۱۴ نشانه داشتن شرایط شغلی مطلوب

کد خبر: 610077

سعی کنید پا درراهی بگذارید که دورنمای پیشرفت و ترقی در آن لحاظ شده باشد. وقتی دید شما بازتر باشد، کار بهتری ارائه می‌دهید و کیفیت کاری را بالا خواهید برد.

۱۴ نشانه داشتن شرایط شغلی مطلوب
سرویس سبک زندگی فردا؛ عطیه‌سادات فتحی: انتخاب شغل یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی‌ست. تمامی سال‌های تحصیلی شما با هدف انتخابی درست در این مرحله طراحی شده و از آن جایی که با گذراندن مطلوب این مرحله، بعد اقتصادی زندگی شما شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد و ساعات زیادی از روز را به آن می‌پردازید، بر آن شدیم تا در این یادداشت چهارده نشانه برای کار مطلوب را بررسی کنیم.
۱۴ نشانه کار مطلوب
احترام شغلی. شغلی که انتخاب می‌کنید باید با شأن و منزلت شما سازگاری داشته باشد. انتخاب محترمانه و حفظ شخصیت شما طی کار، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای مثال ادبیات هر کار، ویژه آن کار است و اگر با تربیت خانوادگی شما منافاتی نداشته باشد، راحت‌تر خواهید بود.
سازگاری با شخصیت. کاری را انتخاب کنید که با شخصیت، خلقیات و روحیات شما هم‌خوانی داشته باشد. اگر فردی برون‌گرا هستید و زیادی فعالید، با انتخاب شغل‌هایی که نیاز به سکوت زیاد دارند کسل خواهید شد و اگر فردی آرام و درون‌گرا هستید، کمتر به سراغ کارهای ارتباط مدار بروید تا بتوانید تعادل روحی خود را حفظ کنید.
۱۴ نشانه کار مطلوب
علاقه‌مندی. به علاقه‌هایتان توجه کنید. اگر کاری را انتخاب کنید که به علایق شما نزدیک باشد، موفق‌تر خواهید بود. علاقه، از مهم‌ترین عناصر در انتخاب، ثبات و پیشرفت طی کار است. هرچه قدر به کاری که موردعلاقه شماست بپردازید، زودتر کسب تجربه خواهید کرد و شکل بهتری از فعالیت‌ها را ارائه خواهید داد.
استعداد. اگرچه علاقه و استعداد، رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند اما باید بدانید تفاوت این دو می‌تواند آینده دیگری را رقم بزند. استعدادهای خود را بشناسید و سعی کنید تا علایق خود را به میزان استعدادهایتان تنظیم کنید. استعداد، عاملی‌ست که با شما زاده شده و اندکی متفاوت‌تر از علاقه است. بازشناخت استعدادهایتان به شما کمک می‌کند تا علایق خود را بهتر طراحی کنید. به صورت روشن‌تر، استعدادها می‌توانند زمینه‌های مناسبی برای شکل دادن علایق باشند.
۱۴ نشانه کار مطلوب
جایگاه اجتماعی. به ارتقاء جایگاه اجتماعی خود فکر کنید. انتخاب کاری که بتواند راه را برای افزایش اعتماد به نفس و کسب جایگاه اجتماعی والاتر شما هموار کند، مطلوب است. اینکه حس کنید با انجام کارتان، گامی در راستای عزت نفس‌تان برداشته‌اید بسیار مهم است.
مهارت. مهارت‌های‌تان را فهرست‌وار بنویسید و بررسی کنید که چه کاری با مهارت‌های فعلی شما یا مهارت‌هایی که می‌توانید به زودی بیاموزید هم‌خوانی دارد. اگرچه هر کاری نیازمند گذراندن دوره‌های ویژه خود است اما به خاطر داشته باشید مهارت‌های شما می‌توانند به پیشرفت سریع‌ترتان کمک کنند.
انگیزه. به سوال «کدام کار برای شما ایجاد انگیزه می‌کند؟» پاسخ دهید. شغلی که انتخاب می‌کنید باید از معیارهای انگیزشی برخوردار باشد و نه‌تنها برای انجام آن، که برای پیشبرد آن نیاز به رغبت دارید. مجموعه عواملی که با فکر کردن به آن‌ها، اشتیاق انجام کار داشته باشید. مهم نیست این عوامل چه قدر بزرگ باشند. گاهی بهانه‌های کوچکی، کاری سخت و صقیل را دلچسب می‌کنند.
۱۴ نشانه کار مطلوب
زمان. زمان‌بندی کار نیز تعیین‌کننده است. اگرچه سلیقه کاری هر فرد مختص اوست و گروه‌های مختلفی از افراد مایل به انجام کارهای پاره‌وقت هستند و عده کثیری نیز تمایل به شغل‌های تمام‌وقت دارند. باید ببینید سایر برنامه‌های زندگی شما تابع چه میزان زمانی‌ست تا بتوانید انتخاب کنید کدام گروه کاری برای شما مناسب‌تر است. برای مثال اگر دانشجو باشید، کارهای تمام‌وقت می‌توانند با امور درسی و پژوهشی شما تداخل داشته باشند.
جنبه اقتصادی. اگر صادقانه و منطقی فکر کنید خواهید دید که گزینه مالی و درآمد، سهم به‌سزایی در نحوه انتخاب شما دارند. تصمیم‌گیری درباره سایر جوانب زندگی هر فرد، خواسته و ناخواسته تحت سلطه این گزینه نیز قرار خواهد گرفت. بنا بر کیفیتی که برای اداره امور زندگی در نظر گرفته‌‌اید، شغل موردنظرتان را بیابید.
۱۴ نشانه کار مطلوب
محیط کار و افراد. در انتخاب محیط کاری که قرار است بخشی از ساعات جدی زندگی خود را در آن سپری کنید و افرادی که طبیعتاً مفیدترین لحظه‌های روز را در جوار آن‌ها هستید، دقیق شوید. از اصولی‌ترین معیارهای انتخاب شغل مناسب می‌توان به مناسبات ارتباطی و محیطی اشاره کرد که نقش زیادی در مدیریت برخوردها و کارکرد شما به عنوان کارمند و همکار خواهد داشت.
شناخت. از آن جایی که روی صحبت این نوشتار تنها با افراد تازه‌کار نیست، ذکر نکاتی پیرامون شناخت‌‌های پیشین نیز خالی از لطف نخواهد بود. اگر می‌خواهید کار فعلی‌تان را تغییر بدهید، به شناخت خود از کارهای جدید افزوده و با در نظر گرفتن موقعیت فعلی و نسبی آینده‌تان تصمیم‌گیری کنید.
۱۴ نشانه کار مطلوب
تجربه. هر کاری می‌تواند زمینه‌ساز تجربیات باشد. باید بدانید چه قدر آماده تجربه موقعیت‌های جدید یا به‌کارگیری تجارب قبلی‌تان هستید. از آن گذشته سعی کنید وارد کاری شوید که تا حدودی می‌توانید از تجربه‌ها و سابقه‌ای که برایتان رقم می‌زند در سایر امور و فرصت‌های شغلی بهره بگیرید.
پیشرفت. سعی کنید پا درراهی بگذارید که دورنمای پیشرفت و ترقی در آن لحاظ شده باشد. وقتی دید شما بازتر باشد، کار بهتری ارائه می‌دهید و کیفیت کاری را بالا خواهید برد. از همه مهم‌تر احساس درجا زدن و کسالت را نخواهید داشت. پس مهم است فرد در جایگاهی قرار بگیرد که راه ترقی باز باشد یا حداقل بتواند آن را باز کند.
۱۴ نشانه کار مطلوب
آینده‌نگری. دورنمای زندگی‌تان را پیش چشم داشته باشید و شغل موردنظر را با آن تطبیق بدهید. آیا کار انتخابی فعلی در راستای تصمیم‌گیری‌های کلی شما برای برنامه هدفمند زندگی‌تان نقش پیش‌برنده دارد یا مانع آن است. این نکته را در نظر بگیرید که بخشی از آینده‌نگری به انتخاب درست شغل بازمی‌گردد و باید با معیارهای شما مناسبت داشته باشد. انتخاب آینده خوب حق شماست. موفق باشید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها