آمار جشنواره جهانی فیلم فجر از زبان میرکریمی/ دکوراتیو و بیهوده نیستیم/ همه فیلمها را خودم انتخاب کردم!

کد خبر: 508765

من مشاورین زیادی داشتم اما همه فیلم ها را خودم انتخاب کردم. هیات انتخابی وجود نداشت. جایی نوشته بودند ما هیچ کدام از این فیلم ها را نمی شناسیم. درستش هم همین است. نباید هم بشناسید. اگر تکراری باشند که فایده ای ندارند...

آمار جشنواره جهانی فیلم فجر از زبان میرکریمی/ دکوراتیو و بیهوده نیستیم/ همه فیلمها را خودم انتخاب کردم!

آمار جشنواره جهانی فیلم فجر از زبان میرکریمی/ دکوراتیو و بیهوده نیستیم/ همه فیلمها را خودم انتخاب کردم!

سرویس فرهنگی فردا : رضا میرکریمی رئیس خانه سینما و دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر شب گذشته در برنامه سینمایی هفت درباره ابعاد مختلف برگزاری دوره اخیر آن بیان داشت: با توجه به بزرگ شدن جشنواره ملی و مردمی شدن آن بخش بین الملل خوب دیده نمی شد،حتی ضعف هایش هم دیده نمی شد. جداشدن جشنواره ملی از جشنواره جهانی باعث رشد بخش جهانی شده است و این جشنواره می تواند نقطه قوت جشنواره های آسیا میانه شود .

وی افزود: اگر رویداد فرهنگی بدون هدف باشد، دکوراتیو و بیهوده است. هیچ جشنواره ای برگزار نمی شود، مگر اهداف ملی داشته باشد. همه این جشنواره ها برای اهداف ملی خود در سطح بین المللی برنامه ریزی می کنند . حال چرا ما نباید چنین جشنواره ای برای اهداف خود داشته باشیم؟ همین رویکرد فرهنگی ناموفق فجر باعث شده است که اساسا نداند هدفش چه کسانی هستند !

دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر با بیان آنکه ما در منطقه سینمای ریشه دار و بزرگی داریم افزود: از سویی هم هیچ رویداد فرهنگی سینمایی بزرگی هم در منطقه نداریم. در آسیای میانه بسیاری از کشورهایی چشم امیدشان به ما است تا از آنها حمایت کنیم . ما در منطقه هیچ جشنواره ای نداریم که قدرت و اعتبار سینمای ایران را داشته باشد. ما باید مثل سایر جشنواره های دنیا در این جشنواره اهداف ملی مان را تبلیغ کنیم .

میرکریمی: همه فیلم ها را خودم انتخاب کردم

وی همچنین درخصوص هیئت انتخاب جشنواره گفت: من مشاورین زیادی داشتم اما همه فیلم ها را خودم انتخاب کردم. هیات انتخابی وجود نداشت. برای آنکه به دنبال یک هویت خاص برای این جشنواره جهانی مان بودم. به کشورهای منطقه توجه ویژه ای کردم .

وی افزود: فیلم های خوبی انتخاب شده است. استاندارد سینمایی در انتخاب آنها رعایت شده است. جایی نوشته بودند ما هیچ کدام از این فیلم ها را نمی شناسیم. درستش هم همین است. نباید هم بشناسید. اگر تکراری باشند که فایده ای ندارند. در میان این فیلم ها 26 عدد از این فیلم ها افتتاحیه منطقه ای دارند یعنی تاکنون در این منطقه اکران نشده اند. 18 فیلم افتتاحیه آسیایی دارند و 8 فیلم برای نخستین بار در جهان در این جشنواره اکران می شوند . 17 فیلم بلند و کوتاه ایرانی داریم و از میان آنها نیز 6 فیلم برای نخستین بار در این جشنواره به نمایش در می آیند .

میرکریمی درخصوص بازار فیلم جشنواره گفت: بازار فیلم مان حدود 30 شرکت خریدار خارجی دارد. برای رونق بخشیدن به این فیلم تدارک زیادی دیدیم. هر کشوری که سال گذشته از ایران فیلم خریده است، امسال میهمان بازار فیلم است و دعوت شد و باقی بلیط تهیه کردند .

دلایل انتخاب فیلم های ایرانی

میرکریمی افزود: دلیل انتخاب سه فیلم «اروند»، «نفس» و «خانه ای در خیابان چهل و یکم» درمیان فیلم های خارجی، تنوعی است که در این سه فیلم است. شبیه هم نیستند و هرکدام یک ذائقه را پرچم داری می کنند. در هر کدام یک تجربه خوب بود و به نظرم رسید اینها می توانند رقبای خوبی برای فیلم های خارجی و بین الملل باشند .

وی افزود: در بخش آسیایی نیز سه فیلم انتخاب شد که من یکی از این فیلم ها را به فیلم مستند اختصاص دادم. A157 مستند بسیار تاثیرگذاری است که توانست یک کرسی را از میان سه فیلم تصاحب کند .

دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فجر ادامه داد: یک بحث استعدادیابی نیز قرار دادیم به اسم "دارالفنون" برای کشف استعدادهای جوان. آنها را دعوت می کنیم، اکران فیلم و ورک شاپ برای آنها برگزار می شود و در کنار اساتید به آنها آموزش داده می شود. نمونه این کار در جشنواره های بزرگ وجود دارد. در دارالفون ما حدود 110 جوان انتخاب شده اند که از کشورهای مختلف است.

میرکریمی ادامه داد: از هر کشور همسایه 5 نفر انتخاب شده اند. همه جوانان زیر 28 سالی هستند که یک فیلم خوب ساخته اند. در این میان 70 نفر جوان ایرانی نیز هستند که در یک اردوی علمی 6 روزه شرکت می کنند و در ادامه عضو یک باشگاهی می شوند که به آنها اضافه خواهند شد . بخش دارالفنون از محل صرفه جویی در هزینه تشریفات میهمانان خارجی راه اندازی شده است که این هزینه برای جشنواره می ماند.

وی ادامه داد: همچنین نسخه بازسازی شده فیلم های «باد صبا» و «گاو» در جشنواره به نمایش درمی آید . ما باید مخاطب جشنواره جهانی فیلم فجر را پیدا کنیم، این جشنواره مخاطب مردمی به آن شکل مرسوم ندارد. تا امروز 4000 نفر در سایت جشنواره ثبت نام کرده و ابراز تمایل کرده اند از برنامه های جشنواره استفاده کنند . همچنین حدود 500 نفر از اهالی رسانه ها برای حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر ثبت نام کرده اند.

ایران را به قطب معرفی فیلم ها و کارگردانان جهان تبدیل می کنیم

وی نهایتا گفت: اولویت اصلی این جشنواره معرفی فیلم ها و کارگردانان جدید به دنیای سینما است تا ایران به عنوان یک قطب برای معرفی فیلم ها و کارگردانان به حساب آید . از تمام فیلم های بخش مسابقه و بخش سینمای آسیا دفاع می کنم. مخاطب ما اگر صبح تا شب در کاخ جشنواره ما باشد، یک سوم فیلم ها را می توانند ببینند، تعداد فیلم ها و برنامه های این دوره فراوان است .

تقوایی و مجیدی نمایندگان ایرانی هیئت داوران جشنواره جهانی فجر

میرکریمی در انتها اسامی هیئت داوران بخش سینمای سعادت (مسابقه بین الملل) جشنواره جهانی فجر را اعلام کرد : نا صر تقوایی ، مجید مجیدی ، زینب آتاکان ، خوزه لوئیس گوئرین، ایوو فلت و ژوانگ ‌‌ژوانگ تیان.

همچنین در این برنامه تيزر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگرفته از فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی رونمایی شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها