چگونه پسوریازیس را از سرطان پوست تشخیص دهیم؟

کد خبر: 879778

دو بیماری سرطان پوست و پسوریازیس با بروز تغییراتی در شکل ظاهری پوست همراه هستند که برخی از این تغییرات ممکن است مشابه باشد، اما فاکتور‌هایی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توان این دو عارضه را از یکدیگر تشخیص داد.

چگونه پسوریازیس را از سرطان پوست تشخیص دهیم؟

خبرگزاری ایسنا: دو بیماری سرطان پوست و پسوریازیس با بروز تغییراتی در شکل ظاهری پوست همراه هستند که برخی از این تغییرات ممکن است مشابه باشد، اما فاکتور‌هایی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توان این دو عارضه را از یکدیگر تشخیص داد.

علائم هر دوی این بیماری‌ها مشابه هستند هرچند با کمک برخی از فاکتور‌ها می‌توان این دو عارضه را از یکدیگر تشخیص داد.

حدود ۷.۵ میلیون نفر در آمریکا به بیماری پوستی پسوریازیس مبتلا هستند که بر فرآیند سیستم ایمنی در ایجاد سلول‌های پوستی جدید تاثیر می‌گذارد. پسوریازیس پلاکی (ولگاریس) شایع‌ترین نوع این بیماری است که بر اثر آن، تکه‌های خشک و قرمز رنگ روی پوست ظاهر می‌شود.

همچنین سرطان پوست شایع‌ترین نوع سرطان در آمریکاست. عامل اصلی این بیماری قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. اشعه فرابنفش می‌تواند به DNA موجود در سلول‌های پوستی آسیب زده و فرآیند رشد و تقسیم آن‌ها را تغییر دهد.

سرطان پوست و انواع بیماری پسوریازیس با علائم مختلفی همراه هستند. ممکن است برخی از این علائم در هر دو نوع بیماری مشابه باشند، اما روش‌هایی وجود دارد که بتوان آن‌ها را از یکدیگر متمایز کرد.

پسوریازیس پلاکی، خال‌دار، معکوس، چرک‌دار و اریترودرمیک پنج نوع از این بیماری هستند که سه نوع آخر آن کمتر شایع هستند.

فاکتور سن می‌تواند نقش کلیدی در تشخیص این دو نوع بیماری داشته باشد. پزشکان اغلب پسوریازیس را در افراد ۱۵ تا ۳۵ ساله تشخیص می‌دهند درحالیکه سرطان پوست در افراد مسن مشاهده می‌شود.

معمولا سرطان پوست در نقاطی از بدن مشاهده می‌شود که در معرض نور خورشید قرار داشته‌اند. این درحالیست که اغلب پوست سر یا پوست ناحیه مفاصل درگیر عارضه پسوریازیس می‌شوند.

برای هر دو نوع بیماری روش‌های درمانی ویژه وجود دارد و درمان زودهنگام آن می‌تواند پیامد‌های طولانی مدت ناشی از آن را برای سلامتی کاهش دهد.

پزشک متخصص پوست ناحیه آسیب دیده را مورد بررسی قرار داده و آزمایشاتی را انجام می‌دهد. همچنین فاکتور‌های خطرزایی همچون سابقه خانوادگی در این معاینات مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، پزشکان معمولا مصرف کرم‌های موضعی را برای درمان پسوریازیس توصیه می‌کنند اگرچه در مواردی که با علائم شدیدتری همراه است مصرف دارو‌های خوراکی تجویز می‌شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها