تواضع ستون زندگی خانوادگی

کد خبر: 580396

تا اصل تواضع در زندگی‌های ما حاکم نشود، خانواده آن چیزی نمی‌شود که خدا می‌خواهد. بنابراین یکی از قاعده‌های مهمی که خانواده‌های ما ر از نعمت برخوردار می‌کند این است که آدم های خانه متواضع باشند.

تواضع ستون زندگی خانوادگی
تواضع ستون زندگی خانوادگی
سرویس سبک‌زندگی فردا: ما به‌عنوان یک مسلمان می‌خواهیم خانواده‌مان بیت آسمانی و الهی باشد و به اهل‌بیت عصمت و طهارت متصل شود، می‌خواهیم تمرین بیت بودن را از خانواده خود شروع کنیم و به غایتی که خداوند قرار داده برسیم و همه توانمندی‌ها درون ما شکوفا شود، اما برای رسیدن به این مقصود تنها ازدواج کردن کافی نیست، این خانواده باید یک سری قوانین و مؤلفه‌ها را هم رعایت کند که یکی از این قواعد بسیار مهم که البته کمتر هم دیده می‌شود قانون «تواضع» است.
اگر آیات و روایات را مطالعه کنید به نکته جالبی خواهید رسید و آن اینکه در این آیات و روایات موضوع دیگری است که به‌اندازه تواضع تکرار شده و تقریباً در اکثر موارد در کنار هم ذکر شده‌اند و آن‌هم عقل است؛ از این قرابت موضوعی نتیجه‌ای حاصل می‌شود و آن اینکه از نظر خدا عقلای عالم آدم‌های متواضع‌اند. هرکس عقل نداشته‌باشد تواضع هم ندارد وگرنه نشانه انسان عاقل تواضع و افتادگی است سرکشی و قلدری ندارد و این اصل را می‌شود یکی ا ز پایه‌های زندگی انسان و طبیعتاً یکی از پایه‌های مهم زندگی خانوادگی به شمار آورد.
اگر داستان‌های معروف صدر اسلام را به خاطر داشته باشید یکی از آن‌ها ماجرای جناب جعفر ابن ابی‌طالب بود که پیامبر بزرگوار اسلام جناب جعفر و چند تن از مسلمانان را برای ارسال پیام به حبشه و نزد نجاشی فرستاد- نجاشی هم جعفر را نزد خود نگه داشت. امام جعفر صادق (علیه‌السلام) در روایتی داستانی را از جناب جعفر ابن ابی‌طالب نقل می‌کنند که روزی نجاشی جعفر را به حضور طلبید، جناب جعفر وقتی نزد نجاشی رفت، با حالت پریشان نجاشی مواجه شد که با لباس‌های کهنه روی زمین نشسته است، جعفر می‌گوید وقتی نجاشی حال نگران مرا دید گفت سپاس خدا را که محمد (صلوات‌الله‌علیه و آله) را یاری داد و چشمان من را روشن کرد، می‌خواهم اکنون به تو مژده دهم که خبررسان‌های من اکنون خبر آورده‌اند خداوند پیامبرش را یاری کرده و در جنگ بدر به پیروزی رسیده‌اند. جعفر می‌گوید پرسیدم چرا حالا که این خبر خوشحال‌کننده را می‌خواهید بدهید روی زمین نشسته‌اید، در حالی که قبلاً چنین رفتار نمی‌کردید، نجاشی در پاسخ گفت: در آنچه خداوند بر پیامبر ما عیسی (علیه‌السلام) نازل کرده آمده است حق خدا بر بندگانش این است که چون نعمتی بر آن‌ها رسید متواضع باشند. من هم چون شنیدم یک دین توحیدی توانسته بر دشمنان کفر غلبه کند، از خوشحالی این نعمت بر روی خاک نشستم تا تواضع کرده باشم. امام صادق (علیه‌السلام) سپس فرمودند: وقتی این ماجرا برای پیامبر بزرگوار اسلام هم اتفاق افتاد، به اصحاب امر کردند صدقه بدهید که همانا تواضع باعث رفعت و بزرگی صاحبش می‌شود.
بنابراین یکی از قاعده‌های مهمی که خانواده‌های ما را از نعمت برخوردار می‌کند این است که آدم های خانه متواضع باشند. خصوصاً زن و شوهر و پدر و مادر نسبت به یکدیگر. حالا رابطه مادر و فرزندی و پدر و فرزندی سر جای خود. می‌خواهم بگویم تواضع از شروط مهم الهی شدن بیت است تا اصل تواضع در زندگی‌های ما حاکم نشود، خانواده آن چیزی نمی‌شود که خدا می‌خواهد.
بسم الله الرحمن الرحیم
«وَ عِبَادُ الرَّحْمَانِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلىَ الْأَرْضِ هَوْنًا وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَهِلُونَ قَالُواْ سَلَامًا (63)
وَ الَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَ قِيَامًا (64)
وَ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا (65)
آن‌ها سَاءَتْ مُسْتَقَرًّا وَ مُقَامًا (66)
وَ الَّذِينَ إِذَا أَنفَقُواْ لَمْ يُسْرِفُواْ وَ لَمْ يَقْترُُواْ وَ كَانَ بَينْ‏َ ذَالِكَ قَوَامًا (67)
وَ الَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَاهًا ءَاخَرَ وَ لَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتىِ حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقّ‏ِ وَ لَا يَزْنُونَ وَ مَن يَفْعَلْ ذَالِكَ يَلْقَ أَثَامًا (68)
يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ يخَلُدْ فِيهِ مُهَانًا (69)
إلَّا مَن تَابَ وَ ءَامَنَ وَ عَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُوْلَئكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَ كاَنَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا (70)
وَ مَن تَابَ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَإِنَّهُ يَتُوبُ إِلىَ اللَّهِ مَتَابًا (71)» / سوره مبارکه فرقان
خدایا من شنیدم تواضع چقدر مهم است، من شنیدم تواضع همان عقل و خرد در زندگی است. هرکسی هم دلش می‌خواهد زندگی عاقلانه داشته باشد و تصمیماتش در زندگی از روی عقل و خرد و تدبیر درست باشد. من شنیدم که تواضع و عقل چقدر به هم مرتبط و نزدیک هستند. من خیلی دلم می‌خواهد در زندگی افتادگی و تواضع داشته باشم. البته می‌دانم باید برای متواضع شدن تمرین و تلاش داشته باشم، همه افکارم را به کار گیرم تا در هر موقعیتی سعی کنم به جای دیگران خودم را زمین بزنم. من تلاشم را انجام می‌دهم ولی بالاخره این یک چیزی است که کمک و یاری می‌خواهد. به حرمت انسان‌های متواضع عالم، به حرمت وجود مقدس امیرمومنان علی (علیه‌السلام) که همه توانمندی‌های عالم را دارند، اما گریه‌های او را در دعای کمیل می‌شنوم، تواضعی در زندگی من و خانواده من جاری کن که زندگی‌ام را از همه عقلانیت و خرد پر کند. ان‌شاءالله
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها