غذاهای سنتی را فراموش نکنیم/ کلجوش یا کاله‌جوش؟

کد خبر: 559105

امروز می‌خواهیم از یک خوراک ساده و بی‌دردسر و البته بسیار بسیار خوش‌مزه صحبت کنیم. کالجوش، یک شاهکار خوش‌مزه مناسب برای وقت‌هایی که زمان کوتاهی دارید اما دلتان یک ناهار کامل می‌خواهد.

غذاهای سنتی را فراموش نکنیم/ کلجوش یا کاله‌جوش؟
سرویس سبک‌زندگی فردا:

زندگی غذایی همه ما یک‌جورهایی با برنج گره خورده است. اصلا مگر می‌شود کسی یک‌بار عطر دم‌کشیدن برنج ایرانی را شنیده باشد و پشت‌بندش مزه بی‌نظیرش را چشیده باشد و دل در گرو این دانه‌های سفید دوست‌داشتنی نداده باشد؟‌ کلا برنج یک‌جورهایی آدم‌ها را عاشق می‌کند. پس برای حفظ این عشق و اینکه روزی روزگاری مجبور به ترک کردنش نشویم بهتر است در میان وعده‌های غذایی هرهفته، روزهایی را به صرف غذاهای بدون پلو و چلو بپردازیم. انواع خوراک‌ها، انواع آش یا سوپ‌ها و ... همه و همه می‌توانند ما را در این مسیر یاری کنند.

امروز می‌خواهیم از یک خوراک ساده و بی‌دردسر و البته بسیار بسیار خوش‌مزه صحبت کنیم. کالجوش، یک شاهکار خوش‌مزه مناسب برای وقت‌هایی که زمان کوتاهی دارید اما دلتان یک ناهار کامل می‌خواهد.
کلجوش
کالجوش، غذایی با طبع گرم و خشک که به‌شدت خون‌ساز و برای تقویت شرایط عمومی بدن بسیار مناسب‌است. این غذا در دسته خوراک ها قرار می‌گیرد و در عین سادگی قابلیت این را دارد که جایگاهی ثابت در چرخه غذایی ماهانه خانواده داشته باشد. این غذای مملو از پروتئین و کلسیم، اغلب در شهرهای همدان، اصفهان و سیستان و بلوچستان به شکل وعده اصلی سرو می‌شود.
در پخت این غذای ساده و خوش‌طعم با ما همراه باشید.

مواد اولیه این غذا برای ۴ نفر است که شما می‌توانید به نسبت تعداد افراد آن را کم یا زیاد کنید.

گردو، ۱۵ عدد

آب، ۹ پیمانه روغن ( ترجیحا روغن کنجد، روغن زیتون قابل حرارت دیدن)، به میزان لازم‌ نعنا خشک، ۲ قاشق غذاخوری پیاز ، ۱ عدد بزرگ آرد ( ترجیحا سبوس‌دار)، ۲ قاشق غذاخوری کشک، ۳ پیمانه ادویه ( نمک، زردچوبه، فلفل)، به میزان لازم

نعنا خشک
اول از همه بهتر است تمام مواد را به شکل کاملا آماده بگذاریم که در بین کار با مشکل یا کم‌ و زیادی مواد روبرو نشویم.
ابتدا آب را بگذارید به جوش بیاید.
گردوها را کامل بکوبید
گردو
پیاز را به شکل ریز و منظم خرد و با روغن سرخ کنید. در اول سرخ کردن، به پیازها نمک اضافه کنید تا آب پیاز را گرفته و پیازداغ ترد و خوش‌طعم‌تری ایجاد شود و در انتها زردچوبه و فلفل را به آن اضافه کنید.
گردوهای کوبیده شده و نعنای خشک آسیاب شده را به پیازداغ‌ها اضافه کنیدو باز تفت دهید.

آرد را به مواد قبلی اضافه کنید و بگذارید به اندازه کافی حرارت ببیند، خوب دقت کنید که آرد نسوزد اما خام هم نباشد چون در هنگام اضافه کردن به آب‌جوش گلوله می‌شود و کمی کارتان را سخت می‌کند.

همه مواد را به آب‌جوش اضافه کنید.
کشک را به مواد اضافه کرده و بگذارید کمی روی حرارت ملایم بماند.
پس از اضافه کردن کشک، کلجوش را بچشید، و در این مرحله درباره میزان نمک و فلفل آن تصمیم بگیرید. چون اغلب کشک‌ها مقدار زیادی نمک دارند و ممکن است غذا کمی شور شود.
درمورد ترشی و تندی آن همه چیز بسته به نظر خود شماست. با سلیقه‌تان می‌توانید به آن آب‌لیمو، آب‌نارنج یا آب‌غوره اضافه کنید. فلفل را هم می‌توانید حذف یا بیشتر کنید.
کلجوش
در برخی نقاط کشور کلجوش را با گوشت چرخ‌کرده سرو می‌کنند، به این صورت که گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده خمیر کنیم و به شکل گلوله‌های کوچک در بیاوریم و در روغن سرخ کنیم، پس از آماده شدن کامل کلجوش و هنگام سرو، گوشت‌ها را هم به مواد اضافه می‌کنیم.
شما کلجوش را چطور می‌پزید؟ با ما به اشتراک بگذارید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها