بازیابی فحش های رو به افول ایرانیان در شبکه های اجتماعی

کد خبر: 529379

چند وقتی است ایرانی ها روی جدیدی از فرهنگ خود را به نمایش گذاشته اند؛ انقدر هم در این زمینه موفق بوده‌ایم که بازتاب گسترده ای هم در سطح جهان داشته است.

راه نو: چند وقت پیش یکی از دوستان هنرمندم که بازیگری به نام و و معروف است با من تماس گرفت و در لفافه از بنده خواهشی داشت؛ من هم که مثل همیشه دوزاری هایم همیشه از بخت بد کج از آب درمیاد ، همه تلاشم را می کردم تا منظورش را بفهمم تا جایی که در نهایت این بنده خدا واضح و روشن با شرمندگی از من تقاضا کرد تا از میان دایره واژگانم (با توجه به غنی بودن فرهنگ لغاتم از تمام موارد فحش گونه) یکی از مواردی را که در شبکه های اجتماعی به او نسبت داده شده بود برایش معنا کنم.
من که در تمام زندگی ام تا به حال با این چنین کلمه ناآشنایی برخورد نکرده بودم از او پرسیدم مطمئن هستی که این کلمه نوعی فحش است نه واژه ای محترم از زبان های فرنگی؟ او که خود دچار شک و تردید بود گفت که کامنت گذار نامحترم به طور معمول وی را مورد نوازش قرار می دهد با انواع و اقسام فحش های... درنتیجه بسیار بعید است که کلمه مذکور منتج از نظر لطف ایشان باشد. خلاصه ماجرای این رمزگشایی تا جایی پیش رفت که من با سه نفر از دوستانی که به اصطلاح "با هم نداریم! " تماس گرفتم و از آن ها برای رفع این معمای ناموسی کمک طلبیدم تا در نهایت همگی با استفاده از ریشه و مشتقات کلمه موردنظر توانستیم یک مفهوم تحت الفظی برای آن بیابیم و به عنوان سرحد ناسزاها آن را در دایره واژگان »فحش طوری« خود قرار دهیم. باید گفت، گرچه فرهنگ فحاشی و هتاکی به افراد مطرح و مشهور ما را در تمام دنیا معروف نموده است اما می توانیم خود را در ایجاد واژه های ناشناخته و یا بازیابی فحش های پرمفهوم رو به افول بسیار موفق ارزیابی کنیم و از این جهت نیز به خود ببالیم. اگر لئوناردو دی کاپرو برنده جایزه اسکار۲۰۱۶ زمانی که دغدغه خود را وضعیت اسفبار دریاچه ارومیه عنوان می کرد می دانست که ایرانی ها به همان اندازه عزم خود برای به رخ کشاندن هویت تاریخی و فرهنگ غنی با حمله به صفحات اجتماعی افراد مطرح را جزم کرده اند که برای بازیابی و فرهنگسازی فحش های ناب و ناسزاهای جدید و پرمفهوم، دیگر جای نگرانی درخصوص این دریاچه برایش باقی نمی ماند و چه بسا اسکار به دست در افق محو میشد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها