان در جنگ جهاني دوم در آشويتس می پرداخت در سال 1981 از هرگونه امتياز پستی و ارسال مرسولات پستی محروم شد و در فوريه 2007، به خاطر آنچه افكار نئونازيستی خوانده شد، به پنج سال زندان محكوم گرديد .

«گرمار رودولف» ، شيميدان آلمانی به خاطر نوشتن کتابی ارزشمند تحت عنوان «کالبد شکافی هولوکاست» در سال 1995از آلمان گريخت و سرانجام در مارس 2006 نيز به دو سال و نيم زندان محكوم گرديد .

در فرانسه «وينسنت رينوگارد» به يك سال زندان و 10 هزار يورو جريمه محكوم شد چرا كه در سال 2005 با چاپ جزوه ای، هولوكاست را انكار كرده بود . «هانری راک» محقق و کارشناس فرانسوی از دیگر منتقدان هولوکاست است که ریشه برخوردهای قانونی با منتقدان را در پاسخ نداشتن برای استدلال ها می‌داند. او تا کنون چندین بار به دادگاه فراخوانده شده است.

در اوت 2007، «گرد هوسنيك»، منكر اتريشی هولوكاست، در اسپانيا دستگير شد. اتهام وي انتشار كتب و مقالاتی در خصوص به چالش كشيدن كشتار يهوديان در جنگ دوم جهانی بود. وی سرانجام مجبور شد به مالاگا فرار كند تا زندانی نشود.

«فردریک توبن» آلمانی که در حال حاضر در استرالیا زندگی می‌کند نیز یکی از شاخص‌ترین چهره‌های منتقد هولوکاست در جهان به شمار می‌رود. وی تا کنون 5 بار در کشورهای آلمان، انگلیس و استرالیا زندانی شده و هربار در زندان اقدام به نگارش کتابی تازه با موضوع نقد و انکار هولوکاست کرده است. دولت‌های غربی تلاش کرده‌اند با استفاده از روش‌های مختلفی همچون توقیف کردن آثار، محکومیت به زندان و ورشکسته کردن مانع فعالیت‌های بیشتر او شوند.

شبکه‌های اجتماعی به مثابه دادگاه‌های تفتیش عقاید

با فرا رسیدن عصر پست مدرن و دوران میکروبلاگ ها و رسانه‌های شخصی و شبکه‌های اجتماعی، این گمان برای برخی ایجاد شد که دوران تازه‌ای از ابراز عقیده شخصی و آزادی بیان آغاز شده است و شاید دیگر دولت‌ها نتوانند همچون قرون وسطی شهروندان را بابت ابراز عقیده‌شان مورد بازخواست قرار دهند اما آنچه در عمل اتفاق افتاد نشان داد در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد. اکنون گردانندگان گوگل و توییتر و فیس بوک و امثالهم بر همان صندلی‌های دادگاه‌های تفتیش عقاید تکیه زده‌اند تا اگر علیه ظالمین جهان و در حمایت از مظلومان سخنی بر زبان راندی حسابت را تعلیق کنند تا بشناسی مرزهای آزاد بودنت را... از روزگار گالیله تا گوگل سالها گذشته است اما دادگاه‌های تفتیش عقاید همچنان پا برجایند.

در حالی که بسیاری از گروه های افراطی صفحات خود را در این شبکه ها دارند اما در صورتی که صفحه یا فردی برخلاف امیال غربی ها مطالبی را بنویسد به سرعت مسدود می شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها