سفر با پیرمرد وانتی به مقصد پادنا!/ از خوردن قارچ و بادام وحشی تا آب‌گردی در اطراف دنا

کد خبر: 560334

همیشه در سفرهای‌تان، آماده این باشید که برنامه‌ را به کل عوض کنید. اگر یکی دو بار این اتفاق را تجربه کرده باشید تایید می‌کنید، این اتفاق‌های غیرمنتظره گاهی لذتی بسیار بیشتر از، پیش رفتن طبق برنامه دقیق، به شما می‌دهد. اگر هم تجربه‌اش را ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار هم که شده، در سفر آن را امتحان کنید.

سفر با پیرمرد وانتی به مقصد پادنا!/ از خوردن قارچ و بادام وحشی تا آب‌گردی در اطراف دنا
سرویس سبک‌زندگی فردا؛ محسن آجرلو: همیشه در سفرهای‌تان، آماده این باشید که برنامه‌ را به کل عوض کنید. سعی کنید این توانایی را در خود ایجاد کنید که پیشنهادهای غیر منتظره‌ای که توسط افراد مورد اعتماد به‌تان می‌شود، با آغوش باز بپذیرید. اگر یکی دو بار این اتفاق را تجربه کرده باشید تایید می‌کنید، این اتفاق‌های غیرمنتظره گاهی لذتی بسیار بیشتر از، پیش رفتن طبق برنامه دقیق، به شما می‌دهد. اگر هم تجربه‌اش را ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار هم که شده، در سفر آن را امتحان کنید.
در این کوله‌پشتی گردی می‌خواهیم یکی از بهترین تجربه های‌مان از این پیشنهادهای غیرمنتظره‌مان را با شما شریک شویم و یک مکان گردشگری فوق‌العاده دیگر را به شما معرفی کنیم.
کاروان‌سرا، ایزدخواست
در یکی از اولین کوله‌پشتی گردی‌ها برای شما از قلعه ایزد خواست گفتیم. قلعه‌ای در شمالی‌ترین نفطه استان فارس و در نزدیکی شهرضا و شهرستان آباده. ما بعد از دیدن آن قلعه زیبا راهیِ آباده شدیم و برنامه‌مان بازدید از ییلاق‌ها و دشت‌های اطراف این شهرستان بود؛ پس راهی این شهرستان شدیم و شب را در یکی از توابع این شهرستان و در اتاق‌های امامزاده‌ی با صفایی در "بهمن" گذراندیم.
صبح علی‌الطلوع که کوله به دوش و پرسان‌پرسان راه جاده را در پیش گرفتیم و پای پیاده از کناره‌ی راه به پیش رفتیم، به پیرمردی برخوردیم که با وانت قدیمی خود راهی محل کارش بود. از او خواستیم، ما را تا دو راهی جاده ببرد که از آن جا بتوانیم به دشت‌های اطراف آباده برویم. دشت‌هایی که در فصل گرما یکی از ییلاق‌های اصلی عشایر قشقایی است که از اطراف شیراز و اصفهان به این زمین‌ها سرازیر می‌شوند.
"حسین‌آقا" جوشکار سن و سال‌داری بود و از همان ثانیه‌های اول فهمیدیم که با آدم مورد اعتمادی سروکار داریم. وقتی مقصدمان را فهمید و دانست که هدف‌مان تفریح است، گفت که پیشنهاد بهتری برای‌مان دارد. گفت که اگر اصراری به ادامه دادن برنامه قبلی‌مان نداریم، با او همسفر شویم تا جایی را به ما نشان دهد و با پیشنهادی روبرویمان کند که قطعا از آن پشیمان نمی‌شویم. ما هم که سرمان درد می‌کرد برای چنین تجربه‌هایی. پس با کمال میل پدیرفتیم و با او همسفر شدیم. حسین‌آقا دقیقا داشت به نزدیکی همان جایی می‌رفت که از آن صحبت می‌کرد. مقصد "پادنا" بود.
قله دنا و رشته‌کوه زاگرس رشته‌کوه زاگرس و مسیر به سمت پادنا
از بهمن وارد جاده آباده-سمیرم شدیم. جاده‌ای که در میانه راه به دوراهی می‌رسید؛ سمت راست به سمیرم ( از شهرهای استان اصفهان) می‌رفت و سمت چپ راهی پادنا و البته شهر یاسوج می‌شد. در اواسط جاده بودیم که وارد استان اصفهان شدیم و در مجموع مسیری در حدود دویست کیلومتری را تا پادنا طی کردیم.

حدود بیست-سی کیلومتر تا پادنا مانده بود که بعد از گذر از گردنه‌ای زیبا، با منظره‌ای روبرو شدیم که فهمیدیم چرا این مرد پنجاه ساله یک ساعت تمام از آن صحبت کرده بود. و آن‌جا بود که تازه فهمیدیم پادنا یعنی پای "دنا". بله دقیقا! همان قله معروفی که همه ما حداقل از زمان مدرسه و کتاب جغرافیا نامش را در یاد داریم و می‌دانیم یکی معروف‌ترین، بلندترین و زیبا‌ترین قلل رشته‌کوه زاگرس به حساب می‌آید.

پس از گردنه و دیدن دنا پس از گردنه و دیدن دنا
پادنا نام منطقه‌ای است در پای "قلل مرکزی دنا" که شامل چندین شهر و روستاست. روستاهایی که هر کدام‌شان زیبایی‌های خاص خودشان را دارند و یکی‌یکی در امتداد این قله‌ها قرارگرفته‌اند.
ما که از همان گردنه تا رسیدن به ورودی پادنا و پس از آن رد کردن گردنه‌های زیبا و سرسبز این منطقه، چشم‌مان فقط به این قله‌های زیبا و برفی بود. برفی که حتی همین حالا و در اوج گرمای تابستان هم در نوک قله خود نمایی می‌کند و هوایی خنک و دلپذیر را مخصوصا صبح زود و غروب‌ها نثار گردشگران و اهالی روستا می‌کند.
مسیر به سمت پادنا مسیر به سمت پادنا
تا امروز در تمام کوله‌پشتی گردی‌ها، اکثر کوه‌ها و مناطق زیبایی که از آن صحبت کردیم، در نزدیکی رشته‌کوه البرز و مناطق شمالی ایران قرار داشته‌اند اما این یکی متعلق به بلندترین رشته‌کوه ایران یعنی زاگرس است که طبیعتی چه‌بسا بکرتر و وحشی‌تر از البرز دارد ولی گردشگران کمتر راهی این مناطق می‌شوند.
پادنا برای کوهنوردان منطقه‌ای آشناست و مسیر صعود به قله همان ابتدای ورودی این منطقه بزرگ، از راه اصلی جدا می‌شود. اما از انتها تمام روستاها می‌شود به کوه پایه‌های این قله‌های رویایی رفت و مناظر و آب و هوایی خاص و ویژه را تجربه کرد.
پادنا منطقه‌ای زیبا و خنک است و می‌تواند در شش ماهه نخست سال، مقصد گردشگری فوق العاده‌ای بالاخص برای گردشگران شیرازی و اصفهانی باشد. چرا که هم طبیعتی متفاوت‌تر و خاص‌تر از شمال کشور دارد و هم به اهالی این دو استان بسیار نزدیک‌تر از استان‌های شمالی کشور است.
قله دنا
قلل مرکزی دنا
در امتداد این قله‌های زیبا و در دره بزرگی که روستاها یکی‌یکی در کنار یکدیگر قرارگرفته‌اند، رودخانه بزرگ و زیبایی هم وجود دارد که بخش مهمی از آبش را مرهون برف‌های انبوه این قله‌هاست. در پشت این کوه‌های سر به فلک کشیده هم استان کهکلویه و بویر احمد و شهر یاسوج قرار دارد که در فصل گرم، جاده‌ای زیبا و کوهستانی، از انتهای پادنا شما را به یاسوج می‌رساند اما در تمام فصول سرد و برفی بسته است.
روخانه رودخانه در کوه‌پایه
برای گشتن تمام این منطقه بزرگ و دیدن تک‌تک روستاها زمان قابل توجی نیاز است و می‌طلبد چندین سفر در ماه‌های مختلف را به این منطقه زیبا اختصاص داد.
اگر در اوایل بهار به این منطقه می‌روید، از قارچ‌ها و بادام‌های وحشی غافل نشوید و در تابستان هم حتما سیب‌ناب این شهرستان را مزه کنید. سیبی که به اعتقاد اهالی، کیفیت بسیار بهتری نسبت به سیب سمیرم دارد و اصلا بخش مهمی از سیبی که به نام سمیرم به دیگر شهرها می‌رود مربوط به باغات این منطقه است.
هدهد
همان طور که در متن گفته شد، پادنا منطقه‌ای است در مرز سه استان اصفهان، فارس و کهکیلویه و بویر احمد. منطقه‌ای که پر از آبشارها و چشمه‌های زیباست. چرا که دنا چیزی حدود 40 درصد از منابع آب کشور را در اختیار دارد و به همین دلیل سرزمینی حاصل‌خیز و زیبا را در کوهپایه خود تشکیل داده است.
از جاذبه‌های گردشگری پادنا می‌شود به آبشار بی‌بی‌ سیدان، تخت سلیمان (آبشار آب ملخ) ، غار دنگزلو، رودآباد، چشمه نو، تنگ ریگان، روستای هدف گردشگری خفر، غار پلنگ و غار یخی کی‌خسرو اشاره کرد.
دنا
شب در پادنا نیمه شب، ماه کامل، نور آتش و دنای باشکوه
دنا قلل مرکزی دنا از روستای خفر
طلوع آفتاب
غروب ماه پشت دنا غروب ماه پشت دنا
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها