چند نكته مهم در مورد اصول سفر و طبيعت گردی که باید بدانید

کد خبر: 639383

رشد جمعیت و افزایش شهر نشینی در جهان و ایران و همچنین بالا رفتن تعداد شهرهای بزرگ و پر جمعیت و شهرک‌های صنعتی، باعث دور افتادن انسان از طبیعت شده. بنابراین انسان امروز عطش بیشتری برای دیدار مناطق طبیعی جهان پیدا می‌کند.

چند نكته مهم در مورد اصول سفر و طبيعت گردی که باید بدانید
سرويس سبك زندگي فردا: رشد جمعیت و افزایش شهر نشینی در جهان و ایران و همچنین بالا رفتن تعداد شهرهای بزرگ و پر جمعیت و شهرک‌های صنعتی، باعث دور افتادن انسان از طبیعت شده. بنابراین انسان امروز عطش بیشتری برای دیدار مناطق طبیعی جهان پیدا می‌کند و از آن جایی که اطلاعات افراد نسبت به انجام اصولی سفرهای طبیعت گردی نسبتا کم می‌باشد بر آن شدیم تا به نقل از اسپیلت توصیه‌هایی را به دوستان ارائه دهیم تا سفرهایی جذاب و به یاد ماندنی را تجربه کنند.
طبيعت گردي
- قبل از انجام مسافرت، نسبت به فرهنگ، محیط زیست، موضوعات اساسی و وضعیت بهداشتی مقصد سفر خود مطالعه و بررسی نموده و اطلاعات خود را در رابطه با مکان مورد نظر کامل نمایید.
- سفر را مطابق با توان جسمی و فنی خودو همراهانتان برنامه ریزی کنید. همواره کیف کمک های اولیه ای به ویژه شامل داروهای ضروری شخصی خود به همراه داشته باشید و برای وقوع شرایط پیش بینی نشده آمادگی داشته باشید.
- به دنبال اقامتگاه‌های دوستدار محیط زیست باشید. ترجیحا از مکان هایی که توسط جامعه محلی و یا به صورت خانوادگی اداره می شوند استفاده نمایید. علت انتخاب اقامتگاه خود را با توجه به رعایت شاخص‌های زیست محیطی توسط اقامتگاه به میزبان خود توضیح دهید. در دفترچه یادبود اقامتگاه صادقانه و منصفانه دیدگاه‌های خود را بنویسید.
- جا و مکان اقامت و استراحت را پیش از سفر رزرو کنید و پول خود را جهت بازدید از مقصد، خرید هدایا و مدیریت اتفاقات پیش بینی نشده نگهدارید.
- خرید از مغازه ها و فروشگاه های خانوادگی را به خرید از فروشگاه های زنجیره‌ای ترجیح بدهید و کوشش کنید حتی‌المقدور نیازهای خود را از محل تامین کنید.
- هدایا وسوغاتی برای افراد مورد علاقه خود را از صنایع دستی بومی و تولیدات محلی خریداری کنید و اگر در خرید می توانید تخفیف بگیرید، بیش از حد چانه نزنید.
- از خرید اقلامی که به قیمت آسیب به طبیعت و به ویژه گیاهان و حیوانات تهیه شده‌اند، خودداری کنید.
- برای آن‌هایی که در حین سفر ملاقات خواهید کرد، هدایایی تهیه کنید و با ارسال نامه، کارت پستال یا تماس تلفنی از میزبانان خود تشکر کنید. حتی‌المقدور ارتباط خود را با جامعه‌ای که میهمان آن بوده اید، حفظ کنید.
- اگر از مسافرت لذت بردید، میزبانان را به دوستان خود معرفی کنید.
- ترجیحا از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایید. در این خصوص وسایل نقلیه بخش خصوصی که مورد استفاده دیگر مسافران و افراد بومی نیز قرار می گیرند پیشنهاد می‌شوند. نسبت به سلامتی خود دقت نمایید اما زیاده از حد حساسیت به خرج ندهید.
- در مصرف آب و انرژی صرفه جویی کنید و از به کار بردن مواد شیمیایی برای از بین بردن حشرات خودداری نموده و با روش‌های طبیعی ویا استفاده از پشه‌بند به مقابله آن‌ها بروید.
- با رعایت رژیم‌های غذایی خاص خود، حتی‌المقدور از غذاهای محلی استفاده نمایید. مزه یکی از پنج حسی است که در مقاصد گردشگری می‌توان به خوبی آن را چشید و درک کرد.
- بی‌اجازه و یا سرزده وارد منازل افراد محلی نشوید و احترام حریم خصوصی آن‌ها را نگه دارید. بدون اجازه از آنان عکس و فیلم تهیه نکنید و اگر هم موافقت داشتند در تصویربرداری افراط نکنید.
- مراقب کودکان محلی باشید. کاری نکنید که آن‌ها ترغیب شوندتا از میهمانان پول و هدیه دریافت کنند یا حتی اگر والدین آن‌ها از کودکان برای فروش کالا یا خدمات استفاده می کنند، نباید مورد استقبال واقع شوند. کارگری کودکان محلی از موضوعاتی است که لزوما از دیدگاه گردشگری فاقد مشروعیت است.
- لطفا به یاد داشته باشید با ارزش‌ترین یادگار شما از هر سفر خاطره خوشی است که از آن سفر برای خودتان و جامعه میزبان و طبیعتی که بستر سفر شماست به جا می‌ماند.
در پایان خاطر نشان می‌شویم که این موارد تنها بخشی از موارد لازم و ضروری بوده و بهتر این است که دوستان طبیعت گرد در منابع معتبر مختلف موارد بیشتری را جستجو کرده و همواره در پی کسب علم و تجربه در این راه باشند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها