راهکارهایی برای رسیدن به اهداف بزرگ و کوچک/ چگونه می توان عادت‌های زندگی روزمره زندگی را ترک کرد؟

کد خبر: 618165

سون تسی یک استراتژیست برجسته نظامی در دوران چین باستان بود و همچنین استاد بزرگ چین در زمینه آموزش قدرت نرم و پدر جنگ‌افزارهای سریع در دنیا محسوب می‌شود. وی هر زمان که امکان داشت، ترجیح می‌داد در جنگ بدون درگیری و مبارزه پیروز شود و یا دست‌کم جنگ را در وهله اول و به ساده‌ترین شکل ممکن با پیروزی به پایان برساند.

راهکارهایی برای رسیدن به اهداف بزرگ و کوچک/ چگونه می توان عادت‌های زندگی روزمره زندگی را ترک کرد؟
درس‌هایی که می‌‌توان از سون تسی و کتاب هنر رزم وی در زندگی روزمره آموخت
سرویس سبک زندگی فردا؛ مترجم سید حسن روتن: سون تسی یک استراتژیست برجسته نظامی در دوران چین باستان بود و همچنین استاد بزرگ چین در زمینه آموزش قدرت نرم و پدر جنگ‌افزارهای سریع در دنیا محسوب می‌شود. وی هر زمان که امکان داشت، ترجیح می‌داد در جنگ بدون درگیری و مبارزه پیروز شود و یا دست‌کم جنگ را در وهله اول و به ساده‌ترین شکل ممکن با پیروزی به پایان برساند.
به گزارش LifeHacker ، وی در کتاب مشهور خود به نام هنر رزم نوشته است: در جنگ یک استراتژیست موفق و پیروز صرفا زمانی به دنبال تداوم مبارزه و درگیری است که در جنگ خود به پیروزی دست یافته است.
وی همچنین این توصیه را به لشکریان زیردست خود ارائه کرده است که: مسیر خود در جنگ را از طریق شیوه‌های غیرقابل انتظار دنبال کنید و به نقاطی که از آن‌ها محافظت نمی‌شود، یورش ببرید.
تسی در بخش دیگری از کتاب خود می‌نویسد: تاکتیک‌ها و شیوه‌های نظامی مانند آب عمل می‌کنند. آب به طور طبیعی و در مسیر عادی خود از مکان‌های رفیع دوری می‌جوید و در مسیرهای سرپایینی سرعت خود را افزایش می‌دهد. بنابراین در جنگ نیز شیوه مطلوب این است که از صحنه‌های نبرد سخت اجتناب بورزیم و به مکان‌ها و نقاطی حمله کنیم که از نظر دفاعی دچار ضعف هستند.
آموزه‌های سون تسی در کتاب خود فراتر از مسئله میدان نبرد و مبارزه است، زیرا این آموزه‌ها بر اساس یافته‌های وی مبنی بر آسان‌ترین راه برای دستیابی به یک هدف خاص طراحی و ارائه شده‌اند. آموزه‌های وی را می‌توان در هر زمینه مورد استفاده قرار داد، از تجارت و رشد اقتصادی گرفته تا تلاش برای کاهش وزن و حتی شکل دادن به عادت‌های روزمره.
بهتر است این مسئله را برسی کنیم که چگونه می‌توان از آموزه‌های مربوط به استراتژی نظامی موجود در این کتاب در زندگی روزمره بهره برد.
مبارزه برای ایجاد عادت‌های بهتر در زندگی
اغلب اوقات ما تلاش می‌کنیم عادت‌های جدیدی در زندگی خود ایجاد کنیم، به اهداف بزرگی دست یابیم و در زندگی خود همواره موفق باشیم و البته می‌خواهیم این کار را از طریق اعمال یک نیروی صرف به نتیجه برسانیم. ما به طور مستقیم مبارزه می‌کنیم و به دشمن خود (در اینجا منظور عادت‌های بد است) در نقاطی حمله می‌کنیم که نقطه قوت دشمن ما محسوب می‌شود.
برای مثال:
• ما در شرایطی تلاش می‌کنیم رژیم غذایی سختی را برای خود در نظر بگیریم که قرار است شب با دوستان خود برای شام بیرون برویم.
• تلاش می‌کنیم در یک محیط بسیار شلوغ و پر سر و صدا اقدام به نوشتن یک کتاب کنیم.
• در خانه‌ای مملو از مواد شیرینی‌جات و شکر است، تلاش می‌کنیم تغذیه سالمی داشته باشیم.
• سعی می‌کنیم در حالی تکالیف مدرسه خود را انجام دهیم که تلویزیون روشن است.
• در حالی تلاش می‌کنیم بر روی یک موضوع خاص متمرکز شویم که در حال استفاده از یک گوشی هوشمند هستیم، گوشی هوشمندی که پر است از اپلیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی، انواع بازی‌ها، و دیگر برنامه‌ها.
و در نتیجه ما در مسیر پیشبرد اهداف خود ناکام می‌مانیم، و آنگاه خود را به خاطر نداشتن اراده کافی و یا نداشتن تمایل کافی سرزنش می‌کنیم. با این وجود در بسیاری از موارد شکست نه به دلیل ضعف اراده، بلکه ناشی از اتخاذ یک استراتژی ضعیف است.
رهبران نظامی شایسته و خوش‌فکر کار خود را با پیروزی در مبارزات آسان‌تر و تقویت موضع خود آغاز می‌کنند. آنان صبر می‌کنند تا موضع دشمن تضعیف شود و روحیه اعضای دشمن کاهش یابد و آنگاه به دشمن خود به طور مستقیم حمله می‌کنند. چرا جنگ را با مبارزه مستقیم در نقاطی که دشمن از آن‌ها به خوبی دفاع می‌کند، آغاز کنیم؟ چرا کنار گذاشتن عادت‌های قبلی و به کار بردن عادت‌های جدید را در محیطی آغاز کنیم که باعث افزایش مشکلات ما می‌شود؟
سون تسی هرگز ارتش خود را در زمانی که زمینه‌های پیشروی فراهم نبود، به مبارزه وا نمی‌داشت. او مبارزه را با حمله به نقاطی که دشمن در آن قوی‌تر بود، آغاز نمی‌کرد. ما نیز باید همانند وی عمل کرده و از محیط‌های بهتری برای ترک عادت‌های خود استفاده کنیم و سپس موقعیت بهتری ایجاد کنیم تا تغییرات سخت‌تر را در عادات خود اعمال کنیم.
سون تسی، استاد عادت‌ها
بهتر است آموزه‌های سون تسی را با زندگی امروزی خود مطابقت دهیم. نمونه‌هایی از اندیشه‌های وی برای استفاده در زندگی روزمره به شرح زیر است:
مثال اول: سون تسی: اگر به مکان‌های غیرقابل دفاع حمله کنید، می‌توانید از پیروزی خود مطمئن باشید.
کاربرد در زندگی روزمره: اگر عادت‌هایی را که به کارگیری آن‌ها آسان است استفاده کنید، در کنار گذاشتن عادت‌های بد خود موفق خواهید بود.
مثال دوم: سون تسی: کسی در جنگ پیروز می‌شود می‌داند کی باید بجنگد و کی نباید بجنگد.
زندگی روزمره: کسی می‌تواند رفتار خود را بهبود بخشد که بداند کدام عادت را ابتدا باید از بین ببرد و کدام عادت را در زمان دیگری ترک کند.
مثال سوم: سون تسی: یک فرمانده باهوش از حمله به یک ارتش با انگیزه اجتناب و زمانی حمله می‌کند که ارتش مقابل بی‌روحیه باشد.
زندگی روزمره: یک شخص باهوش از محیط و شرایطی که عادت‌های بد در آن تقویت می‌شود، اجتناب و زمانی به این عادت‌ها حمله می‌کند که تغییر آن‌ها آسان‌تر است.
داشتن رفتار بهتر تنها به داشتن نیرو و تلاش کافی منحصر نمی‌شود. بلکه استراتژی نیز در این میان مهم است. مردم فکر می‌کنند ارائه و یا تمایل کافی برای تغییر اغلب باعث شکست در داشتن عادت‌های خوب می‌شود، اما این مسئله در نتیجه ایجاد عادات خود در محیط نامناسب ایجاد می‌شود.
بهتر است ابتدا در مبارزه‌هایی که پیروزی شما حتمی است، شرکت کنید، زیرا برای پیروزی در نبردهای سخت‌تر وقت بسیار است.
برای خواندن کتاب‌های بیشتر، به اتاقی که در آن تلویزیون و بازی ویدئویی هست، نروید. برای از دست دادن وزن به فکر ورزش‌های سنگین نباشید و با تغییرات کوچک‌تر شروع کنید. اگر اطرافیان شما مانع هدفتان می‌شوند، از بودن با آن‌ها اجتناب کنید. اگر خانه‌تان شلوغ است، نوشتن کتاب را به زمان دیگری موکول کنید. در واقع هوشمندانه‌ترین راه این است که محیط پیرامون خود را برای ترک عادت‌های بد تغییر دهید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها