بهترین راه برای ترک اعتیاد مواد مخدر سنتی چیست؟

کد خبر: 993150

متادون یک داروی اعتیادآور و قوی است که علاوه بر مصارف پزشکی در برخی مراکز ترک اعتیاد برای ترک وابستگی به مواد افیونی مانند تریاک و هروئین نیز استفاده می شود

بهترین راه برای ترک اعتیاد مواد مخدر سنتی چیست؟

متادون یک داروی اعتیادآور و قوی است که علاوه بر مصارف پزشکی در برخی مراکز ترک اعتیاد برای ترک وابستگی به مواد افیونی مانند تریاک و هروئین نیز استفاده می شود. بسیاری از بیماران مبتلا به سوء مصرف تریاک در دوره ترک اعتیاد تمایل به مصرف شربت تریاک دارند. زیرا در بسیاری از منابع خبری یا تبلیغات با اهداف بیزنسی شنیده اند که شربت تریاک جایگزین خوبی برای تریاک است. در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت های میان متادون و شربت تریاک بپردازیم، ببینیم آیا شربت تریاک جایگزین متادون می شود؟ و به طور کلی صحت این روش ها در درمان اعتیاد را مورد مطالعه قرار دهیم.

در پی یک پژوهش انجام شده میان دو گروه از افراد مبتلا به سوء مصرف تریاک، نتایج جالبی حاصل از ترک اعتیاد با شربت متادون و شربت تریاک به دست آمد که شاید برای شما هم جالب باشد.

ترک تریاک با متادون بهتر است یا شربت تریاک؟

در یک کلینیک ترک اعتیاد روی 74 بیمار وابسته به تریاک که به طور تصادفی انتخاب شدند، آزمایشی صورت گرفت. این بیماران به دو گروه تقسیم شدند. گروهی تحت درمان با شربت متادون و گروه دیگر با شربت تریاک درمان شدند. مصرف روزانه هر دو گروه به صورت 2 مرتبه در روز و در یک دوره 5 روزه صورت گرفت. در این مدت از روش سم زدایی یکسان برای رسیدن به پرهیز کامل استفاده شد و در پایان روز دهم دارو های هر دو گروه قطع شدند.

بهترین راه برای ترک اعتیاد مواد مخدر سنتی چیست؟

در این دوره از مقیاس OOWS (Objective Opioid Withdrawal Scale) برای ارزیابی عوارض ترک اعتیاد استفاده شد. نتیجه به دست آمده حاکی از آن بود که هیچ تفاوت معنا داری بین دو گروه وجود نداشت. یعنی استفاده از شربت تریاک یا متادون در ترک اعتیاد تفاوت آشکاری در نتیجه به همراه ندارد. اما آیا دال بر تایید مصرف این دارو ها در درمان اعتیاد است؟

نتایج به دست آمده تنها برای ترک وابستگی به مخدر تریاک صدق می کند و درمورد استفاده از شربت تریاک برای ترک اعتیاد دیگر مخدر ها هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست؛ با وجود این مساله، به دلیل خواص شدید اعتیادآور بودن متادون و همچنین شربت تریاک، توصیه پزشکان به کار گیری روش های نوین در ترک اعتیاد است نه مصرف داروهایی که به نوبه خود باعث ایجاد اعتیاد در فرد می شوند.

شربت تریاک یا متادون؛ کدام یک پیروز میدان می شوند؟

نکته بسیار مهم این است که با وجود متفاوت نبودن نتیجه مصرف متادون و شربت تریاک اما شربت تریاک آسیب های نسبتا کمتری به همراه دارد. ضمن آنکه در گذشته شربت تریاک تنها برای درمان ترک اعتیاد تریاک استفاده می شد و در مقابل، متادون برای ترک اعتیاد و کاهش دوز تدریجی مخدرهایی مانند هروئین؛ اما امروزه هر دوی این روش ها منسوخ شده اند و در کلینیک های تخصصی ترک اعتیاد مانند کلینیک دکتر جوادی جدید ترین روش های درمانی جایگزین روش های غلط می شود.

هر ماده مخدری روش های ترک اعتیاد مربوط به خود را دارد که در کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دکتر جوادی با توجه به شرایط بیمار، نوع مخدر و زمان مصرف آن از به روز ترین روش های ترک اعتیاد استفاده می شود. به عنوان مثال روش های ترک اعتیاد برای داروهایی مانند کلونازپام متفاوت از ترک اعتیاد شیشه و کراک خواهد بود. اگر می خواهید در مورد کلونازپام و روش های ترک اعتیاد آن بیشتر بدانید می توانید به صفحه کلونازپام رجوع کنید.

بهترین راه برای ترک اعتیاد مواد مخدر سنتی چیست؟

آیا استفاده از شربت تریاک مزیتی هم دارد؟

همه ما می دانیم که یکی از مشکلات و دلایل عمده رواج مصرف مواد مخدر ارتباط با قاچاقچیان مواد مخدر است. افراد فعال در ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقدند که یکی از مزیت های استفاده از شربت تریاک در مقابل با دیگر مخدرها این است که باعث می شود معتادان سراغ قاچاقچی ها نروند و زیر نظر پزشک، این شربت را دریافت کنند. اما به نظر شما مراجعه به مراکز تخصصی ترک اعتیاد و دریافت درمان های بروز، کم خطر و ساده تر مزیت بیشتری نسبت به استفاده از هرنوع داروی اعتیادآوری ندارد؟

نکته قابل توجه آن است که مصرف داروهای جایگزینی مانند متادون، قرص ب2 یا شربت تریاک نه تنها به صورت خودسرانه غیرمجاز است بلکه توسط افراد متخصص در این حوزه مگر در موارد خاص نیز استفاده نمی شود.

آیا فردی که متادون مصرف می کند می تواند آن را با شربت تریاک جایگزین کند؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که افراد از پزشکان می پرسند این است که: آیا بعد از مدتی مصرف شربت متادون می توانند آن را با شربت تریاک جایگزین کنند و به مرور زمان وارد مرحله ترک شوند؟

با توجه به شرایط خاص بیمار و تشخیص پزشک ممکن است این اتفاق بیافتد؛ اما نکته مهم که بیماران باید به آن توجه کنند این است که هر دوی این موارد روش های غیر علمی هستند که ممکن است بعد از مدتی خودشان باعث ایجاد اعتیاد در فرد بیمار شوند. پس مطمئن ترین روش مشورت با پزشک متخصص و دریافت یک راه درمان همیشگی برای تجربه ترک اعتیاد بدون بازگشت است.

اگر همچنان سوال های متعددی در ذهنتان باقی مانده است، پیشنهاد می کنیم با مراجعه به مقاله " متادون بهتر است یا تریاک " پاسخ تمام پرسش های احتمالی خود را دریافت کنید.

کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دکتر جوادی یکی از باسابقه ترین کلینیک های ترک اعتیاد شبانه روزی تهران است که تمامی خدمات مربوط به ترک اعتیاد، روانپزشکی و سکس تراپی را ارائه می دهد. در صورت نیاز برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن 22222241-021 تماس حاصل فرمایید و سوالات خود را مطرح کنید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها