حکم شرعی کارمزد کارت‌های اعتباری بانکی چیست؟

کد خبر: 602086

در صورتى که واقعاً خدمات قابل ملاحظه‌اى که در عرف داراى ارزش است ارائه شود و سود اضافى در برابر آن خدمات گرفته شود مانعى ندارد.

حکم شرعی کارمزد کارت‌های اعتباری بانکی چیست؟
سرویس سبک زندگی فردا: حضرت آیت الله مکارم شیرازی به استفتائی دربارۀ «حکم استفاده از کارت‌های اعتباری بانکی» پاسخ گفتند. در ادامه این سوال و پاسخ این مرجع تقلید را به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی بخوانید.
حکم شرعی کارمزد کارت‌های اعتباری بانکی چیست؟
متن سؤال و پاسخ این مرجع تقلید سئوال: معمولا بانك ها برای مشتریان خود اقدام به صدور كارت اعتبارى نموده، و بابت اين خدمات هزينه هاى ذيل را به عنوان كارمزد در قرارداد صدور كارت درج نموده، و از مشتريان خود اخذ مى نمايد: مستدعى است نظر خود را در موارد زير اعلام فرماييد: الف) نظر حضرتعالى در خصوص ارائه خدمات كارت‌هاى بانكى خصوصاً كارت‌هاى اعتبارى چيست؟ ب) آيا قالب عقد جعاله را براى ارائه خدمات كارت موجّه مى‌دانيد؟ پاسخ: در صورتى که واقعاً خدمات قابل ملاحظه‌اى که در عرف داراى ارزش است ارائه شود و سود اضافى در برابر آن خدمات گرفته شود مانعى ندارد و مى‌تواند تحت عنوان عقد جعاله مندرج گردد؛ ولى اگر خدمات صورى است، یا در بعضى موارد خدمتى وجود ندارد و تنها سود پول گرفته مى‌شود، ربا و حرام است. ضمناً جریمه دیرکرد با موازین شرع سازگار نیست، چون نوعى ربا محسوب مى‌شود و خدمات خاصّى در برابر آن نیست.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها