با این ۸ راهکار امیدتان به زندگی را احیا کنید

کد خبر: 643949

برای جلوگیری از این ناامیدی سعی کنید به‌خاطر دستیابی به اهداف کوچک‌تر، که مقدمه‌ی اهداف بزرگ‌تر هستند، به خود پاداش دهید و به این ترتیب‌ انگیزه‌ی لازم برای حرکت به سمت اهداف بزرگ را زنده نگهدارید.

با این ۸ راهکار امیدتان به زندگی را احیا کنید
سرویس سبک زندگی: امید عنصری حیاتی است که در کنار آمدن با مشکلات زندگی و مقاوم ماندن در برابر موانع آن به افراد کمک می‌‌کند. با وجود اهمیت امید گاه پیش می‌آید خود را کاملا درمانده می‌بینیم. اگر هم تابه‌حال چنین تجربیاتی داشته‌اید و احساس می‌کنید امید خود را از دست داده‌اید، لازم است بیشتر به فکر آینده‌ی خود باشید و آن را در وجودتان پرورش دهید. در ادامه این مطلب را به نقل از سایت سپیده دانایی می‌خوانیم.
چگونه حس امیدواریمان را احیا کنیم؟
چگونه امید خود را از دست می‌دهیم؟
معمولا افراد به دلایل زیر امید خود را از دست می‌دهند:
ناامیدی آموخته‌شده : اگر فردی تجربه‌ی بی‌توجهی والدین را داشته و از شیوه‌‌ی نادرست تربیت در دوران کودکی برخوردار باشد، تفکر امیدوارانه در او شکل نمی‌گیرد و با بروز کوچک‌ترین مشکلی در راه رسیدن به اهداف، به‌راحتی دست از تلاش برمی‌دارد.
از دست دادن‌ها : افرادی که تجربه‌‌ی از دست دادن شخصی را از طریق طلاق، مرگ یا تغییرات دیگر دارند، بیشتر از سایرین در آستانه‌ی ناامیدی قرار می‌گ یرند. این از دست دادن حتی می‌تواند شغل مورد علاقه‌ی و یا جنبه‌های دیگری از هویت فرد را دربرگیرد.
قربانی شدن : وقتی فردی احساس کند مورد سوءاستفاده قرار گرفته یا تحقیر شده است، به این فکر می‌افتد واقعاً زندگی چه معنا و مفهومی دارد؟ احساس می‌کند هیچ کنترلی بر آنچه رخ می‌دهد ندارد و همیشه رویدادهای ناخوشایند اتفاق می‌افتند.
چگونه امید خود را احیا کنیم؟
تا اینجا با اهمیت امید در زندگی و دلایل احتمالی ناامیدی آشنا شدید. اما اگر با مشکل ناامیدی در زندگی روبه‌رو هستید، از طریق راهکارهایی می‌توانید امید از دست رفته‌ی خود را بازیابید.
اولویت‌بندی اهداف : بدون شک در ابعاد بسیاری از زندگی می‌خواهیم پیشرفت کنیم، اما بدیهی ا‌ست نمی‌توانیم همه‌چیز را باهم انجام دهیم. به‌عنوان مثال در موقعیت فعلی‌ روابط‌تان با اطرافیان برای شما مهم‌تر است یا داشتن شغل مناسب یا بهره‌مندی از سلامت جسمی؟ ابتدا باید حیطه‌های مهم‌تر را تعیین کنید و اهداف واقع‌بینانه‌ای، که توان رسیدن به آنها را دارید، انتخاب کنید.
تنظیم : اگر قرار باشد هدف‌ها انرژی بدهند و ما را فعال‌تر کنند، لازم است چالش‌برانگیز و مهیج باشند. بدین منظور باید هدف‌ها را طوری تعیین که مشخص، قابل اندازه‌گیری، قابل پیگیری، واقع‌بینانه، و با محدودیت‌های زمانی مناسب باشند.
عبور از موانع : هر وقت برای رسیدن به اهداف تلاش می‌کنیم، احتمال وقوع اتفاقات پیش‌بینی‌نشده وجود دارد، و لازم است خود را از قبل برای کنار آمدن با آنها آماده کنیم. بدین منظور می‌توان از قبل درباره‌ی موانع احتمالی و روش‌های مدیریت آنها اندیشید و مهارت‌های لازم را آموخت. فراموش نکنید وجود موانع، هرگز بهانه‌ی خوبی برای دست کشیدن از تلاش نیستند.
دور کردن افکار منفی را از خود : معمولا وقتی در زندگی با مشکلی روبه‌رو می‌شویم، درباره‌ی شخصیت و توانایی‌های‌مان افکار منفی به ذهن‌مان هجوم می‌آورند. اما در رویارویی با سختی‌ها و مشکلات، لازم است آنها را بیشتر ناشی از ضعف در مهارت‌ها بدانیم تا کمبود در هوش و استعداد. بدین ترتیب با جداسازی و بیرونی کردن دلایل شکست، افکار منفی را از خود دور می‌کنیم و زندگی غنی‌تر، رضایت‌بخش‌تر و امیدوارانه‌تری خواهیم داشت.
به خاطرات خوش گذشته بیندیشید : گاهی انسان در سختی‌ها و مشکلات، گذشته‌ی خود را نادیده می‌‌گیرد و احساس می‌کند همیشه در بدبختی و سختی بوده است. یادآوری خاطرات خوش گذشته منبع الهام‌بخشی برای «حال» پر اندوه‌ ماست که می‌تواند ما را از فشار کنونی نجات ‌دهد.
به آینده بیندیشید : مشکلات پیش رو تا ابد همراه فرد نخواهند ماند و بالاخره روزی به پایان خواهند رسید. بنابراین بهتر است چشم انتظار لحظه‌های روشن و سبز باشید، و به آینده و موفقیت‌های دلپذیر آن بیشتر بیندیشید.
به خودتان پاداش بدهید : گاهی اوقات ممکن است سختی‌ها و مشکلات، انگیزه‌ی لازم برای ادامه‌ی مسیر را از فرد بگیرد و او را دلسرد و ناامید کند. برای جلوگیری از این ناامیدی سعی کنید به‌خاطر دستیابی به اهداف کوچک‌تر، که مقدمه‌ی اهداف بزرگ‌تر هستند، به خود پاداش دهید و به این ترتیب‌ انگیزه‌ی لازم برای حرکت به سمت اهداف بزرگ را زنده نگهدارید.
زندگی‌نامه‌ی افراد موفق را مطالعه کنید : با بررسی زندگی‌نامه‌ی افراد موفق در می‌یابیم یکی از علل مهم موفقیت آنها این است که در سخت‌ترین شرایط زندگی امید به موفقیت را از دست نداده‌اند. اگر خواننده‌ی ثابت مجله ما باشید می‌توانید با مطالعه‌ی شرح حال افرادی که در زندگی مثبت معرفی می‌کنیم، با تعدادی از این افراد آشنا شوید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها