با تماشای این فیلم در دنیای کودکان دهه ۵۰ نفس بکشید

کد خبر: 599137

روایتی از زندگی چهار کودک با نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است که همراه پدرشان غفور و مادربزرگ در دهه۵۰ خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.

با تماشای این فیلم در دنیای کودکان دهه ۵۰ نفس بکشید
سرویس سبک زندگی فردا: فیلم سینمایی «نفس» سومین ساخته نرگس آبیار از ۱۹ آبان ماه به سرگروهی سینما کوروش اکران شده است. «نفس» قصه زندگی یک خانواده بین سال‌های ۵۷ تا ۶۲ است. در قسمت‌هایی از این فیلم از انیمیشن استفاده شده است. این فیلم نامزد بهترین فیلم کودک و نوجوان از دهمین دوره جایزه سینمایی آسیا پاسفیک شده است و در بخش مسابقه بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم شب‌های سیاه تالین حضور دارد. نرگس آبیار پیش از این فیلم‌های «شیار ۱۴۳» و «اشیاء از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیکترند» را کارگردانی کرده است. در ادامه این مطلب را به نقل از سلام سینما بخوانید.
با تماشای این فیلم در دنیای کودکان دهه ۵۰ نفس بکشید
فیلم «نفس» در بخش مسابقه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. جوایز فیلم «نفس»: سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی برای فیلم «نفس» از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شبنم مقدمی برنده سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن برای بازی در فیلم «نفس» از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر پانته آ پناهی‌ها برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم «نفس» از جشنواره بین المللی فیلم فجر شبنم مقدمی برنده جایزه بهترین نقش مکمل زن برای بازی در فیلم «نفس» در دهمین جشن انجمن منتقدان
با تماشای این فیلم در دنیای کودکان دهه ۵۰ نفس بکشید
خلاصه فیلم: روایتی از زندگی چهار کودک با نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است که همراه پدرشان غفور و مادربزرگ در دهه۵۰ خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.
عوامل فیلم: کارگردان، نویسنده: نرگس آبیار/ تهیه‌کننده: ابوذر پورمحمدی، محمدحسین قاسمی، شرکت نورتابان/ مدیر فیلمبرداری: ساعد نیک‌ذات/ مدیر صدابرداری: عباس رستگارپور/ طراح چهره پردازی: مهرداد میرکیانی/ طراح صحنه و لباس: اصغر نژادایمانی/ مدیر تدارکات: امیر یمینی/ تدوین: سجاد پهلوان زاده/ صداگذار: آرش قاسمی/ مدير روابط عمومی و مشاور رسانه ای: پریسا ساسانی/ مدیر تبلیغات: علی زادمهر/ موسیقی: مسعود سخاوت پور/ انیماتور و سرپرست گروه انیمیشن: حسین جمشیدی گوهری، امین حق شناس/ طراح جلوه های رایانه ای: فرید ناظر فصیحی/ جلوه های ویژه میدانی: آرش آقابیگ/ مدیر تولید: بهزاد هاشمی/دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: روزبه سجادی حسینی/ عکاس: حمید جانی پور، بهنوش منصوری بازیگران: ساره نورموسوی، مهران احمدی، پانته‌آ پناهی‌ها، گلاره عباسی، سیامک صفری، شبنم مقدمی، ساقی زینتی، محمدرضا شیرخانلو، علی خانبابایی، جمشید هاشم پور حواشی فیلم: نقش اصلی فیلم «نفس» را ساره نورموسوی، بازیگر خردسال ایفا می‌کند. نرگس آبیار درباره ساخت فیلم «نفس» گفت: «باید بگویم قصد ساختن «نفس» را نداشتم. «نفس» یه رمان بود که می‌خواستم چاپ کنم اما بعد از اینکه آقای‌پورمحمدی قصه را خواند به من پیشنهاد ساختن فیلم را داد. تبدیل رمان به فیلم واقعا سخت بود زیرا قصه بر اساس شیرین‌زبانی‌های کودکانه نوشته شده بود و من فکر می‌کردم چگونه این شیرین زبانی ها را تبدیل به تصویر کنم که جذابیت آن از بین نرود. بنابراین سعی کردم برای ساخت این فیلم، هر چه بیشتر به جهان این کودک نزدیک شوم» گلاره عباسی درباره نفشش در فیلم «نفس» گفت: «کاراکتر خانم قهرمانی در فیلم به دلیل نوع پوششی که دارد و به موجب اعتقادی که به حجاب خود دارد تصمیم می‌گیرد کار را ترک کند و این نکته گذراست و خیلی از تماشاگران متوجه آن نمی‌شوند که معلم چرا می‌رود. فیلم سینمایی «نفس» برای من خوشایند بود و جنس بازیگری که آبیار می‌خواست را دوست داشتم سلیقه آبیار سلیقه‌ای است که بر اساس آن همه بازیگران در فیلم خوب هستند» نرگس آبیار درباره بازی ساره نورموسوی گفت: «ما خط‌ کشی داشتیم که از جنس فوم بود اما با اینکه درد نداشت ساره واقعا هنگام زدن ضربه‌ها می‌ترسید و گریه می‌کرد. در جای دیگری از فیلم ناچار شدیم به ساره روغن کرچک بدهیم برای اینکه حس حالت تهوع را ایجاد کنیم؛ سومین بار به او گفتم دیگر متوجه شده‌ای که حس حالت تهوع چگونه است بدون روغن کرچک آن را انجام بده و او گفت: نه، می‌خورم پس حس چه می‌شود؟!»
با تماشای این فیلم در دنیای کودکان دهه ۵۰ نفس بکشید
یادداشت نرگس آبیار، کارگردان فیلم «نفس»: «سال ها پیش، شروع به نوشتن داستانی کردم که نمی‌دانستم چه پایانی پیدا می‌کند از آن دست داستان‌های بلند که هر چند ماه به سراغش می‌روی و مرورش می‌کنی، چند صفحه ای به آن اضافه می‌کنی، و بعد دیگر می‌رود برای چند ماه بعد که باز ویرت بگیرد که موضوعش را پی بگیری و بنویسی و آن وقت به سراغش بیایی.
داستان نفس این طوری شکل گرفت. شاید تعداد صفحات رمان زیاد نباشد، اما نوشتنش شش سال طول کشید. دو سال پیش شروع کردم به نوشتن فیلمنامه از روی رمان. رمانی که هنوز چاپ نشده است و چه بسا همزمان با اکران فیلم چاپ شود. نتیجه‌اش شد نفس، فیلمی که پیش روی شماست. نفس بخشی از خاطرات جمعی آدم‌هایی ست که در اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ نفس کشیده‌اند» پیمان خاکسار (تدوینگر و مترجم) بعد از دو فیلم «اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیکترند» و «شیار۱۴۳» برای سومین بار با نرگس آبیار در فیلم «نفس» همکاری داشته است. ابوذر پورمحمدی درباره فیلم «نفس» گفت: «این فیلم که تلفیقی از رئال و انیمیشن است، داستان دختربچه‌ای را روایت می‌کند که در تخیلاتش هم سیر می‌کند و تخیلات او در فیلم به صورت انیمیشن به نمایش درآمده است. ما امیدواریم که تلفیق این دو بخش کنار هم به خوبی صورت گرفته باشد، چرا که ساختن این گونه فیلم‌ها ریسک دارد و خانم آبیار این کار را انجام داده‌ است» صحنه‌های بازگشت امام راحل به میهن در سال ۵۷ و عاشورای آن سال در فیلم «نفس» بازسازی شده است. فیلم «نفس» دومین همکاری مسعود سخاوت‌دوست (آهنگساز) و نرگس آبیار بعد از فیلم «شیار ۱۴۳» است. مسعود سخاوت‌دوست، آهنگساز فیلم «نفس» درباره ساخت موسیقی این فیلم گفت: «با توجه به مضمون فیلم «نفس» طیف وسیعی از انواع موسیقی را که بیان‌کننده پیام فیلم است به کار گرفته‌ام مثلا برای بخشی از کار سراغ موسیقی اقوام رفتم و از انواع موسیقی خراسان و سیستان و بلوچستان استفاده کردم. بخش مهمی از موسیقی فیلم به موسیقی کولی‌ها اختصاص داشت و در همین راستا از انواع موسیقی ملل مانند موسیقی کولی‌های هند، اروپای شرقی، بالکان و اسپانیا استفاده کردم. در واقع به تعبیری می‌توان گفت که موسیقی کولی‌ها به «نفس» جان داد» محمدحسین قاسمی (همسر نرگس آبیار) و ابوذر پورمحمدی بعد از دو فیلم «اشیا از آنچه در آیینه می بینید به شما نزدیکترند» و «شیار ۱۴۳»، تهیه کنندگی «نفس» سومین فیلم سینمایی نرگس آبیار را نیز بر عهده دارند. دست جمشید هاشم پور، یک روز پیش از فیلمبرداری فیلم «نفس» دچار آسیب دیدگی شد. در ارتباط با بودجه این فیلم «نفس» گفته می‌شود که بخشی از هزینه‌های تولید و جاری فیلم را شرکت نور تابان که وابسته به بنیاد مستضعفان است، تامین کرده. ساره نورموسوی، بازیگر کودک فیلم «نفس» از میان دو هزار کودک انتخاب شده است.
با تماشای این فیلم در دنیای کودکان دهه ۵۰ نفس بکشید
نرگس آبیار درباره گریم سنگین پانته ‌آ پناهی‌ها گفت: «پناهی‌ها در این فیلم به لهجه قمی حرف می‌زند. برای رسیدن به این لهجه تعدادی از افراد آمدند و او ساعت‌ها با آنها حرف می‌زد تا بتواند این لهجه را در بیاورد. آنها دقیقا چنین رفتارهای غلوآمیز و دایره واژگان بسیار بزرگی دارند. کاراکتری دارند که به محض جمع شدن کنار هم حتی در عزاداری‌ها هم حرف‌هایی می‌زنند و می‌خندند» نرگس آبیار درباره تبدیل فیلم «نفس» به سریال گفت: «فیلم اگر اکران شود و در جشنواره‌های خوبی حضور داشته باشد، ممکن است آن را تبدیل به سریال هم بکنیم. اکنون سکانس‌های بسیار خوبی از فیلم را حذف کرده‌ایم چرا که مخاطب ایرانی ممکن است حوصله فیلمی با تایم بالا را نداشته باشد. به هرحال در حال فکر به این ایده هستیم»
با تماشای این فیلم در دنیای کودکان دهه ۵۰ نفس بکشید
نرگس آبیار درباره کار کردن با بچه‌ها در فیلم گفت: «کار با کودکان بسیار سخت است و ما در این فیلم چهار بچه «سرتق» داشتیم که مدام با هم دعوا می‌کردند و فقط یک نفر را مسئول آرام کردن آنها در نظر گرفته بودیم» محمد حسین قاسمی درباره ساخت فیلم «نفس» گفت: «این کار بر اساس یکی از رمان‌های کارگردان ساخته شده است. ما در طول جنگ بیش از دو هزار کودک شهید داشته‌ایم که هیچگاه در سینما به آنها پرداخته نشده است» ۱۲ دقیقه از نسخه به نمایش درآمده فیلم «نفس» در جشنواره فیلم فجر برای اکران عمومی کوتاه شده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها