برای گذراندن یک سیزده به‌ در خوب این ۶ وسیله را فراموش نکنید

کد خبر: 649092

قرار نیست خوش‌گذراندن ما در سیزده به‌ در مساوی با دوچندان شدن کار رفتگران عزیز در روزهای بعد از آن باشد. خوب است این جمله را با خودمان تکرار کنیم که «هر زباله‌ای که می‌اندازیم، قامت یک نفر را خم می‌کند». به همراه داشتن یک یا چند کیسۀ زباله از خم شدن قامت دیگران برای برداشتن زباله‌ها جلوگیری می‌کند.

برای گذراندن یک سیزده به‌ در خوب این ۶ وسیله را فراموش نکنید
سرویس سبک زندگی فردا؛ نیلوفر نیک‌بنیاد: مردم کشورمان در مورد سیزده به‌در به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول معتقدند که سیزده به‌در به معنی «در کردن سیزده» است و برای عبور کردن از نحسی سیزده پایه‌گذاری شده است. گروه دوم اما فکر می‌کنند که سیزده به‌در در واقع به معنی «رفتن به دره و دشت در سیزدهم» است. اگرچه برای اثبات عقاید گروه اول منبع مطمئنی در دست نیست، در مورد عقاید گروه دوم اشارات بسیاری در کتاب‌های فرهنگ و تاریخ ایران باستان و واژه‌نامه‌های فارسی آمده است. زیرا همان‌طور که می‌دانید «به» به معنای «به‌سوی» و «در» به معنای «دره و دشت» نیز به کار می‌روند. فرقی نمی‌کند جزو کدام گروه باشید، چرا که هر دو گروه روز سیزدهم فروردین را در بیرون از خانه سپری می‌کنند و قطعا تمایل دارند روز خوش و خرمی را در کنار خانواده‌شان بگذرانند. به همین منظور فهرستی از لوازمی که موجب بیشتر خوش‌گذراندن در سیزده به‌در می‌شوند، برایتان فراهم کرده‌ایم.
برای گذراندن یک سیزده به‌ در خوب این ۶ وسیله را فراموش نکنید
۱. سبد کالای دیجیتال: این سبد، درواقع یک سبد خالی است. البته اگر سبد ندارید، می‌توانید از کیسه یا ظرف یا هر چیز دیگری استفاده کنید. مهم این است که قابلیت جا دادن چند وسیلۀ دیجیتال را در خود داشته باشد. یادتان نرود سیزده به‌در روز گذراندن اوقات در طبیعت است نه در فضای مجازی. همۀ ما در گروه‌ها و کانال‌های مختلف مجازی عضو هستیم و همه‌مان تصاویر و کلیپ‌های بامزه را به تنهایی دیده‌ایم. پس این یک روز را بیخیال نشان‌دادن بامزه‌جات به همدیگر بشوید، گوشی‌ها و تبلت‌هایتان را در سبد کالای دیجیتال بگذارید، سبد را در جایی دور از دسترس قرار دهید و بعد با خیال راحت، از طبیعت لذت ببرید.
۲. سبد کالای غیر دیجیتال: برخلاف سبد قبلی، این سبد، یک سبد پُر است. در این سبد باید مجموعه‌ای از لوازمی را قرار دهید که به کمک آن‌ها بتوانید بازی‌های دسته‌جمعی بکنید. بازی‌های فکری مانند منچ، شطرنج، دبرنا، روبیک، دومینو، جنگا و... گزینه‌های خوبی برای سیزده به‌در به شمار می‌رود. ضمن اینکه یک بار مصرف نیستند و با تهیۀ آن‌ها در سایر ایام سال هم می‌توانید ازشان استفاده کنید. ورزش‌ها و بازی‌های گروهی مثل والیبال، بدمینتون، طناب‌کشی، وسطی و... نیز پای ثابت سیزده به‌در ایرانیان بوده و هستند. اگر از این دو گروه استقبال نمی‌کنید، حداقل در سبد کالاهای غیردیجیتال‌تان چند برگ کاغذ و چند خودکار برای اسم‌و‌فامیل، ایکس‌او، نقطه‌بازی و دیگر بازی‌های کاغذی همراه داشته باشید.
۳. کیسه‌زباله: قرار نیست خوش‌گذراندن ما در سیزده به‌در مساوی با دوچندان شدن کار رفتگران عزیز در روزهای بعد از آن باشد. خوب است این جمله را با خودمان تکرار کنیم که «هر زباله‌ای که می‌اندازیم، قامت یک نفر را خم می‌کند». به همراه داشتن یک یا چند کیسۀ زباله نه تنها از خم شدن قامت دیگران برای برداشتن زباله‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه باعث می‌شود در اولین روز کاری بعد از سیزده به‌در وقتی از زبان دیگران می‌شنوید «چقدر شهر کثیف شده»، خیالتان راحت باشد که شما یکی از عاملین این کثیفی نبوده‌اید.
۴.سبزه؟: این یکی را علامت سوال گذاشتیم چون همراه بردن یا نبردن سبزه شرایط خاصی را می‌طلبد. اگر برای روز سیزده به‌در، به کنار رودخانه، چشمه یا آب روان دیگری می‌روید، سبزه‌تان را همراه ببرید و در آب بیندازید. اما خواهشا اگر به فضای سبز داخل یا خارج شهر یا هر منطقۀ دیگری می‌روید که آب روان ندارد، سبزه‌هایتان را در خانه بگذارید. در فرهنگ ایران باستان هیچ اثری از انداختن سبزه در آب راکد هم دیده نمی‌شود چه برسد به انداختن آن در خاک و چمن و آسفالت و پیاده‌رو! اگر هم معتقدید که این سبزه‌ها کود می‌شوند، به این فکر کنید که تا زمان کود شدن چقدر منظرۀ شهر را زشت‌تر می‌کنند. پس لطفا اگر با سبزه‌هایتان کاری ندارید، بعد از گره‌زدن آن‌ها را به امان خدا در سطح شهر رها نکنید.
۵. خوش‌بینی: یادتان بماند، اگر هیچ‌کدام از موارد بالا را هم همراه نداشتید، این یکی را حتما با خودتان ببرید. با توجه به ازدحامی که در فضاهای سبز در شهرهای بزرگ ایجاد می‌شود، بدون داشتن خوش‌بینی قطعا یک روز جهنمی را برای خودتان خواهید ساخت. اما اگر خوش‌بینی‌تان در کنارتان باشد، می‌دانید که خانوادۀ کناری که توپشان به سر شما خورده، قصد کشتن‌تان را نداشته‌اند یا خانوادۀ این طرفی که دود منقل‌شان توی چشم شما رفته، برای‌تان نقشه نکشیده‌اند. سیزده به‌در فقط یک روز در سال است، پس با اخلاق خوش و مثبت‌بینی، از این روز یک خاطرۀ خوب برای خودتان، خانواده‌تان و خانواده‌های دورو برتان رقم بزنید.
۶. اعضای بدن: درست خواندید! در سیزده به‌در باید اعضای بدنتان را تمام و کمال همراه و در اختیار داشته باشید. نه تنها در سیزده به‌در، که در هر دورهمی و مراسم دیگری سعی کنید تک‌تک لحظات را با چشم‌تان خوب ببینید، با گوش‌تان خوب بشنوید، با بینی‌تان خوب ببویید، با دستتان خوب لمس کنید و مزه‌شان را با زبان‌تان خوب بچشید. می‌توانید در آخر برای ثبت شدن این لحظه‌ها دوربین را از سبد کالای دیجیتال برداشته و چند عکس به یادگار بگیرید اما تمام زمانتان را به عکس گرفتن نگذرانید. چراکه این عکس‌ها هم به مجموعۀ چند میلیون عکسی که در این سال‌ها گرفته‌اید اضافه می‌شوند و شاید هیچ‌وقت فرصت نکنید برای بازبینی به سراغشان بروید. در حالیکه خاطرۀ یک روز خوب با تک‌تک جزییاتش می‌تواند هر لحظه و هر زمان در ذهن شما بازبینی شود؛ اگر خوب از اعضای بدنتان برای ثبتش استفاده کرده باشید.
در آخر به یاد داشید که جدای از تمام ریشه‌های تاریخی جشن سیزدهم فروردین و جدای از تمام تشریفاتی که در سال‌های اخیر برای این روز رایج شده است، هدف اصلی خوش بودن در جمع عزیزان و خانواده است. اگر امکان رفتن به اماکن تفریحی را ندارید، در حیاط خانه با ساده‌ترین امکانات هم می‌توانید از این روز لذت ببرید. سیزده به‌در فقط بهانه‌ای است برای لذت بردن از طبیعت و خوشی‌کردن در کنار خانواده و دوستان؛ پس به خودتان و دیگران سخت نگیرید!
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها